RECENZE
Technická recenze: Bitwig Studio 2
PrvnĂ verze Bitwig Studia dorazila na trh v roce 2014 a zpĹŻsobila nemalĂ˝ rozruch, protoĹľe pĹ™išla s podobnĂ˝m konceptem jako Ableton, kterĂ˝ však posunula mnohem dále. Zda v podobnĂ©m duchu pokraÄŤuje i druhá generace tohoto DAW, která vyšla jiĹľ v minulĂ©m roce, tak na to se podĂváme v dnešnĂ recenzi. Vzhledem k tomu, Ĺľe v našich konÄŤinách nenĂ tento DAW stále pĹ™Ăliš známĂ˝, tak jej nemá vĹŻbec cenu srovnávat s jeho pĹ™edchozĂ generacĂ. PĹ™edpokládám, Ĺľe vzhledem k podobnĂ©mu konceptu bude Bitwig Studio zajĂmavĂ© pĹ™edevšĂm pro uĹľivatele Abletonu, a tak se zaměřĂm pĹ™edevšĂm na toto srovnánĂ. NavĂc začátkem roku pĹ™išel s novou verzĂ i Ableton a tak to bude o to zajĂmavÄ›jšĂ...
PrávÄ› do desátĂ© verze Abletonu vkládala celá Ĺ™ada uĹľivatelĹŻ velkĂ© nadÄ›je. UĹľivatelĂ© oÄŤekávali, Ĺľe Ableton se nenechá Bitwigem zahanbit a v jubilejnĂ desátĂ© verzi Bitwig trumfne tĂm, Ĺľe do svĂ©ho DAW implementuje jeho nejpopulárnÄ›jšà funkce. UĹľivatelĂ© chtÄ›li pĹ™edevšĂm práci s vĂce klipy a projekty najednou, dotykovĂ© ovládánĂ, neomezenĂ© moĹľnosti modulace, zobrazenĂ pouĹľitĂ˝ch pluginĹŻ u danĂ©ho kanálu na mixážnĂm pultu, vylepšenĂ˝ browser atd.
BohuĹľel v tomto ohledu zĹŻstala desátá verze Abletonu za oÄŤekávánĂm. PojÄŹme se tedy na novinky v Abletonu podĂvat popoĹ™adÄ›. Ableton vylepšil browser, Arrangement View, vzhled GUI, export (MP3, Flac), stereo panning na mixážnĂm pultu atd. Dále pĹ™ibyla moĹľnost zobrazenĂ a editace vĂce MIDI klipĹŻ souÄŤasnÄ›, moĹľnost umĂsĹĄovat skupiny do dalšĂch skupin, omezená moĹľnost dotykovĂ©ho ovládánĂ a moĹľnost záznamu MIDI obsahu, i kdyĹľ nenĂ aktivnĂ nahrávánĂ (funkce Capture). Máme zde novĂ˝ wavetable syntetizátor i novĂ© efekty Echo (DelayFX), Drum Buss (DrumsFX) a Pedal (DistortionFX). Max for Live funkcionalita byla integrována do jádra a dále pĹ™ibyla nebo byla aktualizována celá Ĺ™ada Max for Live pluginĹŻ (napĹ™. bicĂ DS pluginy, modulaÄŤnĂ pluginy).
Jak vidĂte, tak Ableton nÄ›kterĂ© funkce implementoval. BohuĹľel jejich implementace nenĂ ÄŤasto dostateÄŤná a nesplnila oÄŤekávánĂ. Pokud napĹ™Ăklad srovnám moĹľnosti dotykovĂ©ho ovládánĂ Abletonu a Bitwigu, tak je to 100 a 1. V pĹ™ĂpadÄ› modulace jste odkázánĂ na Max for Live pluginy, kterĂ© si musĂte ÄŤasto kupovat atd., ale to uĹľ hodnÄ› pĹ™edbĂháme. PojÄŹme se postupnÄ› ponoĹ™it do svÄ›ta Bitwigu...
Prostředà Bitwig Studia 2
ZaÄŤneme grafickou stránkou vÄ›ci. V tomto ohledu jsme se posunuli od minimalistickĂ©ho pojetĂ ovládacĂch prvkĹŻ Abletonu k o nÄ›co bohatšĂmu grafickĂ©mu stylu, kterĂ˝ si však i pĹ™esto v sobÄ› uchovává pĹ™ehlednost a jednoduchost. CelĂ© prostĹ™edĂ Bitwig Studia je ladÄ›no do odstĂnu šedĂ©, kterĂ˝ je velmi podobnĂ˝ barevnĂ©mu provedenĂ programĹŻ Traktor 2, Stems Creator a VPS Avenger. Pokud tedy s nÄ›kterĂ˝m z tÄ›chto programĹŻ budete pracovat na dalšà obrazovce, tak máte tĂ©měř dojem, jako byste pracovali v jednotnĂ©m prostĹ™edĂ. DĂky funkci "skinovánĂ" je moĹľno podobnĂ©ho efektu docĂlit i v Abletonu, ale z Bitwigu jsem mÄ›l v tomto pĹ™ĂpadÄ›, dĂky bohatšĂmu grafickĂ©mu provedenĂ, lepšà pocit.
ProstĹ™edĂ Bitwigu je samo o sobÄ› koncipováno tak, aby vše bylo moĹľnĂ© ovládat pomocĂ dotykovĂ˝ch zaĹ™ĂzenĂ. Tato skuteÄŤnost v sobÄ› skĂ˝tá pro vlastnĂky dotykovĂ˝ch zaĹ™ĂzenĂ velkĂ˝ potenciál. Na druhou stranu si ostatnĂ budou muset na toto chvĂli zvykat. DĂky optimalizaci pro dotyková zaĹ™ĂzenĂ zde totiĹľ chybĂ klasickĂ© hornĂ menu. DotykovĂ© ovládánĂ samotnĂ©ho programu nenĂ problĂ©m. ProblĂ©m nastává u notovĂ©ho zápisu. Zde to jiĹľ vyĹľaduje trĂ©nink, aby byl ÄŤlovÄ›k s nĂm schopen pracovat. Na nÄ›kterĂ© ÄŤinnosti je totiĹľ nutnĂ© pouĹľĂvat 2 prsty a ÄŤĂm vÄ›tšà máte prsty, tĂm to bude pro vás sloĹľitÄ›jšĂ. V tomto ohledu by se mohl Bitwig inspirovat, jak funguje notovĂ˝ zápis u nÄ›kterĂ˝ch aplikacĂ pro iPad, protoĹľe tam, dĂky trochu jinak Ĺ™ešenĂ©mu ovládánĂ, nebyl tĂ©měř žádnĂ˝ trĂ©nink tĹ™eba.
Co se týče dotykovĂ©ho ovládánĂ v Abletonu, tak to Ableton 10 vyĹ™ešil pouze povolenĂm Absolute Mouse mĂłdu. Pro jeho aktivaci je nutnĂ© v nastavenĂ Abletonu aktivovat poloĹľku Pen Tablet Mode. Pro nÄ›koho bude moĹľná tajemstvĂm, Ĺľe tato funkce byla jiĹľ v Abletonu 9. Pro jejĂ aktivaci bylo nutnĂ© do souboru \Users\Username\AppData\Roaming\Ableton\Live 9.x.x\Preferences\options.txt pĹ™idat řádek s následujĂcĂm textem: "AbsoluteMouseMode". Tato funkce umoĹľnĂ dotykovĂ© ovládánĂ, ale pouze jednĂm prstem. O optimalizovanĂ©m GUI pro dotykovĂ© ovládánĂ si u Abletonu mĹŻĹľeme nechat bohuĹľel jenom zdát. Bitwig podporuje pouĹľitĂ aĹľ třà obrazovek. V závislosti na jejich poÄŤtu a zvolenĂ©m profilu se pak lišà zobrazenĂ jednotlivĂ˝ch prvkĹŻ programu. Máme zde na vĂ˝bÄ›r z následujĂcĂch osmi profilĹŻ:
Pokud zvolĂte profil s vĂce neĹľ jednou obrazovkou, tak se vám otevĹ™e pĹ™ĂslušnĂ˝ poÄŤet oken, která si pak budete moci pĹ™etáhnout na poĹľadovanĂ© monitory. SamozĹ™ejmÄ› nenĂ problĂ©m jednotlivá okna pĹ™etáhnout i pĹ™es vĂce obrazovek. MĹŻĹľete mĂt napĹ™Ăklad ÄŤasovou osu Arrangement View pĹ™etaĹľenou tĹ™eba pĹ™es 3 monitory, coĹľ je velmi praktickĂ©. To stejnĂ© lze i v Abletonu jen s tĂm rozdĂlem, Ĺľe Ableton podporuje jen 2 okna (monitory).
Součásti Bitwig Studia 2
Bitwig se podobnÄ› jako Ableton skládajĂ z Arrangement View, Session View (vÄŤetnÄ› mixážnĂho pultu), Clip View, Device panelu a media browseru. Arrangement View nabĂzĂ kromÄ› klasickĂ©ho pohledu takĂ© kombinaci Arrangement View a pĹ™evrácenĂ©ho Session View, kde nejsou po sobÄ› jdoucĂ klipy danĂ©ho kanálu Ĺ™azeny klasicky vertikálnÄ› shora dolĹŻ, ale namĂsto toho jsou raĹľeny horizontálnÄ› smÄ›rem zleva doprava. Tato kombinace vypadá tak, Ĺľe vlevo máme svislĂ˝ mixážnĂ pult (fadery se pohybujĂ vodorovnÄ›), po jehoĹľ pravici následuje pĹ™evrácenĂ© Session View, kterĂ© opÄ›t po pravĂ© stranÄ› nakonec doplĹuje Arrangement View. Arrangement View nebo pĹ™evrácenĂ© Session View lze skrĂ˝t a mĹŻĹľete pracovat jen s jednĂm pohledem.
KlasickĂ© Session View se skládá z panelu klipĹŻ, z panelu VU metrĹŻ, z panelu pouĹľitĂch pluginĹŻ, z panelu FX Send, z mixážnĂho pultu a z panelu vstupnĂho a vĂ˝stupnĂho "routovánĂ". Dále jsou zde pĹ™Ătomny efektovacĂ kanály. S vĂ˝jimkou panelu mixážnĂho pultu lze všechny ostatnĂ zde zmĂnÄ›nĂ© panely skrĂ˝t. Vše je aĹľ na pár vĂ˝jimek vcelku dobĹ™e Ĺ™ešeno. KdyĹľ napĹ™Ăklad skryjete panel VU metrĹŻ, tak tuto funkcionalitu pĹ™evezme mixážnĂ pult. Po tĂ©to ĂşpravÄ› pak mixážnĂ pult vypadá podobnÄ› jako ten v Abletonu (VU metr se nacházĂ vedle faderu). Dále se mi lĂbilo, jak u mixážnĂho pultu funguje funkce SĂłlo. ZatĂmco tlaÄŤĂtko SĂłlo v Abletonu nechá vĹľdy hrát jen jeden kanál, tak v Bitwigu zĹŻstanou hrát všechny kanály, u kterĂ˝ch je funkce SĂłlo aktivována. Toho chovánĂ mi pĹ™išlo pro mĂ© účely lepšĂ.
Na druhou stranu však vĹŻbec nechápu, proÄŤÂ mixážnĂ pult nejde zvÄ›tšit tak, jako tomu je u Abletonu. PĹ™ece jen v nÄ›kterĂ˝ch pĹ™Ăpadech bych ocenil, kdyby mÄ›l fader delšà dráhu, coĹľ je v Bitwigu z nepochopitelnĂ˝ch dĹŻvodĹŻ nemoĹľnĂ©! KdyĹľ uĹľ jsem zmĂnil fader mixážnĂho pultu, tak ještÄ› pĹ™idám mĹŻj soukromĂ˝ názor na jeho grafickou podobu. Fader je snad jedinĂ˝ prvek v Bitwigu, jehoĹľ grafická podoba se mi moc nezamlouvá. V tomto pĹ™ĂpadÄ› bych šel cestou pouĹľitĂ klasickĂ©ho hmatnĂku, tak jako je tomu napĹ™Ăklad v FL Studiu. Na funkci to nemá vliv, ale takovĂ© grafickĂ© vyjádĹ™enĂ má jistĂ˝ šmrnc. Zvlášť v Bitwigu by byl celĂ˝ dojem umocnÄ›n ještÄ› pĹ™i konfiguraci, kdy si kromÄ› mixážnĂho pultu necháte zobrazit jen panel VU metrĹŻ a na kanálech pouĹľitĂ˝ch pluginĹŻ skryjete klipovou část (Session View). PĹ™i lepšà podobÄ› faderu byste tak zĂskali opravdu pÄ›knĂ˝ pohled na studiovĂ˝ mixážnĂ pult.
Media browser je podobnĂ˝ jako v Abletonu, ale oproti Abletonu se zde nacházĂ netradiÄŤnÄ› vpravo a nabĂzĂ lepšà správu a filtrovánĂ. BohuĹľel v mĂ©m pĹ™ĂpadÄ› browser vykazoval jistou dávku nestability, která bude doufám odstranÄ›na v nÄ›kterĂ©m z dalšĂch updatĹŻ. U Clip View mÄ› zaujala pĹ™edevšĂm moĹľnost zobrazenĂ a práce s rĹŻznĂ˝mi klipy stejnĂ©ho typu (audio, MIDI) souÄŤasnÄ›. Audio klipy jsou zobrazeny v řádcĂch pod sebou a mĹŻĹľete si z nich vcelku jednoduše vykopĂrovávat poĹľadovanĂ© Ăşseky, kterĂ© následnÄ› vloĹľĂte do jinĂ©ho klipu. PodobnÄ› to funguje i u MIDI obsahu. Zde je moĹľnĂ© veškerĂ˝ obsah zobrazit i v jedinĂ©m oknÄ›. I pĹ™esto, Ĺľe lze jednotlivĂ© klipy barevnÄ› odlišit, tak je toto zobrazenĂ problematickĂ©, protoĹľe aktivnĂ klip pĹ™ekryje stejnĂ© noty u ostatnĂch klipĹŻ. Navrhoval bych tvĹŻrcĹŻm, aby se inspirovali u programu Odesi, kterĂ˝ tuto situaci Ĺ™ešà zvÄ›tšenĂm výšky řádku a následnĂ˝m umĂstÄ›nĂm všech stejnĂ˝ch not na stejnĂ© pozici pod sebe. KromÄ› toho si u MIDI obsahu mĹŻĹľete navĂc do pozadĂ vloĹľit i waveform vybranĂ©ho audio klipu.
ZatĂmco na Device panelu toho mnoho zajĂmavĂ©ho nenĂ, tak u zaĹ™ĂzenĂ do nÄ›j vkládanĂ˝ch je tomu pĹ™esnÄ› naopak a je jedno, zda se jedná o nativnĂ nástroje Bitwig Studia nebo externĂ pluginy. Co je tedy na vkládanĂ˝ch zaĹ™ĂzenĂch v Bitwigu tak zajĂmavĂ©ho? Jsou to nekoneÄŤnĂ© moĹľnosti modulace, kterĂ© Bitwig ke kaĹľdĂ©mu vkládanĂ©mu zaĹ™ĂzenĂ pĹ™idává. KaĹľdĂ˝ nástroj je totiĹľ umĂstÄ›n v kontejneru, kterĂ˝ v základu nabĂzĂ 3 sloty pro modulaÄŤnĂ zaĹ™ĂzenĂ. Po zaplnÄ›nĂ všech slotĹŻ pĹ™ibudou dalšà 3. ModulaÄŤnĂ zaĹ™ĂzenĂ pak mĹŻĹľe ovládat jakĂ˝koliv parametr danĂ©ho nástroje. Na vĂ˝bÄ›r máme celkem z 30ti modulaÄŤnĂch zaĹ™ĂzenĂ. Jejich výčet je moĹľno nalĂ©zt v následujĂcĂ tabulce v sekci Modulators.
KromÄ› modulaÄŤnĂch zaĹ™ĂzenĂ zobrazuje pĹ™edchozĂ tabulka takĂ© všechny nativnĂ instrumenty a efekty, kterĂ© Bitwig nabĂzĂ. V tomto ohledu si myslĂm, Ĺľe Bitwig za Abletonem trošku zaostává. Jen namátkou zmĂnĂm absenci alternativy k Eq8. Máme zde jen pÄ›tipásmovĂ˝ ekvalizĂ©r Eq-5, kterĂ˝ na sloĹľitÄ›jšà úlohy nemusĂ staÄŤit. Dále mi chybĂ alternativa k nástroj Beat Repeater a takto bych mohl pokraÄŤovat dál a dál. V tomto ohledu se tedy musĂte spolehnout na externĂ pluginy. Co se týče zvukovĂ©ho materiálu dodávanĂ©ho k Bitwigu, tak i zde se domnĂvám, Ĺľe je na tom Ableton lĂ©pe.
Dalšà funkcionalita Bitwig Studia 2
Bitwig na rozdĂl od Abletonu podporuje VST2 i VST3 pluginy, navĂc disponuje "bridgem" pro 32 bitovĂ© VST pluginy. Pro práci s 32 bitovĂ˝mi VST pluginy je u Abletonu nutnĂ© pouĹľitĂ externĂho produktu (napĹ™Ăklad Jbridge za 15$). KromÄ› toho jsou pluginy spouštÄ›ny v sandboxu, aby jejich pĹ™ĂpadnĂ˝ pád nezapĹ™ĂÄŤinil pád takĂ© Bitwigu. Pro nÄ›koho by mohla bĂ˝t takĂ© zajĂmavá podpora Linuxu, kromÄ› standardnĂch OS jako jsou Windows a Mac OS. Dále si uĹľivatelĂ© Abletonu stěžovali na to, Ĺľe nemohou importovat skladby zakoupenĂ© na iTunes (m4a). Bitwig si s tĂm poradil. Na svĂ© si v Bitwigu pĹ™ijdou i pĹ™Ăznivci hardware vybavenĂ, s jehoĹľ vyuĹľitĂm je v Bitwigu poÄŤĂtáno. Je zde takĂ© moĹľnost hybridnĂch stop, ve kterĂ˝ch mĹŻĹľete kombinovat audio a MIDI materiál. Mezi jednu z nejzajĂmavÄ›jšĂch funkcĂ Bitwigu však patřà moĹľnost práce s vĂce projekty najednou vÄŤetnÄ› transferu jejich obsahu mezi nimi. Věřte, Ĺľe tato funkce vám ušetřà mnoho ÄŤasu. BohuĹľel je škoda, Ĺľe v danĂ˝ okamĹľik mĹŻĹľe bĂ˝t jen 1 projekt aktivnĂ a tak musĂte mezi projekty neustále pĹ™epĂnat. LĂbilo by se mi, kdyby bylo moĹľnĂ© Bitwig spustit napĹ™Ăklad dvakrát a pokaĹľdĂ© s jinĂ˝m projektem.
KromÄ› svÄ›tlĂ˝ch stránek Bitwigu tu máme pochopitelnÄ› i stránky stinnĂ©. V Bitwigu chybĂ napĹ™Ăklad jednoduchá moĹľnost uloĹľenĂ klipĹŻ z projektu do wavu nebo mid souboru, tak jako je to moĹľnĂ© v Abletonu. Pokud budete pouĹľĂvat jen Bitwig, tak vás moĹľná zas tak trápit nebude, ale pokud vyuĹľĂváte rĹŻznĂ© DAW, tak tam se jiĹľ tento nedostatek projevĂ. V tomto pĹ™ĂpadÄ› tento vážnĂ˝ nedostatek musĂte obejĂt "workaroundem" pĹ™es funkci Export audio/MIDI, která provede export toho, co se nacházĂ na ÄŤasovĂ© ose Arrangement View. Mezi dalšà chybÄ›jĂcĂ funkce Bitwigu patřà Rewire, export do MP3, alternativa k Maxfor Live, AudioToMidi a celá Ĺ™ada funkcĂ orientovaná na práci s notovĂ˝m zápisem.
Pro jednoduššà práci s notovĂ˝m zápisem lze i v Bitwigu pouĹľĂt rĹŻznĂ© "workaroundy" tak, jako je tomu u Abletonu, kterĂ˝ v tĂ©to oblasti taky nenĂ zrovna na špici. V tomto ohledu je na tom však Ableton dĂky Maxfor Live pĹ™ece jen o nÄ›co lĂ©pe. NesmĂm zapomenout zmĂnit, Ĺľe Captain Plugins od firmy Mixed in Key, pomáhajĂcĂ pĹ™i produkci v Abletonu s hudebnĂ teoriĂ, fungujĂ i v Bitwigu (testováno na Bitwigu pro Windows). Jako náhradu za Rewire máme prĂ˝ pouĹľĂt program Audio Jack. Rewire je dlouholetĂ˝ funkÄŤnĂ standard a tak je moĹľnĂ©, Ĺľe jeho absence Ĺ™adu uĹľivatelĹŻ, kteřà nebudou chtĂt experimentovat s něčĂm novĂ˝m, odradĂ.
Cenová politika a možné scénáře pro koupi
OficiálnĂ cena Bitwig Studia je 379,- EUR, ale na nÄ›kterĂ˝ch internetovĂ˝ch obchodech ho lze obÄŤas poĹ™Ădit i o nÄ›co levnÄ›ji. Po zakoupenĂ Bitwig Studia máte nárok na bezplatnou aktualizaci po dobu 12ti mÄ›sĂcĹŻ. Po uplynutĂ tĂ©to doby se musĂte rozhodnout, zda si pĹ™edplatĂte aktualizace programu na dalšà rok nebo se spokojĂte s tĂm, jak Bitwig u vás momentálnÄ› funguje a jakĂ© funkce právÄ› nabĂzĂ. Poplatek za roÄŤnĂ aktualizace ÄŤinĂ 159,- EUR, coĹľ nenĂ zrovna málo. NicmĂ©nÄ› nenĂ problĂ©m rok nebo dva aktualizace vynechat a zakoupit si je zase pozdÄ›ji. Ableton ve verzi Suite sice stojĂ 599,- EUR, ale na druhou stranu máte jiĹľ všechny aktualizace aĹľ do dalšà generace zdarma.
NevlastnĂm žádnĂ˝ DAW (nevlastnĂm žádnĂ˝ DAW, ale vlastnĂm dotykovĂ© zaĹ™ĂzenĂ)
Pokud zrovna zvaĹľujete investici do nÄ›jakĂ©ho DAW, tak toto rozhodnutĂ neuspÄ›chejte, protoĹľe pokud pozdÄ›ji zjistĂte, Ĺľe vaše rozhodnutĂ nebylo zrovna optimálnĂ, tak pĹ™estup na jinĂ˝ DAW nemusĂ bĂ˝t zrovna levnou záleĹľitostĂ. Z tohoto pohledu se Bitwig Studio jevĂ jako produkt s velkĂ˝m potenciálem do budoucna. Tento produkt totiĹľ za pouhĂ© svĂ© 2 generace došel tam, kam se nÄ›kterĂ© zavedenĂ© DAW dodnes nedostaly.
V následujĂcĂch odstavcĂch tĂ©to kapitoly se zaměřĂm na srovnánĂ Abletonu 10 a Bitwig Studia 2. Nejprve je však nutnĂ© si projĂt následujĂcĂ tabulku srovnávajĂcĂ funkce jednotlivĂ˝ch edicĂ Abletonu. Pokud se budete rozhodovat mezi poĹ™ĂzenĂm Abletonu 10 Standard a Bitwig Studiem 2, tak se domnĂvám, Ĺľe v tomto pĹ™ĂpadÄ› je urÄŤitÄ› lepšà volbou Bitwig. Oba produkty stojĂ totiĹľ tĂ©měř stejnÄ›. Ableton 10 Standard oficiálnÄ› 349,- EUR, Bitwig Studio 2 je o 30,- EUR dražšĂ, ale v nÄ›kterĂ˝ch obchodech ho lze poĹ™Ădit za stejnou cenu jako Ableton.
ProÄŤ si myslĂm, Ĺľe je v tomto pĹ™ĂpadÄ› Bitwig lepšĂ? Ableton totiĹľ nabĂzĂ ve standardnĂ verzi jen základnĂ funkce a instrumenty. Vzhledem ke stejnĂ© cenÄ› nemá tedy vĹŻbec smysl o standardnĂ verzi uvaĹľovat, protoĹľe u Bitwigu zĂskáte "plnĂ˝" DAW vÄŤetnÄ› všech jeho funkcĂ. Pokud jste schopni si pĹ™iplatit 250,- EUR, a mĹŻĹľete tedy za DAW utratit 599,- EUR, tak mĹŻĹľete vybĂrat mezi Bitwigem a Abletonem 10 Suite. Jak tedy situace vypadá nynĂ? VyplatĂ se pĹ™iplatit? KdyĹľ se zde bavĂme o nÄ›meckĂ˝ch DAW, tak zde pouĹľiji nÄ›meckou odpověď JEIN, která by v pĹ™ekladu mohla znĂt takto: "ANE". Zde jiĹľ totiĹľ situace nenĂ tak jednoznaÄŤná jako v pĹ™edchozĂm pĹ™ĂpadÄ› a odpověď bude závislá na prioritách kaĹľdĂ©ho uĹľivatele. Chcete pouĹľĂvat dotyková zaĹ™ĂzenĂ, nebo si vystaÄŤĂte s myšĂ? PotĹ™ebujete Rewire? PotĹ™ebujete tamtu ÄŤi onu funkci?
NicmĂ©nÄ› zjednodušenÄ› Ĺ™eÄŤeno za svĹŻj pĹ™Ăplatek 250,- EUR zĂskáte moĹľnost pouĹľitĂ Max4Live produktĹŻ vÄŤetnÄ› moĹľnosti neomezenĂ© modulace prostĹ™ednictvĂm Max4Live produkĹŻ (nÄ›kterĂ© pluginy je nutnĂ© koupit, takĹľe finálnĂ cena naroste), vĂce audio materiálu, Rewire, AudioToMidi funkci, Wavetable synťák atd. KompletnĂ informace naleznete ve výše zmĂnÄ›nĂ© tabulce. Na druhou stranu se zase pĹ™ipravĂte o Ĺ™adu vychytávek, kterĂ© nabĂzĂ Bitwig...
VlastnĂm Ableton 9 Standard (VlastnĂm Ableton 9 a dotykovĂ© zaĹ™ĂzenĂ)
Jste-li vlastnĂkem standardnĂ licence Abletonu 9 a zvaĹľujete upgrade na novÄ›jšà verzi, tak by Bitwig mohl bĂ˝t zajĂmavou alternativou i pro vás. ProblĂ©mem standardnĂ licence Abletonu totiĹľ je, Ĺľe neumoĹľĹuje práci s Max4Live produkty a tudĂĹľ jste ochuzeni o tĂ©měř nekoneÄŤnĂ© moĹľnosti, kterĂ© Ableton ve spojenĂ s Max4Live nabĂzĂ. Jste tedy ochuzeni napĹ™Ăklad o podobnĂ© modulaÄŤnĂ moĹľnosti, kterĂ© nabĂzĂ Bitwig Studio 2. VÄ›tšina kvalitnĂch modulaÄŤnĂch Max4Live pluginĹŻ je však placená.
V tomto pĹ™ĂpadÄ› se tedy nabĂzĂ srovnánĂ poĹ™ĂzenĂ Ableton 10 Suite Upgradu z pĹ™edchozĂ standardnĂ verze a poĹ™ĂzenĂ Bitwig Studia. Cenu tohoto Upgradu byste mÄ›li nalĂ©zt ve svĂ©m abletonovskĂ©m účtu. Já se musel poohlĂ©dnout jinde a v nÄ›meckĂ©m internetovĂ©m obchodÄ› jsem ji nalezl za 299,- EUR. PoĹ™ĂzenĂ Bitwig Studia 2 vás pĹ™ijde o 50,- aĹľ 80,- EUR dráže (dle obchodu). Je tedy nasnadÄ› otázka, zda upgradovat na desátou verzi Abletonu, nebo pĹ™estoupit na Bitwig. Tuto otázku si musĂ kaĹľdĂ˝ zodpovÄ›dÄ›t sám.
Pokud si trošku pĹ™iplatĂte za Bitwig Studio 2, tak zĂskáte nekoneÄŤnĂ© moĹľnosti modulace zakomponovanĂ© pĹ™Ămo v jádĹ™e vašeho DAW bez nutnosti dalšĂch investic. NavĂc v pĹ™ĂpadÄ› vlastnictvĂ nÄ›jakĂ©ho dotykovĂ©ho zaĹ™ĂzenĂ se vaše moĹľnosti, jak ovládat DAW, posunou o velkĂ˝ kus dále. KromÄ› toho vám zĹŻstane stará licence Abletonu, takĹľe funkce chybÄ›jĂcĂ v Bitwigu budete moci obejĂt jejich vyuĹľitĂm ve stávajĂcĂ licenci Abletonu. Budete však muset mezi tÄ›mito DAW pĹ™epĂnat, coĹľ nenĂ zrovna optimálnĂ, ale dnes to rozhodnÄ› nenĂ niÄŤĂm vyloĹľenÄ› neobvyklĂ˝m...
Pokud neplánujete pouĹľĂvánĂ dotykovĂ˝ch zaĹ™ĂzenĂ a funkce desátĂ© verze Abletonu vÄŤetnÄ› Max4Live vám pĹ™ijdou za cenu 299,- EUR v pořádku, tak poĹ™ĂzenĂm upgradu takĂ© nic nepokazĂte. Max4Live pluginy nejsou jen o modulaci a tak v pĹ™ĂpadÄ› poĹ™ĂzenĂ Bitwigu by se mohlo stát, Ĺľe se ochudĂte o moĹľnost pouĹľitĂ nÄ›jakĂ©ho Max4Live pluginu, kterĂ˝ vám padne do oka. UrÄŤitÄ› bych však neupgradoval z verze Standard opÄ›t na verzi Standard, protoĹľe dle mĂ©ho názoru tĂm za cenu 179,- EUR mnoho nezĂskáte. Ne, Ĺľe by desátá verze nepĹ™inesla žádnĂ© novinky, ale na nÄ›kterĂ© novinky jsem jiĹľ Ĺ™adu let zvyklĂ˝ z konkurenÄŤnĂch produktĹŻ a tak uĹľ vĂm, Ĺľe v Abletonu se bez tÄ›chto funkcĂ musĂm obejĂt a nauÄŤil jsem se s tĂm ĹľĂt. V tomto pĹ™ĂpadÄ› bych si tedy poloĹľil otázku, zda má vĹŻbec cenu upgradovat?
VlastnĂm Ableton 9 Suite (VlastnĂm Ableton 9 Suite a dotykovĂ© zaĹ™ĂzenĂ)
Upgrade na desátou verzi Suite edice vás pĹ™ijde na 249,- EUR, coĹľ je tedy minimálnÄ› o 100,- EUR mĂ©nÄ›, neĹľ poĹ™ĂzenĂ Bitwig Studia. Na druhou stranu si i zde myslĂm, Ĺľe za cenu 249,- EUR mnoho nezĂskáte a jako prvnĂ bych si kladl otázku, zda má cenu upgradovat, viz konec pĹ™edešlĂ©ho odstavce. Zde je vaše pozice o to lepšĂ, Ĺľe pokud jste si jiĹľ zvykli na omezenĂ Abletonu, tak nejste k upgradu nijak moc nuceni. Ableton 9 Suite vám totiĹľ mĹŻĹľe slouĹľit bohatÄ› dál. Pro nÄ›koho by mohl bĂ˝t lákadlem novĂ˝ wavetable synťák, ale ÄŤistÄ› kvĹŻli synťáku bych urÄŤitÄ› neupgradoval, protoĹľe za cenu do 200,- EUR mĹŻĹľete poĹ™Ădit lepšà VST pluginy, jako jsou Serum a VPS Avenger. Pokud však hodláte vyuĹľĂvat dotyková zaĹ™ĂzenĂ, tak mĹŻĹľete zaÄŤĂt nad Bitwigem uvaĹľovat, a v pĹ™ĂpadÄ› jeho následnĂ©ho poĹ™ĂzenĂ mĹŻĹľete oba DAW kombinovat dle potĹ™eby.
Závěr
Práce s druhou generacĂ Bitwig Studia byla velmi pĹ™Ăjemná. Chce to jen trochu ÄŤasu na rozkoukánĂ se, protoĹľe nÄ›kterĂ© vÄ›ci fungujĂ nebo se jmenujĂ trochu jinak, neĹľ jsme zvyklĂ z Abletonu. Pokud napĹ™Ăklad hledáte sidechain kompresor, tak v Bitwigu ho pod názvem Compressor budete hledat marnÄ›. V Bitwigu musĂte totiĹľ zvolit plugin Dynamics. Po rozkoukánĂ se vám pak moĹľnosti Bitwigu posunou vaši produkci o kousek dále nebo vám pĹ™inejmenšĂm ušetřà čas. Na druhou stranu i Bitwig nenĂ dokonalĂ˝ a má i pĹ™es celou Ĺ™adu vychytávek stále co dohánÄ›t. DokonalĂ© nejsou ani ostatnĂ DAW. KaĹľdĂ˝ DAW má momentálnÄ› oblasti, ve kterĂ˝ch exceluje, a ve kterĂ˝ch zaostává. Bitwig exceluje pĹ™edevšĂm v oblasti (dotykovĂ©ho) ovládánĂ, modulaci a práci s vĂce projekty a klipy najednou.
Velmi rád produkuji na cestách, abych bÄ›hem nich zabil ÄŤas. ZatĂmco produkce ve vlaku byla vcelku bezproblĂ©mová, tak pĹ™i mĂ©m cestovánĂ autobusem se mi stávalo, Ĺľe jsem nebyl po otevĹ™enĂ laptopu o velikosti 14 palcĹŻ schopen pracovat, protoĹľe jsem se s otevĹ™enĂ˝m notebookem nevešel mezi sedaÄŤky. To se vám s tabletem nebo 2in1 zaĹ™ĂzenĂm v reĹľimu tabletu nestane. Absenci klávesnice po troše trĂ©ninku nahradĂ dotykovĂ© ovládánĂ. NavĂc od doby, co mám dotykovĂ˝ monitor, Ĺ™Ăkám, Ĺľe nejlepšà MIDI kontroler pro DAW je právÄ› dotykovĂ˝ monitor, protoĹľe jen ten si s dotykovĂ˝m DAW sedne na 100%. Snad jedinou vĂ˝jimku tvořà klaviatura, pro kterou, pokud ji aktivnÄ› pouĹľĂváte, doporuÄŤuji poĹ™Ădit skuteÄŤnĂ˝ MIDI kontroler. Ale funkci tlaÄŤĂtek, faderĹŻ apod. zvládne obhospodaĹ™it i dotykovĂ˝ monitor. NavĂc odpadá problĂ©m s pĹ™ĂpadnĂ˝m mapovánĂm. Z tohoto pohledu se domnĂvám, Ĺľe Bitwigem nastartovaná cesta se ubĂrá správnĂ˝m smÄ›rem. OsobnÄ› si totiĹľ myslĂm, Ĺľe v budoucnu bude pĹ™ibĂ˝vat produktĹŻ optimalizovanĂ˝ch pro dotykovĂ© ovládánĂ.
Ze slabĂ˝ch stránek zmĂnĂm stabilitu programu a slabšà vybavenĂ. V tomto je na tom Ableton stále lĂ©pe. Co se týče slabšĂho vybavenĂ programu, tak zde si musĂme poloĹľit otázku, co má DAW za primárnĂ cĂl? Má nabĂzet nepĹ™ebernĂ© mnoĹľstvĂ nativnĂch pluginĹŻ na všechny moĹľnĂ© Ăşkoly, nebo má vytvoĹ™it zázemĂ pro pohodlnou tvorbu hudby, byĹĄ ÄŤasto za pouĹľitĂ externĂch nástrojĹŻ? Já osobnÄ› se vĹľdy snaĹľĂm pouĹľĂvat ty nejlepšà nástroje pro konkrĂ©tnà účel a tak se klanĂm k druhĂ© variantÄ›. RadÄ›ji budu pouĹľĂvat "nabušenĂ˝" DAW s externĂmi nástroji, neĹľ chudĂ©ho pĹ™ĂbuznĂ©ho byĹĄ s kvalitnĂm nativnĂm vybavenĂm. PĹ™ĂpadnÄ› budu oba svÄ›ty dle potĹ™eby kombinovat. Dále nÄ›koho moĹľná odradĂ vyššà cena za aktualizace, ale kaĹľdá sranda nÄ›co stojĂ a pokud se podĂváme, co Bitwig za dobu svĂ© existence všechno dokázal, tak by se mÄ›li konkurenti (pĹ™edevšĂm Ableton) vážnÄ› zamyslet. Jako vĹľdy závÄ›rem pronesu tradiÄŤnĂ slova. StáhnÄ›te si demoverzi a testujte, testujte, testujte. Jen tak totiĹľ zjistĂte, zda je danĂ˝ produkt pro vás ten pravĂ˝...
foto: archiv