Filmová recenze: Nebohá paní pomsta

Kill Baek! S Old Boyem se korejský režisér Chan-wook Park slavnějšímu kolegovi Tarantinovi "jenom" zalíbil. S "old girl" mstivou paní by ho už moc rád triumfnul.

Geum-ja Lee: "Dobře mě poslouchejte. Každý chybuje. Ale když spácháte hřích, musíte si ho odpykat."

Nebohá paní pomsta je posledním dílem volné "Trilogie pomsty". Sympathy for Mr. Vengeance jsme u nás neviděli, Old Boye ano. Ale jestli vám unikl, stejně nemusíte nic řešit. Nebohá paní pomsta je dost krvavá i bez něho a děj se týká něčeho úplně jiného.

Geum-ja Lee (Yeong-ae Lee) je v devatenácti odsouzena za vraždu malého dítěte, kterou nespáchala. Ve vězení má dost času vymyslet rafinovaný a spletitý plán pomsty. Cílem je samozřejmě skutečný vrah pan Baek (Min-sik Choi), navenek spořádaný učitel s úctyhodnou tváří, který si ale zatím vklidu "užívá" dalšího vraždění hezky na svobodě. Film v lecčems připomíná Tarantinovu kung-fu ságu Kill Bill.

O bojová umění přesto tentrokrát vůbec nejde a kdyby jste se na Paní pomstu vydali jenom v očekávání nějakého utínání paží i jiných částí těla, depresivní drama by vás nejspíše hodně překvapilo. Chan-Wook Park se Tarantinovi podobá hlavně v tom, že brutální násilí dokáže v krátké chvíli zobrazit s humorným nadhledem i ve své šokující nahotě (přehrávání pásek s vraždami dětí není příjemná scéna, přestože je "pouze" slyšet zvuk a vidět reakce zoufalých rodičů).

Geum-ja Lee: "Víte co znamená odpykat? Za velké hříchy musíte pykat hodně, za malé méně."

Chan-wook Park podobně jako Tarantino přehazuje jednotlivé scény, pohrává si s časovou posloupností a efektivně rozsekává děj do navzájem propojených scének. Výsledek je opravdu hodně efektivní, ale zároveň opravdu hodně matoucí. Je třeba dávat hodně velký pozor, jinak se můžete snadno ztratit v bludišti spletitého asijského myšlení.

Je tu plno nenápadných náznaků a symbolických narážek. Znovu se dozvídáme, že "pomsta je pokrm, který nejlépe chutná za studena". Navíc nemůže být vykonána jen tak. Kulka mezi oči není dost efektivní, koneckonců dost dobře nemůže posloužit ani obyčejná zbraň – Geum-ja Lee potřebuje něco speciálního. A ty sexy rudé stíny, co si hrdinka zničehonic osvojila? Nic jiného než předzvěst nevyhnutelného krvavého masakru.

Nebohá paní pomsta rozhodně není obyčejným filmem. Nejde slupnout jako malinu z nedělního odpoledního vysílání. Musí se nad ní dumat, musí se zkoumat a diskutovat. Stejně bych ji ale bez výhrad doporučil asi jen fanouškům korejské potažmo asijské kinematografie. Už měsíc se totiž nedokážu rozhodnout, jestli se mi Chan-wook Park jenom netrefil do nálady nebo mě to prostě nijak zvlášť nebavilo.

Chinjeolhan geumjassi
Jižní Korea 2005, 112 min
režie: Chan-wook Park