Filmová recenze: Vinci

Když nemůžete ukrást slavnou Monu Lisu, seberte aspoň její ségru s domácím mazlíčkem. Takhle nějak začíná plán zkušeného lupiče, který má "chuť" na nejslavnější obraz polských sbírek Dámu s hranostajem. Trudna robota, tak chlopaki? Cholera jasna!

Chlápek s poruchou paměti: "To je ta Mona Lisa?"
Julian: "Jo."

Cuma (Robert Wieckiewicz) a Julian (Borys Szyc) před dvěmi lety v pohodě sfoukli vloupačku, ale Julianovi se chtělo na záchod. Takže zastavili u pumpy, kde narazili na jistého policajta. Ten naneštěstí Cumu dobře znal, a když musel Cuma otevřít kufr, byla z toho vězeňská tutovka. Cuma vyfasoval tři roky, protože Juliana kryl, ale už za dva je venku na podmínku – "ze zdravotních důvodů". Je tady totiž fuška, která stejně jako nahá Salma Hayeková nehodlá čekat. Cuma má ukrást Dámu s hranostajem a na přípravu má dva měsíce. Pak se obraz vrátí z Japonska do Polska a bude třeba jednat.

Takže přibere do akce starého parťáka, načež se děj několikrát zkomplikuje a zašmodrchá. Některé komplikace zkušenější divák čeká, jiné překvapí i jeho. Nelze jinak, Vinci se pohybuje na poli akční krimi komedie. Tedy aspoň oficiálně. Akční je jen jeho závěrečná část, ve které hrdinové uskutečňují svůj třeskutý plán. Zároveň se ani nedá říct, že by Vinci způsoboval křečovité záchvaty smíchu. Humor je spíše drobný, nenápadný, tu a tam pomrkávající.

Osobně jsem měl pocit jako nedávno u "ostravského" Slunečního státu. Některá slova a slovní obraty mi v určitých situacích připadaly vtipné, protože jsem je dobře znal. Jenže jako jsem předpokládal u Slunečního státu, že mimo ostravští budou špatně rozumět tamnímu slangu, u Vinciho si už nedělám vůbec žádné naděje, že by obyvatelé jižněji položených částí České republiky aspoň trochu rozuměli polštině. Takže tenhle aspekt objektivně odpadá.

Což ovšem neznamená, že by se Vinci stával automaticky nevtipným. Vinci je vtipný jen o něco méně než druhé pokračování Dannyho parťáků. Každopádně by bylo lepší, když k Vincimu hned ze začátku budete přistupovat ne jako ke kdovíjak šílené komedii, ale jako k inteligentnímu zábavnému filmu. Daleko lépe si tak užijete řadu rázovitých postaviček, které jsou nejen dobře napsané, ale i dobře zahrané. Kromě dvojice hlavních představitelů vyniká hlavně sympatická Kamila Baar v roli malířky Magdy.

Vinci je takový nenápadný film. Po jeho shlédnutí jsem měl pocit, že to vlastně nebylo nic mimořádného. Až během dalších dvou dní a jednom Vincim filmovém traileru jsem si postupně uvědomil, že se mi to vlastně líbilo moc. Hlavně proto, že je napsaný jednoduše a zrealizovaný zlehka. U tak komplikovaného příběhu (s povedenou pointou) to není nic jednoduchého. Kdyby u nás v dnešní době někdo natočil podobný film jako Vinci, myslím, že bych měl velkou radost.

Hodnocení: 70%

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

Vinci