Filmová recenze: Piráti z Karibiku 2

Kapitán Jack je zpět. V patách má kromě démonického Davy Jonese a jeho vypuštěného Krakena i Willa a Elizabeth. Což mu naštěstí nebrání v tom, aby plenil divácké peněženky.

Elizabeth: "Přijdou chvíle, kdy budeš mít šanci udělat tu správnou věc.“
Jack: "Ty chvíle zbožňuju. Rád jim zamávám, když mě míjejí."

A naštěstí je plení zcela právem. Druzí Piráti z Karibiku mají úctyhodných 150 minut a jsou tím, čím byl pro "kybernetickou sérii" Matrix Reloaded. Dokonce se trochu podobají druhému dílu (tedy páté epizodě) Star Wars příznačně nazvaném Impérium vrací úder. Will (Orlando Bloom) a Elizabeth (Keira Knightleyová) se přece na konci Prokletí Černé perly měli vzít. Místo toho je vše zmařeno, Elizabeth klečí v dešti a Will je v železech.

Úder totiž vrací námořnictvo Východoindické obchodní společnosti (jsou to Britové, nebojte). Lord Beckett (Tom Hollander) má na oba zatykač za to, že napomáhali zločinům Jacka Sparrowa (Johnny Depp). Will a pak i Elizabeth se budou muset vydat po jeho stopách, aby zachránili svůj rodinný život. Samozřejmě se jim to tak úplně nepovede. Mezitím má Jack ještě další problémy – dluží duši neporazitelnému Davy Jonesovi a jde po něm nezastavitelný Kraken.

Tak konečně jsou tady! A je třeba rychle říct, že vypadají trochu jinak. Druhým Pirátům z Karibiku nechybí dálkou provoněné dobrodružství. Zároveň to ale není úplně akční film. Tedy je. Ale většinou než akční dobrodružství je to akční komedie. Skoro každá postava tu má svůj gag, přičemž bezkonkurenčně kraluje potrhlý pirátský kapitán Johnnyho Deppa.

Johnny Depp je magor a sledovat jeho bláznivý herecký výkon je neuvěřitelná sranda. Díky jeho talentu, charizma a celkovému "deppovství" spolehlivě rozesmějí i staré známé vtípky a gagy. Těch hlášek, které tu má! Některé jsou sice sofistikovanější, takže nakonec ze Sparrowa není zas takový zběsilý "glosář". Mnoho z nich ale stojí za pozlacení a zarámování.

Jack: "Takže jaký máš plán?“
Will: "Jdu tam, prohledám loď a najdu ten zatracený klíč.“
Jack: "A když tam bude posádka?“
Will: "Rozsekám každého, kdo mi bude stát v cestě.“
Jack: "To se mi líbi. Jednoduché, snadno zapamatovatelné.“

Truhla mrtvého muže obsahuje plno odkazů na předchozí díl i na původní atrakci v Disneylandu. Ty odkazy nebijí do očí. Spíš jen tak nenápadně pomrkávají. Jenže prakticky všechny dříve nebo později nečekaně protnou dějovou linii, přičemž většinou z toho vzejde opravdu pěkná pointa. Nemrtvá opička z prvního dílu tady není jen coby další šašek. Dočká se nového, dávno ztraceného, kamaráda! A bude to pointa za všechny truhly pohřbené v hlubinách oceánu.

Mnoho z událostí, které v jedničce působily jen jako zpestření děje, ve dvojce nabývají na významu. Oproti prvním Pirátům jsou ti druzí také méně přímočarejší, zato temnější. Dozvídáme se víc o minulosti tří hlavních postav, seznamujeme se s postavami novými. Film nakousává další a další problémy, přičemž nemá čas je řešit. Nechává si je do posledního dílu.

Ne, že by to nějak vadilo. Digitální Davy Jones (neuvěřitelně věrný Bill Nighy) s chobotnicí místo ksichtu i jeho podobně zřízená posádka řádí ostošest. Útěk ve stylu "jsme tři, máme dva kordy a tlupu hrdlořezů v zádech" umožňuje jednu z nejzábavnějších akčních scén s mečem (dvěma kordy), jakou jsem kdy viděl. Slečna Knightleyová a její svůdné rty se navíc postaraly o nejžhavější filmový polibek minimálně tohoto roku.

Nejlíp uděláte, když od Truhly mrtvého muže nebudete čekat to samé, co od Prokletí Černé perly. Překvapení, že je to vlastně skoro stejné – jen nabušenější, bude nakonec o to větší. A se všemi soudy ohledně ohraných klišé vyčkejte na úplně poslední scénu. Vyrazí vám dech a nedopřeje klidného spánku. Tenhle závěr je vyloženě nefér! Už aby tu byla trojka!!!

PS: Vyplatí se prosedět i titulky. Je tam ještě jedna veselá scénka. A kdoví, třeba má podobný význam jako vtípek na úplném konci (po závěrečných titulcích) jedničky.

Recenze vznikla ve spolupráci s Village Cinemas.

Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest