PARTYINFO
AKROPOLIS MULTIMEDIALE
Datum konánĂ: |
22.11.2016 - ĂşterĂ˝ |
MĂsto konánĂ: |
Praha - Akropolis |
Live: |
Eivind Aarset Band (NO), Live Remix Floex |
Info: |
http://www.facebook.com... |
Popis: |
start: 19:00, vstup: předprodej: www.palacakropolis.cz, kavárna Palác Akropolis, GoOut: 320,- Kč do 21.11. / poté 390,- Kč |
V Paláci Akropolis se 22. listopadu pĹ™edstavĂ norskĂ˝ kytarista Eivind Aarset, vĂ˝raznĂ˝ pĹ™edstavitel norskĂ© jazzovĂ© moderny, která ráda mĂchá žánrovĂ© tradice s vĂ˝boji elektronickĂ© hudby. V pĹ™ĂpadÄ› veÄŤĂrku Akropolis Multimediale ale bude hrát stejnÄ› dĹŻleĹľitou roli i rocková hudba. Koncert kvarteta Eivinda Aarseta doplnĂ po jeho skonÄŤenĂ i Live remix od domácĂho producenta Floexe a veÄŤer tak naváže na festival Punkt meets Music Infinity z loĹskĂ©ho roku.
Norská jazzová škola rozhodnÄ› nenĂ jen klišé hudebnĂch ĹľurnalistĹŻ, sever Evropy obohatil experimentálnĂ scĂ©nu desĂtkami inovativnĂch hudebnĂkĹŻ, kteřà posouvajĂ tradice do neÄŤekanĂ˝ch souvislostĂ. Po jmĂ©nech jako Arve Henriksen, Jan Bang nebo Nils Petter Molvaer se v Paláci Akropolis pĹ™edstavĂ i kytarista Eivind Aarset, jehoĹľ osobitĂ˝ styl se otiskl na desky všech výše zmĂnÄ›nĂ˝ch ÄŤi takĂ© Davida Sylviana. Aarset ale natoÄŤil i spoustu vlastnĂch a vysoce cenÄ›nĂ˝ch desek pro prestiĹľnĂ znaÄŤky jako Jazzland nebo ECM. Prozkoumává na nich zpĹŻsob, jak mĹŻĹľe zvuk tradiÄŤnĂho nástroje fungovat v novĂ©m tisĂciletĂ.
Svoje hudebnĂ prozĹ™enĂ si Eivind Aarset zaĹľil v dvanácti letech, kdy objevil Jimiho Hendrixe. "Jakmile jsem slyšel jeho nahrávku, okamĹľitÄ› jsem si poĹ™Ădil elektrickou kytaru." pĹ™iznává. Láska k rockovĂ˝m klasikám jako Deep Purple, Black Sabbath nebo Pink Floyd mu zĹŻstala dodnes, brzy se k nĂ ale pĹ™idaly i dalšà epifanie z jazzovĂ©ho ranku - Miles Davis, Mahavishnu Orchestra nebo Weather Report. VelkĂ˝ vliv na nÄ›j ale mÄ›l i label ECM a jmĂ©na jako Jan Gabarek nebo Terje Rypdal. Od konce osmdesátĂ˝ch let hrál Aarset s jazzovĂ˝m tÄ›lesem Ab und Zu, kde poznal svoji budoucĂ manĹľelku Anne-Marie Giortz. V roce 1991 obdrĹľel hudebnĂ cenu Smuget-prisen pro vĂ˝jimeÄŤnĂ© vĂ˝kony v oblasti ĹľivĂ© hudby.
Â
Â
Jazzová škatulka ale byla pro Eivinda Aarseta vĹľdy pĹ™Ăliš tÄ›sná a táhlo ho to k experimentĹŻm. ZásadnĂ bylo setkánĂ s Bugge Wesseltoftem a jeho osobitĂ˝m pĹ™Ăstupem pĹ™ekraÄŤujĂcĂm žánry. "Co mÄ› pĹ™ivábilo k tĂ©to hudbÄ›, to byly hypnotickĂ© groovy a hudebnĂ volnost, kterou jsem hledal. V tom, co dnes dÄ›lám, nejsou žádná pravidla ani tradice a tak si mĹŻĹľu vymýšlet svoje vlastnĂ." vysvÄ›tluje Aarset. V roce 1997 si ho Nils Petter Molvaer pozval k nahrávánĂ alba "Khmer" a nahrávka mĂchajĂcĂ jazz a elektroniku byla pro jeho dalšà kariĂ©ru urÄŤujĂcĂ. V duchu podobnĂ˝ch fĂşzĂ se nese i jeho debutovĂ© album "Electronique Noire" z následujĂcĂho roku, kterĂ© New York Times popsal jako: "jedno z nejlepšĂch postdavisovskĂ˝ch elektrickĂ˝ch jazzovĂ˝ch alb." V následujĂcĂch letech nasbĂral dalšà vlastnĂ desky i cenÄ›nĂ© kolaborace s osobnostmi, jako jsou Jon Hassell, David Sylvian, Bill Laswell nebo Jan Garbarek.
"RozumĂm potĹ™ebÄ› definicà žánrĹŻ ze strany obchodĹŻ s hudebnĂmi nosiÄŤi, ale obÄŤas mÄ› definice frustrujà – od tĂ© doby, co má vlastnĂ hudba nezapadá do žádnĂ© z typickĂ˝ch žánrovĂ˝ch škatulek. A to samĂ© platĂ i pro hudbu, kterou poslouchám,“ prohlásil Aarset pro ÄŤasopis Harmonie. Zhruba od poloviny dekády směřuje jeho hudba k bezmála zenovĂ© vyklidnÄ›nosti, byĹĄ na jeho loĹskĂ©m albu I.E. lze najĂt momenty, kdy jeho kvartet spustĂ erupce tĂłnĹŻ. "Je to divoká a ÄŤasto nevlĂdná deska, která ale dokazuje, Ĺľe lyrickĂ© momenty a syrovĂ˝ hluk se nemusĂ nutnÄ› vyluÄŤovat." napsal o albu denĂk Guardian.
Eivind Aarset je pravidelnĂ˝m hostem proslulĂ©ho festivalu Punkt v norskĂ©m Kristiansandu, kde elektroniÄŤtĂ producenti a hudebnĂci pĹ™Ămo na mĂstÄ› remixujĂ koncerty. NÄ›co podobnĂ©ho ho ÄŤeká i v Praze, kdy bezprostĹ™ednÄ› po vystoupenĂ kvarteta zaznĂ Live remix od domácĂho hudebnĂka a producenta Floexe. PremiĂ©ra Eivinda Aarseta v Paláci Akropolis spoleÄŤnÄ› s následnĂ˝m Live remixem v ĂşterĂ˝ 22. listopadu tak symbolicky naváže na loĹskĂ˝ festival Punkt meets Music infinity 2015.
Â
Â
VĂce informacĂ a audio ukázky: