RECENZE

 

Underwater - Episode 1 (Darren Emerson & Tim Deluxe)

Recenzí máme v zásobě opravdu hodně a tuto jsme pro vás připravili dokonce aktualně. Někdy to jde někdy zase ne. ;) Myclickovi patří velká omluva a velký dík.

 
UnderwaterUž se vám někdy stalo, že jste si vánoční dárek rozbalili s jedenáctidenním předstihem? Pokud ne, tak vězte, že letos to určitě uděláte! Samozřejmě pokud tedy vyrazíte do Křižíkových pavilónů na pražském Výstavišti. Agentura Wax si totiž v rámci svého pártyseriálu Instinktive Beats pozvala hvězdy nejhvězdnější. Gus Gus, Charles Webster, Norman Jay a Darren Emerson, ti všichni balí kufry a kupují letenky do Prahy. Opravdu budete váhat, jak strávit páteční večer? Já se tam těším už teď a tak si krátím v poslední době čekání poslechem kompilace labelu Underwater, jenž posledně jmenovaný umíchal s Tim Deluxem. Předtím, než vám prozradím, co na dvou CDčkách máte šanci nalézt, určitě nebude na škodu podívat se na Darrena Emersona pěkně zblízka. Za to, co pro taneční scénu prozatím udělal a doufejme, že ještě udělá, si profil na našem serveru zaslouží...

Darren Emerson Byl poslední dubnový den roku 1971, když se v anglickém městě Hornchurch paní Emersonové malý Darren narodil. Už ve čtrnácti měl na svém stole k dispozici dva gramofony s mixážním pultem, proháněl černé kotouče a snažil se, aby se točily stejnou rychlostí. Tenkrát to však mělo ještě málo společného se současnou elektronickou muzikou. Hlavním jmenovatelem bylo electro a hip-hop, na němž začínala valná většina stejně hravých kolegů. Své domácí prostředí opustil o dva roky později a začalo první osmělování za gramofony potemnělých klubů a barů. Jeho vzorem se stal DJ Jazzy M a Darren byl nejčastěji ke slyšení v klubech Venus, Lime Lights, nebo The Milk Bar. Jeho láska k muzice už v šestnácti byla obrovská. Vkus se formoval a protože si uvědomoval, jak rychle se desky oposlouchají, přísun nových titulů řešil tak, že sedl na vlak, dvě hodiny putoval do Londýna a vybíral a vybíral to, co mu v tu chvíli sedlo nejvíc. Pak zase dvě hodinky zpátky a rychle doma zkoumat, jak moc se dnešní nákup povedl.

Jak už to tak bývá, za všechno mohou v životě stejně náhody. V Darrenově případě se jednalo o náhodu hodně podstatnou! Kamarád ho seznámil s Karlem Hydem a Rickem Smithem, kteří po rozpuštění své kapely Freur zformovali Underworld a původní zaměření pro Novou vlnu nahradili kytarami a čerpalo se tu i z funky nahrávek. Tou dobou však v Anglii zuřila acidhouseová válka a také Darren pochopil, že hip-hop se pomalu stává oldskoolovou záležitostí a je na čase přijít s něčím novým. Chlapci mladíkovu zaujetí naslouchali a nakonec jeho nadšení pro elektroniku podlehli. Z dvojice Underworld se stalo trio, kde valem kytar začíná ubývat. Dost zásadním okamžikem se v roce 1992 staly dva singly Dirty/Minneapolis a Big Mouth/Eclipse, které našly porozumění u labelu Junior Boys Own. Dál už to jelo jako na běžícím pásu - REZ, Cowgirl, Dark And Long, MMM... Skyscraper I Love You a další hitovky. Některé z nich se objevily na jejich třetím (avšak spolu s Darrenem teprve prvním) a kritikou hodně ceněném albu Dubwithnobasswithmyheadman a Underworld se stávali pomalu modlou. Modlou pro fanoušky, ale i pro nadšence, kteří by je rádi kopírovali, jen tak nějak nevěděli, jak na to.

Darren Emerson S tříletými prodlevami, kdy kromě připraveného materiálu koncertovali jako o závod, se rodila další alba a ať už to bylo Second Toughest In The Infants, nebo Beacoup Fish, každé z nich znamenalo rapidní nárůst posluchačské obce. Snad, aby se milí Underworld nenudili, založili si grafickou a designérskou značku Tomato a brzy si s programy nemuseli jen hrát pro sebe, protože firmy jako Adidas, Nike, Sony, či Pepsi Cola vytušili, že to není jen hudba, kterou tento trojlístek zvládá na výbornou. Jenže... Na jaře roku 2000 se objevily první fámy, později ověřené informace a fanouškové mohli začít truchlit. Proč? Jejich miláček se rozhodl totiž kapelu, které vdechnul svěží vítr do plachet, jednou provždy opustit. Každý si kladl otázku, co se mezi jednotlivými členy vlastně odehrálo? Nejčastější odpověď byla, že Darren chtěl více hrát jako DJ a také produkovat muziku sám za sebe. Čas ukáže, jestli si v budoucnu poradí Underworld bez Darrena, nebo se Darren obejde bez Underworld. Krátce poté, co se za ním dveře u Underworld naposled zavřely, začalo se šuškat o jeho avizované spolupráci se Sashou a i přesto, že si nikdo tohle muzikantské manželství neuměl příliš představit, singl Scorchio se objevil na labelu Deconstruction. Údajně byl více "Sasha", než právě "Emerson" a zas tak velkou paseku na parketech neudělal...

Darren Emerson Tím druhým důvodem, proč Darren odešel, byl jeho djing a ti, kteří se za ním do klubů nedostanou, si mohli v roce 2000 dopřát jeho 2CD Uruguay, pod hlavičkou Global Underground. O rok později uzavírá už druhou dekádu slavné řady tohoto labelu a Singapure (opět na dvou discích) přináší to, co hvězda první velikosti sestavila na Nový rok v tamním klubu Zouk. Darren Emerson patří také do skupiny těch, kteří si po svém přemíchávají originální dílka jiných. Těch remixů není zas až tolik a málokdy poznáte, kterou že věc to zrovna totálně překopal, ale jeho remixy se mohou pyšnit třeba Fatboy Slim, Laurent Garnier, nebo Spaced Invader. Velkou časovou zátěží je pro něho určitě i fungování labelu Underwater. Z původní myšlenky vydávání skladeb sobě a okruhu pár přátel, se kterou tuhle značku zakládal, snaží se teď po odchodu z Underworld label ještě více zpopularizovat. V souvislosti s tím proběhlo na Ibize pár akcí napůl s Morillovou platformou Subliminal a pokud nahlédnete dnes do katalogu Underwater, zjistíte, že na nudu Darrenovi příliš času nezbývalo. S Tim Deluxem, s nímž se o tuto kompilaci podělil, ho dala dohromady také náhoda. Znovu se potvrdilo ono heslo "Za vším hledej ženu!", protože s Timem ho seznámila Darrenova přítelkyně Amy Thompson.

Tim Deluxe Tim, který už od čtrnácti prodával o sobotách ve vinyl shopu, se na hudební scéně také pár let pohybuje. Snad nejvíce na sebe upozornil v období rozmachu speed garage, především skrze skladbu RIP Groove, pod níž se podepsali s Omarem Amidorou jako Double 99. Za svůj relativně krátký muzikantský život toho stihl víc než dost. Stačí uvést remixy pro Roberta Milese, Mighty Dub Katz, či Ultra Naté a o těch současných se zmiňovat prozatím nebudu, protože některé z nich najdeme i na dnešní recenzované kompilaci. Zatímco Darren dosáhl v každoroční anketě časopisu DJ Mag 33. místa, Tim se umístil až o šedesát příček níže. Ale víte jak je to s těmi anketami... Kde je vlastně ono měřítko? Jak se dá vyhodnotit "sto nejlepších"? Pojďme teď na procházku výběrem Underwater - Episode 1, který oba zmiňovaní autoři umíchali a pokusíme se zjistit, jestli na umístění v této rubrice vůbec mají... Hned na začátek se musím zmínit o nepříliš velké otevřenosti vůči posluchačům, kdy netušíte jestli Darren sestavil CD1 a Tim CD2 (či naopak) a nebo snad byly oba sety nahrány nastřídačku populární ping-pongovou metodou. Ať pátráte, jak pátráte, nakonec se topíte v beznaději...

První CD načíná zářijový výlisek Darrenova labelu, tedy Ya´self (MP3) od projektu Mutiny. Nějak chápu, proč jim Darren umožnil prostor jak na své firmě, tak i v tomto setu. Ona hypnotická kovová smyčka, která vás snadno vyprovokuje k tanci, svou silnou monotóností totiž opravdu svádí ke srovnání s tvorbou Underworld. Programování bicích je vskutku originální, track hodně členitý a použité vokály už balancují díky barvě dokonce na hranici s electrem. Perfektní úvod, který by měl váhavé zákazníky už teď pomalu přesvědčit ke koupi. Uvidíme, co nás čeká dál.

Mutiny Přes stylově hodně podobnou a neodmyslitelně francouzsky znějící Without You od Alexe Gophera, se dostáváme k vlastní Darrenově skladbě a sice H2O (MP3). Vzhledem k názvu labelu si vtipně pojmenovaný track toho z Underworldovské průpravy odnesl opravdu hodně. Chybí tu snad jen onen Hydeův nesrozumitelný hlas. Tak nějak mě mrzí, že ačkoliv jde o stejně dobrý kousek, bez nálepky Underworld to s potencionálními posluchači bude těžší. Oproti Underworld je tahle skladba však přeci jen trochu usyčená a postrádá onu ponurost, kterou jim dnes ztěží někdo odpáře. Jinak je její vývoj opravdu pestrou zvukovou exkurzí po vnitřnostech elektronických mašinek a za záblesků zeleného laseru a chuchvalců mlhy by mohli unavení tanečníci znovu pookřát nad kvalitní nadílkou!

Ian Pooley Pro Iana Pooleyho je zcela netypickou prací jeho příspěvek Fly Shuffle. Po disko inspiracích tu není ani památky a překvapením je určitě i oživení v podobě návratu acidové linky, která stále putuje nahoru a dolů a nakonec dohlíží na kaskádu různých bicích doplňků.

Tim Deluxe se zpěvačkou Sam Obernik přináší ve společné verzi s Darrenem do tohoto setu nádech latiny. Zřejmě se míchalo na mixážním pultu Pioneer, proto onen Flangerový předěl, ale na můj vkus je tenhle track vokálový až až. Hlavně ono trapné La La La La La už notně tahá za uši. Každopádně spousta výbušných salv, předělů, skoro bych čekal, že se výlisek s věčnými filtry objeví spíše na labelu Subliminal. Pro Tima Deluxe typická dechová sekce znovu našla uplatnění, ale skladba má spíš pachuť kýče.

DJ Vitmanin D DJ Vitamin D se zpěvačkou Miss Audry pokračují v lekcích španělštiny v následující That Latin Track a mně už se tak nějak zvedá žaludek. To je na mě už opravdu příliš. Tohle, že je ten Darren z Underworld? O co mu jde proboha? Potřebuje získat respekt u hispánců, nebo je to jen mistr mnoha stylů?

Medicine 8 se svou Capital Racka (MP3) vykračuje (alespoň pro mě) tou zajímavější cestou. Hodně groovy a hodně úderná skladba se spoustou samplovaných smyček a nepříliš častou změnou jednotlivých nálad.

Na smyčkách a minimalismu staví i Daniel Vigarito prostřednictvím Orbeat 1 a kromě občasného filtrování vokálů a bublání uprostřed, jako vystřiženého z tvorby Ramireze, se tu také příliš mnoho neděje.

Christian Smith Smith & Selway setu přidávají progresivní nádech a Yess by mohla být ozdobou třeba párty Reason. V Darrenově podání je řádně rozjetá, míchají se tu už notoricky známé samply "Yes", kterým chybí snad jen jako protipól ono "No", jenž se v této sestavě na samplovacích CDčkách nabízelo. Přechody s gradacemi jsou tradičně brilantní a na každý úder bicích se po krátkých prodlevách moc a moc těšíte.

Vince Watson s Bubbles (MP3) podstatně zjemňuje a tak je závěr setu v příjemném rozjímavém duchu s jeho oblíbenou basovou linkou, která si s vámi vyloženě povídá. Stačí roztáhnout ruce a nechat se unášet příjemným tepotem do krystalu vyčištěných zvuků...

Vyměňuji CD1 za CD2 a už po pěti vtěřinách ožívám! Proč? Rovné beaty nahradily breakbeatové, tak trochu "pomaasovsku" střižené a zodpovědnost za ně převzal projekt Loose Headz. Skladba Like This (MP3) se raduje z celé šířky stereopásma, je tu spousta dějových zvratů a množství zajímavých rejstříků. Spása pro všechny diskžokeje, které už klasický house poněkud nudí. Tenhle track je zábavný, energický a přímo svádí k výletu na parket, za záblesku ostrých stroboskopů.

Gus Gus Hned druhý track ukazuje, jak si to Darren umí všechno pohlídat. Na jeho značce Underwater dnes vydávají jak islanďané Gus Gus, tak i dvojka z Brixtonu Mutiny. Proč tedy nesvěřit remix pro Gus Gus právě jim?:-). Dance You Down v jejich podání je však snad až příliš nevýraznou skladbou. Pokud je na ní něco zajímavé, tak jsou to hrátky s těmi třemi slůvky. Jednou se v této verzi ohřejí pouhou jednu vteřinu, jindy řádně naechovaná suplují cestu použité groovy linky. Se samplerem to tedy opravdu umí!

Mutiny S prolnutím Acid Trax od D´Julze si chlapci práci nedali opravdu žádnou. Ten do rozjetého setu vnikne zcela bez varování a tak trochu poruší jeho konzistenci. D´Julzova melodičnost je tatam a přesto, že se tenhle track v setech diskžokejů často objevuje, pro domácí poslech to opravdu není. Velké množství ostrých zvuků, minimalistické pasáže a znovu nekonečná acidová smyčka. Věřím, že kolem druhé hodiny ranní dokáže na parketu vykonat své!

Steve Mac, tedy jedna půlka Rhythm Masters, připravil klasickou undergroundovou vypalovačku. Keep Beating The Drum překypuje bicími segmenty, jako doprovod je zde další uvrčená figurka, občas se mu beaty záměrně pocuchávají a opravdu je cítit jeho dlouhá producentská průprava. Stále se tu něco děje, nové zvuky přicházejí, hodně se filtruje, ale pro naše tanečníky budou ty spodky snad jen příliš hutné...

Bushwacka Pětku vyfasovala Love Story (MP3) od Layo & Bushwacky a jak se dalo předpokládat, opravdu sem autoři setu mohli jen těžko umístit jinou verzi, než tu od Tima Deluxe. Slyšíte ty samé přechody bicích, pak se zastaví a přes ten dlouhý breakdown se samply ze skladby Mongoloid od Devo, nepociťujete žádný rozdíl ve srovnání s originálem. Jenže... Tim do vlastní verze ještě vpreparoval nádherný saxofonový doprovod, který vaše nadšení z tohoto tracku ještě nejmíň ztrojnásobí. Ten živý element má fakt kouzlo a úplně si představujete, jak saxofonista zápasí s dechem a snaží se elektronické základy přeřvat a ukázat, kdo že je tu vlastně pánem. Nádhera!

Tim Deluxe Muzik Junkies s Hungry podstatně ubírají setu na zajímavosti a tak nějak se sem nehodí. Po tak velké hitovce s rozjetým obsahem se asi špatně hledá nástupce. Skladba nijak nevybočuje ze současné hudební produkce a zní, jako by byla nahrána třeba před pěti lety. Nic nového, pouze ztráta času...

Svoji slabost pro saxofon ukazuje Tim Deluxe i ve svém dalším dílku - We All Love Sax. Flanger našel opět své uplatnění a do jeho postupného vyjíždění z temnot se saxofonista rozehrává, aby vyloudil znovu nádherné kompozice. Příjemné oživení do předení nul a jedniček.

Tim Deluxe Také následující Mountains od projektu Meeker v sobě obsahuje živý element. Tentokrát je to kytarová smyčka, ale Tim Deluxe nasadil laťku tak vysoko, že tento kousek patří opět do škatulky těch méně zajímavých. Nepříliš invence, hodně temnoty, tak trochu nuda...

Jako pouhou dvouminutovou vsuvku, která vnáší do setu i tribal, si autoři vybrali Remember When (MP3) od Audio Drive. Škoda, že jí v tomto případě nevěnovali delší prostor - programování jednotlivých komponentů je totiž u tribalu stále fascinující.

Její nástupci, tedy Jay J And Chris Lum však naštěstí v tomto stylu ještě chvilku pokračují. Jejich Jungle v sobě skrývá atmosféru jako z nějakých amazonských pralesů. Spousta hlasů místních obyvatel, propašována sem byla i latina, zkrátka křižovatkou tanečních stylů je Jungle! K tomu usyčené hi-haty a výrazné bicí spodky vytvářejí hravý track plný života a hromady energetických zásob. To už jsme však skoro na konci druhého disku a čeká nás jen závěrečné outro.

Chris Lum To drží s Jungle krok přepychově dlouho. Přes dvě a půl minuty tu Jungle doznívá... Poslední skladba byla svěřena projektu T World. Jejich Anthem (MP3) je opravdovým balzámem po hodinové exkurzi v současné taneční produkci. Hodně odlehčená, mystická a relaxační. Zvukové pohlazení s množstvím ploch a jakýmsi závěrečným mementem, které ve vás nechá hodně inspirace k přemýšlení...

Závěr: Jak už jsem se zmínil, díky nedbalosti nejsem schopen dešifrovat, co z této dvojkompilace míchal Darren Emerson a co jeho kolega Tim Deluxe... Každopádně bývalý člen Underworld směřuje zcela jinou cestou, než dříve. Zatímco v roce 1996 pro Mixmag Live! vol.13 umíchal s Dave Angelem tajuplný příběh z tracků od Aphexe Twina, Kenny Larkina, či Roberta Armaniho, jeho letošní práce je ze zcela jiného soudku! Je to škoda, protože desky, které se dnes hřejí na výsluní hitparád, má i u nás téměř každý. Tím chci říci, že nám nepředvádí nic extra a staví se sám tak trochu do role tvrdého businessmana, jenž se snaží prodat to co vydává za každou cenu. Uvidíme, jestli se v podobném duchu ponese i jeho set v Křižíkových pavilónech. 13. prosince si krásně můžeme ověřit, co dnes po světových klubech jeden z nestorů taneční scény vlastně hraje...Darren Emerson

Myclick


Tracklist: Underwater - Episode 1

CD1

1. Mutiny - Ya'self (Original Vocal Mix) (MP3)
2. Alex Gopher And Demon present Wuz - Without You
3. Darren Emerson - H2O (MP3)
4. Ian Pooley - Fly Shuffle
5. Tim Deluxe featuring Sam Obernik - It Just Won't Do
6. DJ Vitamin D featuring Miss Audry - That Latin Track
7. Medicine 8 - Capitol Racka (MP3)
8. Daniel Vigorito - Orbeat
9. Smith And Selway - Yess
10. Vince Watson - Bubbles (MP3)


CD2

1. Loose Headz - Like This (MP3)
2. Gus Gus - Dance You Down (Mutiny Mix)
3. D'Julz - Acid Trax
4. Steve Mac - Keep Beating The Drum
5. Layo And Bushwacka! - Love Story (Tim Deluxe Mix) (MP3)
6. Muzik Junkies - Hungry
7. Tim Deluxe - We All Love Sax
8. Meeker - Mountains
9. Audio Drive - Remember When (Djembe Beats) (MP3)
10. Jay J And Chris Lum - Jungle
11. T World - Anthem (MP3)


Vydal: Thrive (Red) 2002

© 2002, Techno.cz. Text: Myclick (myclick@techno.cz), Foto: archiv
 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016