RECENZE
Datum: 18.10.2002
Napsal: Myclick
James Zabiela - GTDJ 001
Myclickova recenze - James Zabiela - GTDJ 001.
Malý James se s chomáčkem blonďatých vlásků narodil před dvaadvaceti lety v Southhamptonu. Jako jeden z mála ze současných diskžokejských stálic se může pochlubit, že tím, kdo ho k taneční hudbě přitáhl, byl právě jeho otec. V roce 1995, kdy tatínek prodává ve svém vinylshopu houseové a techno tituly, už je James protáčí na gramofonech a začíná hudbu rozlišovat na tu kvalitní a na tu druhořadou. Tehdy však ještě nehrozilo, aby stál na pódiu vedle dnešních klubových jedniček. Svou premiéru pro větší publikum si odbyl na jednom školním večírku a jeho "set" byl velmi pestrý. Z reprobeden se na tancující valily i hiphopové tracky, konkrétně Jump Around od House Of Pain měl tehdy James v oblibě. Tatínkovi se zdál jeho přístup k taneční hudbě hodně upřímný a protože James trávil v jeho obchodě s muzikou čím dál více času, o rok později mu svěřil právo rozhodování, který titul a v jakém množství do obchůdku nakoupí. Informace a provázanost mezi kluby, diskžokeji a promotéry měl teď Zabiela mladší z první ruky, takže ani nebylo žádným překvapením, když návštěvníci klubů Menage, nebo Trois, jenž dorazili na Paula Oakenfolda, uviděli kluka s rozcuchanou kšticí, jak mistrovi připravuje atmosféru.
Tady už by každý předpokládal hvězdnou kariéru - ono předskakovat "Oakiemu", to už totiž něco znamená! Oakenfoldův styl však Jamesovi příliš neseděl a tak se rozhodl pro krok, který mu vyšel a který z něho udělal hvězdu první velikosti. Prestižní magazín Muzik má v každém čísle rubriku Bedroom Bedlam a v ní vyhrává měsíčně jeden neznámý diskžokej na základě svého umíchaného setu. Pak se pečlivě posoudí všech dvanáct za rok a vyhlásí se absolutní vítěz. No a protože štěstí Jamesovi přálo a osud mu byl nakloněn, vítězem pro rok 2001 se stal právě on! Pak už to šlo jako na drátkách. James se seznamoval se stále vlivnějšími lidmi a jedním z nich byl třeba Lee Buridge. Poznali se v klubu Bedrock a Jamesův set na kazetě, poskládaný jak z houseových nahrávek, tak směsi breakbeatu, ho okamžitě zaujal a pravidelná rezidentura v klubu Atlantis, kde Buridge hrával, na sebe nenechala dlouho čekat. Počet slavnějších kolegů, kterým mohl asistovat při klubových nocech teď stále rostl. Justin Robertson, Hybrid, Danny Tenaglia, či John Digweed mu dávali plnou důvěru a on se je na oplátku snažil nezklamat. Tou dobou už mířil daleko za hranice Londýna, dokonce i celé Anglie a předvedl se například publiku v Istanbulu, na místní Daliparade.
Příznivci taneční hudby ho stále častěji mohli slyšet ze svých oblíbených radiostanic, ať už to bylo prostřednictvím pořadu Johna Digweeda na Kiss FM, či na londýnském Radio 1, kde si střihl jeden z dílů populárních Essential Mixů Pete Tonga. Pokud mluvíme o aktivitách kolem rozhlasových vln, věrný Zabielův fanoušek ví, že svého Jamese si vychutná pravidelně skrze pořad Excession, na rádiu Groovetech. Jako většina diskžokejů, kteří při svém hraní cizích desek čerpají inspiraci pro vlastní tvorbu, už měl čas a příležitost na vyzkoušení si role muzikanta. Opřel se o studiového partnera Lee Mintrama a breakbeatový výsledek bychom mohli nalézt na kompilaci polámaného stylu - NU Skool Breakz. Pokud při svých toulkách vinyl shopy narazíte na projekty Off World Colony, či Spidermite, pak vězte, že za těmito (prozatím) neznámými převleky se skrývá právě James. I když o pokračování vlastní tvorby spíše jen stále přemýšlí, remixování se zatím stále daří. Jako věrný fanoušek Depeche Mode, jejichž album Violator bychom mohli nalézt v jeho osobní Top 5 nejoblíbenějších desek, vtiskl skladbě Free Love vlastní podobu. Ačkoli jeho práce mají přepychový zvuk, s inovací ve studiu se to příliš nepřehání. Nosným programem (kde všechno podstatné vzniká) je Cubase 5, jako počítač James používá MAC G4, efektor Lexicon, sampler Akai 3000 XL a výsledek je umícháván na už postarším mixpultu Behringer Euro...
Teď však můžeme Jamese-muzikanta opustit a zaměřit se na něho tak, jak ho známe asi nejvíce. V souvislosti s vydáním alba Sashy - Airdrawndagger brázdí teď Ameriku, kde se Sasha snaží získat respekt amerického publika, což s jeho stylovým zaměřením není zrovna jednoduché.-(. Sympatie se Sashou přitom trvají už nějaký ten pátek a byl to právě on, kdo ho pozval ke spolupráci u agentury Excession a kdo nad ním v poslední době držel ochrannou ruku. Ačkoli jsou díky podobně znějícím setům neustále srovnáváni, James už několikrát prohlásil, že spoustu skladeb cítí úplně jinak, a že v jejich klubových nocích by bystřejší posluchač zaregistroval hmatatelné rozdíly. Pro nás je důležité, že jim to spolu šlape na výbornou, James hraje jak o závod a i přesto, že jeho vystoupení na Creamfields bylo zrušeno, s Reasonem zatím můžeme počítat a s téměř železnou pravidelností si do klubu Roxy přijít poslechnout novou várku černých kotoučů progresivnějšího zaměření... Ti, co si ho však chtějí sobecky vychutnat jen pro sebe, mají teď jedinečnou šanci zjistit, zda se koupě CDčka GTDJ 001 opravdu vyplatí. Pojďte tedy se mnou do víru tepavých rytmů s originální recepturou!
Do světa prvních beatů vstupujeme skrze projekt se sympatickým názvem.-). Erotic Sardines tu dokazují, že nemusíte mít za sebou hned desetiletou historii objevování zvukových kombinací, abyste byli schopni odvést kvalitní studiovou práci. Jejich skladba Creative Living (MP3) nemá s progresivním zaměřením parties Reason společného téměř nic. Otvírá ji sice tajuplné intro (podobné záznamu z kabiny kosmické lodi), s táhlými hučícími pasážemi a hlasy z vysílaček, jenž tvoří kontakt s životem na korábu a matičkou Zemí. Nosné beaty jsou techhouseovějšího ražení a uměl bych si ji třeba představit v chilloutovém prostoru Roxy, v rukou Raie, nebo Dana Cooleyho. Přesně ten track, jenž zpříjemňuje posezení v klubovkách, kdy vám k pouhému štěstí stačí jen podupávání si jednou nohou. Decentní vokály, příjemné tribalové perkuse dodávají na živosti, časté změny samozřejmě nenudí a atmosféra je připravována s mravenčí pílí přímo k srdcím zasněných návštěvníků klubu. Minutu před koncem nám James servíruje další track.
Tentokrát je to dílko projektu Vinyl Line z jejich třítrackového EP West Station. Vybral si hned titulní věc a dvě a čtvrt minuty spolu oba tracky drží a ony se bez problémů spolu vzájemně mazlí, prolínají a doplňují. Přes dlouhý úvod, kde měl hlavní slovo pouze automatický bubeník, přicházejí vysoké rozfázované zvuky. Ty mají stejnou barvu, jako syntezátory dvojice Oakenfold & Osborne v době, kdy propůjčovaly své taneční vize třeba U2. Znovu nepřicházíme o (tentokrát ženské) vokály, celek je příjemně nadlehčovaný a přesto tady pod tou opojnou lehkostí jsou hodně úderné a hodně vůdčí beaty. Vzápětí rozeznáte mnohem usyčenější hi-haty, barva bicích se pomaličku mění a o své se hlásí dvojice Wally Lopez a Dr.Kucho. Po skladbě Patricia Never Leaves The House, jenž zabodovala i na Global Underground NU Breed 005, ukazuje tahle dvojka svou sílu skrze Devil Square. Kraťoučká dvouvteřinová smyčka kytary tu našla také své uplatnění, výborné jsou všechny usyčené zvuky, syntetická basa a pokud by Airto znovu míchal Houseparty 15, tenhle kousek by tam jistě rád propašoval... Pasáže bez beatů dávají šanci ukázat tvárnost nosné a až příliš syntetické smyčky, aby mohla předvést, jak moc se s ní dá ještě pracovat. Stále se dá hovořit o houseových spodcích, i když atmosféra čím dál více houstne k progresivnějšímu zabarvení.
Další track a další kytarka. Tahle je o něco delší a zvukově mnohem více zdeformovanější. K poněkud nudnému úvodu From Home od Sound Aliance až příliš zvuk kytary na povrchu vyniká, nastupují písklavé tóny, skladba dostává více na prostoru, ve kterém se teď nese i perkusový úder, podpořený řádným hallem. Opět se na okamžik zastavujeme, po chvilce dochází k ukázkovým gradacím a track dostává zcela novou tvář. Tahle je dynamická, hodně sytá a progressive jako styl má konečně zelenou se všemi těmi výbuchy, šuměním (tady dokonce i cinkáním, filtry a efektovou nadílkou). Dvě tváře v jednom tracku mám hodně rád. Půlka tak a půlka úplně jinak totiž diskžokejům ideálním způsobem slouží ke stylové změně na parketu, pro už poněkud se nudící návštěvníky.
Dubová verze skladby Pretender (MP3) od projektu Red Star dostala startovní číslo pět. James překvapivě zvolňuje a po pár hlasech, které mají opět efekt jako suvenýr, se v celé své kráse předvádí téměř speed garageová osamocená linka. Koněčně je to tu! Ptáte se co? No breakbeat přece! Ten styl, ve kterém ti starší (rovným beatem přesycení posluchači) vidí nový směr pro to, jak z rozjetého kola ven! Nechybí táhlé plochy, očekávané scratchování, překvapením je snad jen ten mužský hlas. Originál neznám, ale nasadit tenhle kýčovitý vokál, to už chce notnou dávku odvahy. Přeci jen však chápu Jamesovo rozhodnutí. Nebýt toho refrénu, všechno je až příliš dokonalé. Raper schovaný v pozadí svádí zase ke srovnání s BT-ho tracky The Hip Hop Phenomenon, nebo Mad Skillz - Mic Chekka. Na zvuky bohatá lahůdka však bohužel jednou skončit musí.-(.
Nemusíme však zoufat dlouho - také The Hit od Sound Alliance je v breakbeatovém duchu. Může za to Hexadecimal Remix, který skladbu polámal, zpřelámal a beaty řádně rozházel.-). Spousta vrčení, kraťoučké samply a mnoho dějových zvratů slibuje dobrou zábavu pro zlomy vaší páteře na parketu. Dokonalý soundsystém zvýrazní už takhle dunivé spodky a nohy se vám budou od podlahy najednou samy odlepovat. Lahůdka, která stále překvapuje novým zvukovým kouzlením, přepychový je onen rozfázovaný zvuk, který stále roste, aby se poté ztratil ve výbušné salvě a dál mohly beaty pokračovat v divokém reji svých předprogramovaných možností.
Zajímavou kombinaci rovného beatu a "polámaného" okolí nabízejí Disco Assassins. Ti po svém žádaném debutu Visions Of You jsou na Zabielově setu zastoupeni skladbou Stoned. Zvukový luxus, sirény, skoro až jungleové postupy v přechodech, drsné tempo, které vás z křesel konečně zvedne, minimalistické smyčky a i přesto je čas na změny a dobrou zábavu, pramenící z fungujícího receptu.
Přechod k následujícím Primary Sequence byl po stráce výměny beatů jeden z těch méně podařených, zato však tradičně dlouho spolu James oba tracky drží. Na chvilku se zastavujeme, Strange Things Happening má hodně působivé pasáže s hlasy, opět jsme maličko zvolnili, sníme si svůj sen a skoro to vypadá, že se track tvaruje podle našich roztěkaných myšlenek. Ačkoli by nějaká melodie neškodila, vrčení a efektové zbraně tvoří osnovu tohoto příběhu.
Devátá Tempted (MP3) od Tiny Elvis set opět řádně nakopává! Pomalu už bylo na čase a my jsme svědky skladby, která vás odnáší na roztažených perutích vstříc novým zítřkům. Přimyslete si zelený laser, chuchvalce mlhy s modrým reflektorem, slastně přivíráte oči před ostrými záblesky a s roztančenýma rukama vstupujete do stavu beztíže. Typický track pro Zen, nebo Reason, který Zabielův styl přesně charakterizuje. Lehounké beaty, kaskády zvukových vrstev, jenž stoupají nahoru, aby vzápětí začaly klesat zase zpět, mazlivý prostor, groovy linky a originální programování. Odměna pro všechny tanečníky, kteří hudbě navíc umí naslouchat!
Desítku okupuje velký Zabielův kamarád Dan Goodall. Ačkoliv ještě nedávno poslouchal Red Hot Chilli Peppers, zdá se, že Zabiela ho přivedl na tu "správnou" cestu a on teď skládá jak o závod. Stejně mladičký talent se v Jamesových setech objevuje opravdu často a pro tento oficiální set si vybral skladbu Trippid. Tedy tu samou, kterou už jednou použil ve svém březnovém Essential Mixu. Pro mě se o zas až tolik velký zázrak nejedná. Trippid působí příliš unylým dojmem, syntezátory jsou poněkud laciné a kromě ústředního motivu tu k žádným inovativním postupům, či nudu odhánějícím změnám ani nedojde. Zkrátka jen skladba, která může posloužit jako "vata". Když ji máte, vyplňuje pouze hrací čas, když ji nemáte, vůbec nic se nestane, protože si ji nikdo stejně pamatovat nebude.
Jedinou zástupkyní ženského pohlaví je poměrně sličná DJane - Monika Kruse. Její Route 27 však není originálem, ale Zabiela tu představuje téměř "westbamovskou" školu Thomase Schumachera. Track tíhne výběrem počítačových rejstříků skoro až do electra a tak jsme opět o jeden styl při poslechu bohatší. Přitom co Schumacherovi stačilo? Jeden vrčící zvuk s dlouhatánskou délkou, jiné beaty a pár prostorových efektů k dobru. Německý dusot poznáte na sto honů a tak země původu je jasná hned od začátku. Přesto není Route 27 vůbec k zahození a vyrábí z GTDJ 001 velmi eklektický set.
Závěrečná Remind Me (MP3) od norských návštěvníků Prahy Royksopp nám kompilaci uzavírá. Tenhle track tu prostě musel být - Zabiela remix vytvořil nedávno a on je celkem žádaný. I přes jeho kvality však poněkud koncepci celého setu narušuje. S "povinnými" tracky bývá opravdu kříž, takže na zklamání z nepodobnosti s Monikou Kruse zapomeňte a vychutnávejte pouze Zabielovu remixérskou školu. Tenhle taneční kabátek i se zachováním původního zpěvu se povedl a vdechnul úspěšnému duu nový život. Zdá se, že Zabiela bude opravdu remixér, kterému cit rozhodně nechybí. Ono přemíchat zrovna Remind Me není vůbec nic lehkého. Ten track má už tak svou dokonalou atmosféru, kterou jednoduše remixér "barbar" hravě poškodí. V Zabielově případě jednoznačně čtyři hvězdičky z pěti!
Závěr: Na to, jak se bude kariéra sympatického Jamese vyvíjet dál, si musíme ještě pár let počkat. Do té doby věřme, že zůstane České republice věrný a že mu sláva příliš nestoupne do hlavy. Návštěvy párty Reason v sobě totiž skrývají nezapomenutelné okamžiky, kdy si v útrobách Roxy vytvoříte svůj vlastní svět (alespoň na těch pár hodin). James Zabiela se jako prezident tohoto kouzelného ostrůvku v srdci Prahy opravdu osvědčil! Schválně, kolikpak desek z GTDJ 001 druhý listopadový den roztočí?
Tracklist: GTDJ 001 - Mixed By James Zabiela
1. Erotic Sardines - Creative Living (Prime Time TV Mix)
2. Vinyl Line - West Station
3. Wally Lopez / Dr.Kucho - Devil Square
4. Sound Alliance - From Home
5. Red Star - Pretender (Dub)
6. Sound Alliance - The Hit (Hexadecimal Remix)
7. Disco Assassins - Stoned
8. Primary Sequence - Strange Things Happening
9. Tiny Elvis - Tempted (Tiny Elvis Dub)
10. Dan Goodall - Trippid
11. Monika Kruse @ Voodooamt - Route 27 (Thomas Schumacher Remix)
12. Royksopp - Remind Me (Zabiela´s Ingeborg Remix)
Vydal: Groovetech Records
© 2002, Techno.cz. Text: Myclick (myclick@techno.cz), Foto: Archiv