Filmová recenze: Batman začíná

Netopýří muž je tady, aby děsil zločince a chránil své město. Pokud se mu podaří luxovat divácké peněženky, bude jen rád. A jemu se to podaří, protože Nolanův film (celkem vzato) křísí Batmanovu zašlou filmovou slávu.

Alfred: "Proč netopýr, pane?"
Bruce Wayne: "Netopýři mě děsí. Je na čase, aby se jich začali bát i mí nepřátelé."

Batman začíná. Batman začal ve filmovém světě už před mnoha lety. Všichni si snad ještě dobře pamatujeme asi toho nejslavnějšího od Tima Burtona (Batman, 1989). Ale začíná znovu, protože potom, co se ho ve výrazně nepovedených dvou pokračováních Batman navždy a Batman & Robyn ujal Joel Schumacher (výrazně povedená Telefonní budka), vypadalo to, že v kinech nadobro skončil.

Schumacherovy pestrobarevné neony a neoprény jsou pryč, stejně jako Burtonovy vysoce stylizované bizarní vize. Režisér Christopher Nolan (Memento, Insomnie) a scénárista David S. Goyer (všechny tři díly Bladea nebo chystaný Ghost Rider) se vydali cestou „civilních“ X-menů. A na civilnost možná ještě více přitvrdili.

Film Batman začíná dělá čest svému jménu a bere to skutečně od začátku. Uběhne skoro jeho polovina, než se na plátně objeví velké netopýří uši. Milionářský synek Bruce Wayne (Christian Bale) je představován jako neklidný mladík pronásledovaný fobií z netopýrů i falešnou odpovědností za smrt svých rodičů. Probíjí se, jak to jde. A když to jde, rád se pobije. Tak ho v zapadlém asijském vězení najde Ducard (Liam Neeson) přicházející ve jménu tajemného Ra’s Al Ghula (Ken Watanabe).

Wayne mladší je trénován v nejrůznějších bojových technikách, výcvik se ale nakonec začne rozcházet s jeho vlastním přesvědčením. Až teď se příběh spolu s budoucí Batmanem přenáší do skrz na skrz zkorumpovaného, lidskou špínou prolezlého Gothamu. Tam, kromě své kamarádky z dětství Rachel (Katie Holmesová), začne Wayne pracovat na své image lehce psychopatického ochránce spravedlnosti. V cestě mu přitom stojí nejen Scarecrow (Cillian Murphy), ale i někdo mnohem hrozivější!

A je to! Batman začal, je zpět a jeho nová filmová podoba by klidně mohla mít podtitul „...vrací úder“. Batmanovo nové filmové dobrodružství bude určitě hodně úspěšným filme a nepochybuju o tom, že už teď nestojí nic v cestě dalším dvěma zamýšleným pokračováním. Příběh, ve kterém musí hrdina zabránit totální zkáze Gothamu, je napínavý. Výkony elitního hereckého komanda (Bale, Caine, Oldman, Freeman, Neeson, Hauer, Murphy a Watanabe – ten má trestuhodně málo prostoru) by se daly shrnout jedním slovem jako skvostné.

Katie Holmesová za ostatními sice dost pokulhává a navzdory bradavkám napínajícím saténovou halenku v závěru filmu není bohužel ničím jiným než přesladkým ksichtíkem z Dawsonova světa. V Batmanově světě dost nevýrazným a úplně zbytečným přesladkým ksichtíkem. Nezávisle na ní mi, jako kritickému fanouškovi komiksu, ale mnohem více vadila „nutnost romantické zápletky“ a „velkých odhalení“. To, že Morgan Freeman „hraje“ hodně sympatického, ale tisíckrát viděného Morgana Freemana je už vlastně jen detail.

Jaké to tedy je? Na Batmana překvapivě neakční. Ve chvíli, kdy Batman „zasahuje“, střídají poklidný styl vyprávění bleskurychlé střihy, které většinu akce před divákem utají. Film je vážný, skoro neironický, lehce zasmušilý, ale ne bizarní. I když většina scén, ve kterých je hrdina navlečený ve své netopýří kůži, trochu aspirují na přívlastek „temné“.

Závěrečný výstup komisaře Gordona, Batmana a jisté pokerové karty je pro komiksové i filmové fandy jasnou nutností. Burtonův Batman se vrací (1992) pro mě přesto jednoznačně zůstává stále nepřekonán. Největší klad filmu Batman začíná tedy spočívá hlavně v tom, že z Netopýrova světa odstranil prsní bradavky. Vlastně... téměř.

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

Batman Begins
USA 2005, 141 min