Technická recenze: Reloop Spin

DVS aka Digital Vinyl Systémy už nejsou zdaleka takovou raritou, jak tomu bývalo před par lety. Namátkou vybírám z těch známějších, Traktor Scratch, Final Scratch, Serato, M-Audio Torq. Prakticky už všechny v dnešní době dokážou stoprocentně plnit svůj hlavní účel, napodobovat chování skutečných vinylů s obyčejnými MP3, a to za pomoci speciálních desek. Největší rozdíl už spočívá jen v kvalitě zvuku, uživatelské přívětivosti a hlavně ceně.

Nejdřív se trochu vrátím k tomu, co to vlastně DVS je, jak funguje a k čemu se hodí. Při klasickém hraní z vinylů jsou gramofony připojeny přímo na phono vstup mixážního pultu. Ale při používání DVS jsou gramofony připojeny přes zvukovou kartu k PC. V PC se zpracuje signál ze speciálních desek (zní jako pískání), tím program zjistí, kde přesně je jehla na desce a jak rychle se deska otáčí. Když už program zná tyto proměnné, nic nebrání tomu, aby s jejich pomocí přehrával audio soubory jako „virtuální desky“ a přes výstup na zvukové kartě je poslal do mixážního pultu. Navenek vše vypadá jako při hraní z reálných desek a u dobrých systému je i pocit z hraní opravdu k nerozeznání od pravých desek.

Výhodou těchto systému je nepřekonatelná organizace vaší kolekce, nepřehlédnutelné je taky odlehčení pro vaše záda, protože už nemusíte tahat batohy plné desek. Bonusem navíc jsou možnosti úpravy a efektování zvuku před tím, než jde do mixu. Určitou výhodou oproti přechodu na CD playery je relativně nízká cena, samozřejmě pokud již vlastníte gramofony.

Nevýhodou je nutnost nosit s sebou na hraní PC, který je pro nezkušené uživatele potenciálně slabou součástí celého systému, a před každým hraním přepojovat mnoho kabelů kabelů. Pohledy DJů hrajících když se zrovna „připojujete“ nejsou příjemné :-/

Zpět od teorie. Dnes se podrobně podíváme na nový systém Spin! od firmy Reloop. Ten vyniká především svojí cenou na hranici 7000Kč. Tím je vhodný pro zájemce o digitální DJing, kteří pořád váhají a nejsou si jistí, jestli je tenhle způsob hraní to pravé ořechové nebo pro začínající DJe. Pro tyto účely je naprosto ideální. Samozřejmě to není řešení pro DJs kteří to s hraním z PC myslí vážně a DJingem se živí.

V balení dostanete dva bílé vinyly a dvě kontrolní CD (většina DVS se dá použít i s CD playery). Trošku mi vadila právě barva vinylů, není na nich totiž vidět vylisovaná stopa, předpokládám, že nebudou vidět ani škrábance. Dál díky barvě není poznat, kolik je na desce prachu. Doporučil bych tedy hned se spinem objednat sadu černých vinylů :) Dále jsou v balení CD s ovladači, manuály a kabely.

Zvuková karta dodávaná se Spin!em je příjemně malá a mnozí uživatelé Final Scratche by nad její velikostí slintali. Dalo by se říct, že se vejde do kapsy. Plusem je také napájení čistě jenom z USB sběrnice. Používá ASIO driver, to znamená minimální latenci (doba než projde signál počítačem). Přesná čísla nikde nejsou k nalezení, tak jen dodám, že je dostatečně malá na pohodlné hraní. Zvuk má trochu zvýrazněné basy, není to však něco co by dělalo produkt nepoužitelným. Se zapojeným spinem je samozřejmě možné hrát i z klasických vinylů, kde pak zvuk prochází skrz PC a ztrácí tím svoji originální kvalitu.

Důležitou součástí je dodávaný software. Ten je použitelný ale bezpochyby má své mušky. Popravdě nevidím pádný důvod pro zobrazení točící se desky přes čtvrtinu obrazovky, když poté musím prohledávat kolekci v úzkém, nepřehledném proužku. Ale jak jsem řekl, je použitelný. Umí od všeho trochu, ale jen to přehrávání má dotažené do konce. Vynahradit to může sada přelepek na klávesnici s popisky klávesových zkratek. Nevýhodou je podpora pouze pro OS Windows. Uživatelé Maců si tak moc nezahrají.

Reloop poslední dobou vyrábí vybavení pro DJ s velmi dobrým poměrem výkon/cena, Spin! mezi povedené kousky patří i se svými muškami a pro nenáročné použití ho mohu jen doporučit.

Za zapůjčení děkuji obchodu DJ-Obchod.cz.