RECENZE

 

FlyBoyEdova recenze: Yukihiro Fukutomi - Equality

Velmi plodný a u nás pohříchu neznámý japonský producent Yukihiro Fukutomi právě vydává už své deváté řadové album. O tom, že japonští producenti umí skvěle balancovat na hraně house music, nu-jazzu a broken beatů, se dočtete v naší dnešní recenzi...

 

Možná ten pocit znáte. Ještě nedávno jsem se naivně domníval, že mě v taneční hudbě může máloco překvapit. Pak jsem si ale poslechl vynikající album japonského producenta Yukihira FukutomihoEquality a okamžitě mi došlo, že jsem teprve na začátku velmi dlouhé cesty. Když jsem se navíc dozvěděl, že Equality je už jeho devátým albem, šel jsem do kolen. Že by láska na první poslech? Možná...

Interprety typu United Future Organization, Kyoto Jazz Massive, DJ Krush, Towa Tei či Mondo Grosso už asi znáte. Pojďme si ale něco povědět o Yukihiro Fukutomim. Ten v Japonsku proslul coby nesmírně progresivní a talentovaný producent, muzikant a skladatel specializující se především na nu-jazz, zlámané beaty & house. Jeho "rodnou vískou" je Tokyo, kde si v lokálních klubech Zoo, Gold a Cave vyzkoušel i Djing. V té samé době působil také jako skladatel, aranžér a programátor v hudebním tělesu zvaném Pizzacato 5. Jeho hudební kariéra však začala strmě stoupat až v okamžiku, kdy vydal svůj první kompilační sólo track nazvaný Tokyo DJ´s Only. Od té doby vydal úctyhodnou sérii alb a singlů, čímž si získal bezmezný obdiv takových hudebních veličin jako Gilles Peterson anebo Blaze. Není divu, že začínají přicházet nabídky na spolupráci od věhlasných labelů Compost, Irma, Slip'n'Slide či King Street a Yukihiro Fukutomi se stává globálním fenoménem.

Na svém devátém albu Equality nám servíruje nejenom instrumentálně vyzrálou fůzi nu-jazzu, future jazzu a zlámaných beatů, ale také velmi sofistikované house music. Přestože Yukihirova hudba disponuje podobně specifickým nábojem, na jaký jsme zvyklí u jeho japonských kolegů U.F.O. anebo Kyoto Jazz Massive, zcela zjevná je i inspirace mnoha dalšími kouty světa. Chvílemi z alba skrze tancechtivé perkuse dýchá smyslnost a vášeň slunné Brazílie, jindy vás pro změnu okouzlí omamná bezstarostnost Francie (ne náhodou se o jeden ze závěrečných bonusů postaral Dimitri From Paris).

Album vás příjemně překvapí také elegantním propojením náročných jazzových variací s lehkostí, něhou a hravostí alá němečtí Beanfield či francouzský Ludovic Navarre aka St. Germain. Yukihiro se zdá být velmi všestranným producentem, neboť dokáže zkomponovat nejenom komplikované jazzové parády okořeněné precizně naprogramovanými zlámanými beaty (All Over The World, Road To Nowhere), ale také hodně euforické house pohůdky (Peace, Hooked), rytmicky šílené až hypnotické techno fláky (The Tambour) i Detroitem ovlivněně zvukové skvosty (Continuous Function). Samostatnou kapitolou jsou pak teskné balady s výraznou latino-soulovou příchutí, ze kterých emoce doslova sálají (Love Is To Blame, Cat & Mouse).

Aby skladby dosahovaly maximální intenzity, přizval si maestro celou řadu exkluzivních hostů. Mezi ty nejzajímavější rozhodně patří švédský vokalista Ernesto (zpívá mimo jiné s Beanfield), bývalá zpěvačka projektu 4-Hero - Lady Alma (můžete znát třeba z Hold It Down), se svým hlasem famózně nakládající Victor Davies anebo urban básník a Dj v jedné osobě – Rich Medina (Philadelphie). Výjimečnost alba Equality dotváří také celá řada zkušených muzikantů, z nich někteří patří ke špičce svého oboru: Hajime Yoshizawa (klavír a saxofon), Kazuma Fujimoto a Makoto Saito (kytara), Genta a Satoshi Ishikawa (perkuse), Kono Shin (klávesy), Rob Lavers (saxofon) či Takuo Yamamoto a Tenshi Maruyama (flétna).

Netuším, jak to ti kluci japonský dělají, ale nu-jazz, soul, house, latino i broken beats zní v jejich podání prostě jinak, zvláštně a každopádně úžasně! Na seznam umělců, jejichž tvorba je nezpochybnitelnou zárukou hudební kvality, si tak klidně můžete připsat další jméno - Yukihiro Fukutomi!

Pantone Music, 2005
www.pantonemusic.com

Hodnocení: 90%

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016