Filmová recenze: X-Men – Poslední vzdor

Lidé vymysleli "lék", který potlačí jakoukoliv mutaci, Magneto to chápe jako vyhlášení války a duchovní otec filmových adaptací Bryan Singer utekl režírovat ke konkurenci Supermana. X-Meny čekají krušné časy!

Juggernat: "Don’t you know who I am?!!! I’m the Juggernaut, bitch!!!"

Je zle! Xenofobií drcená společnost se nemůže vyrovnat s výjimečnými schopnostmi mutantů a po „Registrujme je!“ nebo „A zkusil jsi… nebýt mutant?“ tu máme rovnou špičkové zdravotnictví, které ve světě nemá obdoby. Pomocí vakcíny jak od doktora Ratha se teď dají mutantí geny vyléčit, což vláda nabízí zdarma všem – těm, kdo dobrovolně přijdou, i těm, kdo budou nějakým způsobem nepohodlní.

Co na to Magneto, jeden z nejnebezpečnějších mutantů, který měl vždycky tak trochu radikální názory? „Chtějí nás vyléčit, ale já říkám: To my jsme lék!“ Tak to bychom měli. Zatímco chlápek z první ligy komiksových zabijáků rozdmýchává oheň a vybízí k útoku, z kalných vod rozlehlého jezera jako fénix (Phoenix) povstane Jean Greyová. Ale není to ta stará známá zrzka, v Jean se probudilo její temné já a má hlad. X-Meni poznají Temnou stranu Síly.

Třetí filmové X-Men těsně před začátkem natáčení opustil jejich duchovní otec Bryan Singer (Obvyklí podezřelí). Přestože si vypiplal první i druhý díl a z nejpopulárnější komiksové týmovky udělal filmovou sérií, se kterou je nutné počítat, Singer neodolal vábení konkurence, která mu nabídla vysněného Muže z oceli. Mutanti tak přišli o svou největší výhodu - šikovného talentovaného režiséra, co není pouhý řemeslník, ale má VIZI. Přesto šlapou docela slušně.

Vrací se všechny oblíbené postavy až na namodralého Nightcrawlera. Je to nespravedlivé, ale protože tvůrci chtěli divákům představit nováčky včetně barevně stejně laděného Beasta, musel německý ďáblík ustoupit, respektive úplně a bez jakéhokoliv slůvka vysvětlení z filmu zmizet. Místo něj je tu kromě Beasta ještě Angel a konečně se více dostalo na Colosusse nebo Shadowcat (za ty hodné), zlobit bude třeba Juggernaut (za ty zlé).

Shadowcat: "Dickhead!"

Postav je ve filmu opravdu hodně, což je na jednu stranu, aspoň v případě adaptace komiksové týmovky jejíž řadami prošly desítky členů, velké plus. Je to ale logicky i mínus, protože víc než polovině z nich se tvůrci mohli věnovat jedině v několika málo scénách. Krom hlavního záporáka Magneta jasně vládne Wolverine. Celý příběh je postavený na něm, jako bezkonkurenčně nejpopulárnější X-Men vede ostatní do boje a de facto rozhoduje, co se bude dít.

Při pohledu na krutě charismatického Hugh Jackmana to je pochopitelné. Jako fanda komiksového Wolverina můžu s čistým srdcem prohlásit, že jeho filmový podoba odpovídá prakticky do posledního detailu. Na jeho samostatný film se tedy rozhodně můžeme hodně natěšeně třást, i když… mnohem raději bych byl, kdyby si ho zase vzal na starosti Singer.

Všemi proklínaný řemeslník Brett Rattner (oba díly Křižovatky smrti) sice svěřený úkol celkem v pohodě zvládnul. Ale zatímco se Singer hodně soustředil na vztahy mezi postavami a jeho hrdinové byli tak nějak živější a lidštější, Rattnera vyloženě baví výbuchy a efektivní záběry. Když vyrazí X-Meni do boje, je to zatraceně fajn. Když si potřebují o něčem seriózně promluvit, už tolik ne.

V tomhle směru jsou X-Men: Poslední vzdor svým způsobem krokem zpět. Přesto se o nich dá mluvit jako o nadprůměrně povedeném filmu. Pokud o tématu něco víte, budete si užívat o to víc, nenápadných i naprosto zjevných narážek pro fanoušky je tu dost. Ale ani jako naprostý komiksový analfabet nebudete chtít mutanty zatratit. I když se tak na rozdíl od Šifry mistra Leonarda nesnaží ze všech sil tvářit, mají hlavu a patu i společenský podtext navrch: vždyť minorita mutantů se dá v dnešní době lehce přirovnat k jakékoliv jiné (skutečně existující) minoritě!

X-Men: Last Stand
USA 2006, 104 min
režie: Brett Rattner