RECENZE
Datum: 26.07.2001
Napsal: Myclick
E.C.A. - There Is A Message
Další povedená recenze od Myclicka je o novém vinilu, českého projektu E.C.A. s názvem There Is A Message. Najdete tu i mp3 ukázku remixu od Duncana Forbese.
Ještě pořádně nedozněly ovace po letošním zřejmě největším festivalu s taneční hudbou LPC - Open Air Field a už se můžeme radovat prostřednictvím agentury Lighthouse znovu! Tentokrát však vynecháme všechny optické zážitky, protože budeme odkázáni pouze na svůj sluch. Jednou z náplní této silné agentury je totiž i vydavatelská činnost sloužící k určitému zakrytí té černé díry na našem hudebním trhu, co se týče uspokojování diskžokejů po stránce zásobování vinyly od českých producentů. Po celkem příznivém ohlasu na Slip´n´Slide EP od projektu D Sounds se tak Lighthouse Recordings může pochlubit dalším zajímavým titulem z oblasti Deep/Tech House. E.C.A. je zkratka pro Electronic Cool Aid a tenhle taneční projekt tvoří dvojka DJ Manio a DaRoddmann. V tiskových materiálech, které Lighthouse poskytl, se praví, že důvodem ke vzniku tohoto seskupení byla především láska k taneční hudbě a touha tvořit a experimentovat se zvuky. Možná trošku otřepená fráze, nicméně ani E.C.A. ani oba dva hlavní představitelé nejsou žádní hudební zelenáči. Prvním impulsem, který DJ Mania postavil za gramofony, byl jeho pobyt v Holandsku v roce 1993. Jednak zjistil, jak taková "párty" vlastně vypadá, sám si mohl kontakt se dvěma gramofony zkusit a také si odtud nakonec odvezl i svou přezdívku. Jeho učitelem se stal tamnější DJ Danny, který s ještě dalšíma dvěma kamarády Mania vlastně k hraní přivedl. Od té doby se Manio pilně učil, aby ho gramofony na slovo poslouchaly a v roce 1996 se stal rezidentem olomouckého klubu Depo no.8. Od svých začátků prošel rozmanitým hudebním vývojem, takže v současné době jsou jeho sety směsicí deep-tribal-underground- progressive a techhouseu. Na otázku, kdo patří k jeho oblíbencům, odpovídá: "Preferuju všechny DJs, kteří jsou underground a neustupují těm hroznejm trendům, např. DJ Dan, DJ Garth, Terry Francis, Richard Sen, Steve Lawler, Doc Martin." Maniův osobitý styl přinutil vedení NextEry k tomu, aby ho oslovili a dali mu prostor k namíchání jeho oblíbených skladeb na další díl populární řady Houseparty - tentokrát s pořadovým číslem 11. Ta byla také odlišná od těch ostatních. Čtrnáct titulů (mimochodem tenhle díl je pro mě tím nejlepším, co jsem zatím od NextEry slyšel) mohlo odstartovat po vlastním intru Turn On The Power, které Manio vytvořil právě s DaRoddmannem. Následovalo miniturné k příležitosti vydání tohoto setu, takže kromě pražské Radosti FX mohlo tančící publikum ocenit kvalitní hudbu v klubu Posilovna v Mnichově Hradišti, jež už po léta slouží k jakémusi křtu každé další Houseparty. Manio po přistěhování do Prahy tak hrál ve všech podstatných klubech naší stověžaté matičky - Chateau Rouge, Le Clan, Roxy a v současné době má i svoji klubovou noc v Radosti FX. Kromě toho si zahrál živě na tanečních festivalech, ať už to bylo na Summer Of Love Svojšice nebo několikrát pod hlavičkou Lucky People Center.
DaRoddmann začal tvořit elektronickou hudbu už v roce 1992 a po účasti v několika stylově odlišných seskupeních, zakotvil jako producent v projektu E.C.A. V roce 1995 získal i první zkušenosti s vedením klubu, kde se seznámil s Maniem, jež patřil v té době mezi jeho první rezidenty. Co se týče skladatelské tvorby E.C.A. - všechno je realizováno v DaRoddmannově studiu, jež je na tuzemské podmínky celkem slušně vybaveno. Doba jde stále dopředu a tak stíhat rozvíjející se technické možnosti v muzice, dá docela fušku. Pro toho kdo používaným mašinkám rozumí, jen v rychlosti stručný popis zařízení, na kterém vznikal i dnešní recenzovaný singl: Apple Power Macintosh G4, Akai S5000, AMT 8, Alesis 3630, 2x virtualizer DSP-1000, 18 track mixer, Emagic Logic, Tannoy Reveal, Roland MC-50, CBX-K2. Na otázku, kdo tvorbu E.C.A. ovlivňuje, DaRoddmann odpovídá: "Ovlivňujou mě všichni, který mám rád a rád si je poslechnu: Leftfield, Chemical Brothers, Thomas Bangalter, Dušan Lipert, Sinatra, Portishead, Moloko, Moby, Orbital, Quentin Tarantino, Terry Gilliam - můj přístup k muzice vždycky změní návštěva nějakého dobrýho studia, fajn lidi a atmosféra v nich. Z DJů se mi vážně líbí jak hraje Duncan Forbes a Trevor Rockcliffe". Živá vystoupení Get F..ked! a The Orb na letošním LPC, jež viděl poprvé, ho také hodně vzala za srdce.
Tak a teď vzhůru do drážek černého kotouče, jehož středovku tvoří logo, za něž u mě Lighthouse dostává jedničku s hvězdičkou. Maják s obřími sluchátky kolem sebe vás musí zaujmout na první pohled. Věřme, že desek s touto značkou bude přibývat... Original Mix (mp3) na straně A už okusili v CD provedení čtenáři časopisu Tripmag, prostřednictvím jakéhosi mapování české taneční scény, pod názvem Czechoslovak Sound System vol.1. Začíná na české poměry hodně neznámými techhouseovými beaty, které svou plochostí a ještě stále neoposlouchanými barvami přímo vybízejí na taneční parket. Osvědčená basová smyčka následuje vzápětí a plochy přidávají na prostoru. Nejde o žádné nekonečné táhlé tóny, ale jen o jakési "dobarvení". Vše se najednou zastavuje a my dostáváme radu - mužský hlas, jež pochází z jednoho z mnoha vyšlých samplovacích CD, nás upozorní: "There Is A Message...".
Obrovskou pochvalu si zaslouží E.C.A., Lighthouse i Loděnice za perfektní zvuk. Konkrétně u tak minimalistického stylu, kterým techhouse bezesporu je, je zvuk strašně důležitý. Tady se to povedlo a tak vás sedm minut nejrůznějších hudebních smyček nemůže začít nudit. Budete si ji přát slyšet znovu a znovu. I ten naechovaný vokál působí hodně hypnoticky. A teď jeden osobní tip. Tahle verze je neskutečně podobná skladbě Summer In Space od projektu Resonance 44. Pokud vás vzala, vřele doporučuji sehnat si i tenhle titul. Budete až překvapeni, jak moc do sebe tyhle desky pasují. Ani bystrý posluchač nepozná rozdíl v přechodech. Stále více se setkáváme s tím, že tuzemští muzikanti požádají o remix nějakého známého umělce z venku. Osvědčená jména dnes prodávají a je tu další podstatná výhoda - co byste říkali tomu, když by váš titul hrál ve svém setu třeba Garnier nebo Cox? Mimochodem, dodneška jsem v šoku, když jsem v červnovém čísle časopisu Muzik objevil na šestém místě žebříčku nejoblíbenějších skladeb projektu Funk D´Void, našeho DJ Lumiéra s Goodbye Illusions. I takové věci se stávají a já držím projektu E.C.A. palce, aby se jejich deska dostala do co nejvíc recordbagů světových celebrit. Díky kontaktům Josefa Sedloně s člověkem, jež už by pomalu za své časté návštěvy měl dostat naše občanství:-)- Duncanem Forbesem, mohla tak proběhnout remixová spolupráce. Duncan (exčlen kapely Spooky) je tu skutečně pečený, vařený a po jeho aktivitách na posledním albu Ohm Square - Scion, jde tak o jeho další přínos pro naše autory. Píše se rok 2001 a tak už dávno netvoří ty sladké melodické eposy z alba Gargantuan. Pokud jste slyšeli loňskou desku Tempting Fate pod hlavičkou Animated, asi jste stejně jako já ucítili ten hudební posun, místy až k breakbeatovým a tribalovým postupům. Jeho verze dostala bůhvíproč název Life Mix (mp3). Bicí jsou logicky zcela překopány a objevuje se tu i spousta nových "sci-fi" zvuků. Naprogramování beatů je hodně originální, což je opravdu vyjímka v dnešních šablonovitých tracích. Nové doprovodné efekty mají hodně kovový nádech, zašuměná plocha uprostřed možná trochu vytrhne zdatného tanečníka z rytmu, což je škoda! Jinak je tahle verze o poznání minimalističtější a hodně mi tu chybí ten nádherný vokálový sampl. Osobně mě mnohem víc přitahuje originál, ale vzhledem k tomu, že ho teď hrají téměř všichni, ještě rádi vezmeme zavděk Duncanovou představou.
Závěr: O tom, že se dvanáctipalec líbí už teď mezi našimi DJs svědčí fakt, že za jediný víkend jsem ho slyšel hrát čtyřikrát. Nemůžeme tuhle novinku diskžokejům zakazovat, ale pokud ho budou hrát s takovouto frekvencí, je jasné, že se nám brzy tahle kvalitní věc přejí. A to by přece byla škoda, nemyslíte? Takže opatrně a všeho s mírou:-).
Myclick