Filmová recenze: Matrix Reloaded

Kdysi dávno si Nea našli podivní lidé a chtěli po něm podivné věci. Ukázalo se, že Morpheus, Trinity a další jsou téměř legendární hackeři, kteří ale do jednoho záhadně zmizeli. Chtěl tomu všemu přijít na kloub a málem toho litoval. Zemřel, nakonec ale uvěřil sám v sebe, uvěřil, že je Vyvoleným.

Matrix Kdysi dávno si Nea našli podivní lidé a chtěli po něm podivné věci. Ukázalo se, že Morpheus, Trinity a další jsou téměř legendární hackeři, kteří ale do jednoho záhadně zmizeli. Chtěl tomu všemu přijít na kloub a málem toho litoval. Zemřel, nakonec ale uvěřil sám v sebe, uvěřil, že je Vyvoleným.

- "Kde je Neo?" - "Zase si hraje na Supermana."

Dnes Neo dokáže téměř vše. Pokud je připojen k Matrixu, cítí každou změnu a každý nový program. Při příchodu obávaných agentů své spolubojovníky sebejistě posílá pryč ("Končíme. Agenti přicházejí.") a s protivníky bojuje jednou rukou, přičemž každé vylepšení jen suše okomentuje ("Aha. Upgrade."). Ti, kdo v něj uvěřili se v čele s Morpheem a Trinity sebejistě a bezhlavě pouštějí do bitek s čímkoliv a kdekoliv. Přesto jejich boj není snadný. Aspoň ale tuší, že válka brzy skončí ("Co když to bude už zítra? Nestojí ta myšlenka za to, abychom bojovali? Nestojí za to, abychom pro ni umřeli?").

Matrix Děj Matrix Reloaded je typickým "prostředek" triloge - prakticky bez začátku a rozhodně bez uzavřeného konce. Pokud jste viděli přelomový Matrix, který se stal kultovním snímkem ještě dřív, než dorazil do našich kin, není co řešit. Pokud jste navíc viděli některou z epizod Animatrixu, které divákům osvětlují a přibližují podivný svět budoucnosti, ve kterém naši hrdinové žijí, bojují a umírají, budete mít výhodu. A pokud jste viděli dokonce epizodu Osirisův poslední let, budete mít výhodu velkou. Ta totiž filmu přímo předchází a dokonce se v jedné chvíli mluví o datech, která poslala loď Osiris ještě předtím než záhadně zmizela - byla zničena. Pokud jste neviděli nic z toho (což vám nevěřím, protože aspoň Matrix viděl každý), nic se neděje.

Přistupte na pravidla hry režisérů a scenáristů Andyho a Larryho Wachowských a nechte se unášet cyber punkovým ztvárněním boje dobra se zlem. Ve spletité zápletce, filozofických pasážích i akčních scénách, které se rychle střídají, se budou snáz orientovat čtenáři comicsů (už jen proto, že Wachowští svůj projekt původně rozpracovali jako comicsovou sérii), ostatní utěší brilantní souboje (opravdu lepší než v prvním díle!). Nejen Neo předvádí neuvěřitelné kousky. Stejně neohroženě bojují i jeho přátelé, i když vždy ve skrytu duše spoléhají na Neovu pomoc.

Matrix Matrix Reloaded se sice někomu nemusí zdát tak DOKONALÝ jako jeho předchůdce Matrix, není to ale tím, že před čtyřmi lety nikdo něco takového nečekal? Nabízí se jistá paralela s novými a starými díly Star Wars, ovšem narozdíl od Lucase se Wachowským podařilo atmosféru předchozí "epizody" naplnit bezezbytku. A proto, i když jsem se sám tvářil trochu skepticky, nakonec jsem se přistihl, jak se opravdu skvěle bavím a nechci, aby film skončil. Teď, i díky otevřenému konci a nečekaným zvratům, naopak CHCI vidět co nejdříve Matrix Revolutions. Ale dost keců, prostě na to jděte!!!

Matrix Reloaded
USA 2003
režie: Andy Wachowsky, Larry Wachowsky