REPORT
Report: Dubstep vycházà z kanálu ven, v Česku mu nahoru pomohli Benga & Skream
PrvnĂ dlouhá kapitola expanze dubstepu do ÄŚeskĂ© republiky je uzavĹ™ena. Zahájily ji prĹŻkopnickĂ© vystoupenĂ hvÄ›zd Kode 9, Bennyho Illa a Vex´d v roce 2006, Mala, Tempa stage na Spermu s N-Typem, Youngstou a ikona Milanese na brnÄ›nskĂ©m New New v roce 2007. Svou rozjetou show uzavĹ™eli tohle obdobĂ Benga & Skream v pátek 31. Ĺ™Ăjna v Roxy. Co pĹ™ijde dál?
Ona páteÄŤnĂ Beat Case Night v Roxy by se dala zároveĹ oznaÄŤit jako zahájenĂ novĂ© etapy. Dubstep jakoby nadobro zapustil koĹ™eny i u nás a z Ăşzce specializovanĂ˝ch festivalĹŻ a klubĹŻ se dostal do mainstreamovÄ›jšĂho hledáčku. OstatnÄ› ani dvojice Benga & Skream nepatřà do podzemnĂch prostor, ale spĂše mezi blesky fotoaparátĹŻ. A pĹ™esnÄ› takovou atmosfĂ©ru jim pĹ™ipravilo i Roxy.
Do klubu jsem dorazil o pĹŻlnoci, kdy se za CD playery pohyboval domácĂ ANS. MoĹľná jej aĹľ pĹ™Ăliš svázala pozice "pĹ™edskokana", a tak byla jeho selekce spĂše poslechovÄ›jšà a vlnivÄ›jšĂ. Benga & Skream jeho umÄ›nĂ sledovali z vĂ˝klenku na parketu. V momentÄ›, kdy se v pĹ™ehrávaÄŤi roztoÄŤila Ansova pecka New World, jejĂmĹľ základem je Dvořákova NovosvÄ›tská, pĹ™ikráčely na pĂłdium obÄ› jednadvacetiletĂ© hvÄ›zdy s bagem desek a láhvĂ vodky v podpaĹľĂ. Lepšà prolog si přát nemohli.
Ollie Jones po chvilce vypnul pĹ™ehrávaÄŤ, Benga zaĹ™val do davu domorodĂ˝ bojovĂ˝ pokĹ™ik a mohlo se zaÄŤĂt. PrvnĂ vinyl na gramcĂch, parket se nezvykle rychle plnĂ a atmosfĂ©ru oÄŤekávánĂ rozbije sada hrubĂ˝ch beatĹŻ a basĹŻ. Co na to soundsystem? Takhle ÄŤistĂ˝ jsem ho hodnÄ› dlouho nezaĹľil. V Roxy jsem uĹľ nÄ›jakou dobu nebyl a nevĂm, jestli nenĂ jen pĂłza Ĺ™Ăkat, "Ĺľe zvuk v Toxy je na hovno", ale v pátek byl nezvykle vycizelovanĂ˝. A to tak, Ĺľe jste slyšeli jednotlivĂ© lupance a škrábance na vinylech. Tahle maliÄŤkost mnohdy kazila celkovĂ˝ dojem ze skladby. Ale ani jednomu z dua to nevadilo.
Je sice otázkou, jak by systĂ©m zvládl "pravovÄ›rnĂ˝" hrubĂ˝ a špinavĂ˝ dubstep (viz Milanese ÄŤi Scorn) a ne jen Skreamovo hlazenĂ beatĹŻ a obÄŤasnĂ© Bengovo rĂ˝pnutĂ o nÄ›co hloubÄ›ji. Kdyby Skream pĹ™ijel sám, jeho selekce by po chvĂli pĹ™estala bavit. Nejde o to, Ĺľe jej z dĹŻvodu jeho dlouhĂ˝ch mixĹŻ bylo za gramofony vidÄ›t vĂce a Bengu dĂky jeho zruÄŤnÄ›jšĂm rukám mĂ©nÄ› (oba se stĹ™Ădali po dvou deskách), ale SkreamĹŻv vkus je zaměřen jinĂ˝m smÄ›rem. HodnÄ› je to znát i na albu Skream!, kde aĹľ pĹ™Ăliš koketuje s garage twostepem a nedopouštĂ se experimentĹŻ s hlubokĂ˝mi beaty. A podobnÄ› vypadal i páteÄŤnĂ vĂ˝bÄ›r.
ZaznÄ›ly jeho skladby jako tĹ™eba Midnight Request Line ÄŤi Check It, mnoho trendy dubovĂ˝ch remixĹŻ souÄŤasnĂ˝ch britskĂ˝ch kytarovek a navrch tĹ™eba Archangel od Buriala. A aby se neĹ™eklo, tak samozĹ™ejmÄ› Caspova pĹ™edÄ›lávky drum´n´bassovĂ© kvákaniny Where Is My Money od TCho. ZvláštnĂ pachuĹĄ navĂc zpĹŻsoboval ÄŤastĂ˝mi rewindy. I v momentÄ›, kdy bylo intro skladby slyšet v celĂ©m mixu. TaneÄŤnĂci v Roxy mÄ›li štÄ›stĂ, Ĺľe jako záchranná brzda fungoval vysmátĂ˝ Benga.
Za gramofony se sice obÄŤas ztrácel, ale k tomu, abyste poznali, Ĺľe uĹľ hraje on, jste nemuseli ani otevĂrat oÄŤi. JestliĹľe si Skream vyhrával s mixy, Benga na nic neÄŤekal a odpálil skladbu hned, kdyĹľ srovnal rychlosti. Jen se usmĂval, poskakoval a stĹ™Ălel od boku. Nešlo sice o kdovĂjak prĹŻraznĂ˝ kalibr, ale k potlaÄŤenĂ selekce jeho kolegy staÄŤil bohatÄ›.
Â
Benga ÄŤerpal pĹ™edevšĂm z odkazĹŻ na svĂ© album Diary Of An Afro Warrior a celkovou náladovost labelu Tempa. Jeho debut je navĂc nadmĂru cenÄ›nĂ˝m albem. PĂsniÄŤky Night ÄŤi Crunked Up zafungovaly, jednoduššĂmu setu dodávaly potĹ™ebnĂ˝ odpich.
V druhĂ© hodinÄ› jejich spoleÄŤnĂ©ho vystoupenĂ uĹľ si dovolovali vĂce experimentĹŻ s techhousovĂ˝mi skladbami, kterĂ© se u dubstepovĂ˝ch producentĹŻ objevujĂ ÄŤĂm dál tĂm vĂc. Vedle hudby však Benga & Skream pĹŻsobili i jako bezchybnĂ baviÄŤi. Neustále spolu komunikovali a posunky bavili i parket. Skream se jednou dostal aĹľ do takovĂ© ráže, Ĺľe Bengovi vypnul gramofon s hrajĂcĂ deskou. Dav sice zapĂskal, ale omluvnĂ© Skreamovo gesto a kolegova hraná naštvanost zase všechny pobavily.
Jejich set zrovna gradoval, ideálnĂ by bylo skonÄŤit. ProtoĹľe v poslednĂ tĹ™etinÄ› uĹľ šlo jen o pouštÄ›nĂ desek, kdy moc neĹ™ešili mixy a aĹľ pĹ™Ăliš si pohrávali s efekty na mixpultu. TĂmhle momentem pro mÄ› Beat Case Night 2 skonÄŤila. Kdo od tohoto dua ÄŤekal homogennĂ nebo vyváženĂ˝ set, mÄ›l by si nejdĹ™Ăv pĹ™eÄŤĂst pohádku o tom, jak pejsek a koÄŤiÄŤka vaĹ™ili dort.
Co dál? ÄŚeská podzimnĂ dubstepová událost no. 1 jasnÄ› ukázala, Ĺľe tenhle žánr (nebo alespoĹ nÄ›kterĂ©ho jeho odnoĹľe) má na to, aby plnil velkĂ© kluby i v pátek a sobotu. Jen je otázkou, jak by publikum zareagovalo na jmĂ©na, která nepatřà do okruhu nejznámÄ›jšĂho labelu Tempa a jejichĹľ desky se v ÄŚesku pĹ™Ăliš nehrajĂ. DoÄŤkáme se tedy ÄŤastÄ›jšĂch Beat Case Night, nebo šlo ze strany klubu Roxy jen o jakousi "sázku na jistotu"?