Filmová recenze: Vyměřený čas

Na tom, že budoucnost, která nás čeká, nebude nikterak růžová ani spokojená a poklidná, se filmaři shodují od dob Metropolis (1927) Fritze Langa. Jejich temné vize se v současnosti na plátnech kin točí jako na ruském kole. Tentokrát se o ponurosti časů budoucích můžete přesvědčit ve Vyměřeném čase.

Není třeba pochybovat o kvalitách režiséra Andrewa Niccola, jednoho z mála posledních hollywoodských mohykánů, jejichž tvorba se dá označit slovíčkem "autorská". Jeho předchozí filmy – Gattaca, S1m0ne a Obchodník se smrtí by tyto pochybnosti rozpustily v roztaveném celuloidu. Ke svému nejnovějšímu snímku si tedy opět napsal i scénář a opět jde o inteligentní zábavu. V budoucnosti díky úpravám lidského genomu neexistuje stáří. Věk člověka se zarazí na čísle 25, což je moment, kdy začnou odpočítávat zelené biotické hodinky na ruce – váš původní stav, "nepopsaný list", znamená jeden rok. Čas je v tomto světě platidlo, koupíte si za něj kávu, zaplatíte autobus, mzdoví účetní se kvůli němu naučili počítat v šedesátkové číselné soustavě. Nezměnila se však jedna nepříjemná vlastnost času – jeho neúprosné spěchání ke svému cíli.

Vyměřený čas

V ulicích chudinských čtvrtí se čas od času objeví nehybné tělo nebožáka se soustavou nul na levici, banky půjčují na stále vyšší úvěry, inflace je nezadržitelná a všudypřítomné gangy, které si něčí čas milerády vypůjčí (až do dna, aby nebylo komu vracet) také nemají poklid v popisu práce. Právě v tomto prostředí žije Will Salas (Justin Timberlake), snažící se jen a pouze přežít. Málokdo by čekal, jak se jeho šance sníží, když se mu poštěstí skutečné terno – zachrání před zloduchy boháče Henryho, který mu z dobroty srdce a únavy duše věnuje více než století, všechen svůj čas. Přes bariéry prochází Will do vyšších sfér luxusní čtvrti New Greenwich, kde žijí lidé takřka nesmrtelní. Zde se seznamuje nejen s překrásnou Sylvií (Amanda Seyfried), ale i s policisty budoucnosti – tzv. Správci času - kteří jej obviní z Henryho vraždy. Tak začíná nejen boj o holý život, ale také válka se systémem.

Vyměřený čas

Niccol nenapsal, ani nenatočil špatný film. Problém je však v jeho roztržitosti – Vyměřený čas neví, zda chce být posledním velkým blockbusterem tohoto roku, nebo inteligentním dystopickým příběhem. Originalita jeho světa je v době odumírání tvůrčího dechu mainstreamové kinematografie příjemným osvěžením, navzdory tomu je však "ubita" příliš obyčejnou zápletkou – kombinací Robina Hooda s Bonnie a Clydem. Ani se nemusíme dívat do hlubin políček filmu, abychom našli otevřenou kritiku dnešní společnosti. Niccol zcela jasně říká: "Jak si můžete žít v přepychu, když děti v Africe hladoví?" (zatímco v pozadí hučí obligátní "Carpe diem"). Levicové subtóny snímku však nijak neubližují. Na rozdíl od kupy až béčkových nelogičností a nedotažeností. Jednoduchost krádeže času člověku v mdlobách je ve filmem představované technologicky vyspělé společnosti přinejmenším zarážející. Zamrzí fakt, že příběh osciluje pouze mezi sférou bohatou a tou nejchudší, takže se nepodíváme mezi ně, ale ani mimo severoamerický kontinent.

Vyměřený čas

Tak jako můžeme scénář charakterizovat jako značně rozpolcený, oscilující mezi skvělými nápady a průměrnými prvky, nepochválíme ani režisérskou ruku. Vyměřený čas se může na jednu stranu pyšnit vynikající kompozicí obrazu a laděním barev, pomocí nichž Niccol náramně segreguje svět bohatých a nuzných, na druhou stranu se topí v mrzké gradaci příběhu a lacinosti některých berliček. Na herecké obsazení Vyměřeného času se dívá moc dobře. Aby ne, když jde o snímek, kde nikdo nepřekročí pětadvacítku. Olivia Wilde i Amanda Seyfried jsou skvostné ozdoby každého plátna, zatímco Justin Timberlake stále dokazuje, že je vlastně dobrým hercem. V atletických parametrech svým hereckým výkonem konkuruje i letos zdánlivě neporazitelnému Mattu Damonovi ze Správců osudu – ve filmu se opravdu často běhá. O svých kvalitách naopak nemusí přesvědčovat Cillian Murphy, který si scény krade pro sebe, diváka kupodivu nerozhořčí ani hezounek Alex Pettyfer. Vyměřený čas je film s obligátním dějem ve výjimečně originálním světě. Kdyby se do něho Niccol ponořil hlouběji a perfekcionističtěji, mohli jsme mít i letos další hit typu Počátek. Nakonec jde "jen" o sympatické dílko, které můžu doporučit.

Vyměřený čas (In Time), USA, 2011, 109 min
Režie: Andrew Niccol
Scénář: Andrew Niccol