Filmová recenze: Master & Commander - Odvrácená strana světa

Válečná loď jejího Veličenstva Surprise pod velením "Šťastného" Jacka Aubreyho má jediný úkol. Francouzská plachetnice Acheron chce válku rozšířit až do oblasti Tichého oceánu a posádka Surprise jí v tom musí zabránit. Russel Crowe v dalším historickém velkofilmu, který mu možná vynese novou nominaci na Oscara.

Jack Aubrey: "Připíjím na manželky a na milenky. Dej Bože, ať se nikdy nepotkají."

Knižní série Patricka O´Briena Master & Commander se prý ve světě těší stejnému kultovnímu zájmu jako Tolkienův Pán prstenů. První tři díly vydal Talpress už i u nás a s dalšími sedmnácti se počítá do budoucna. Hlavní hrdina Jack Aubrey (Russel Crow) je oddán vlasti a koruně tak, jak se na muže té doby sluší a patří. Díky neuvěřitelnému štěstí založenému na důvtipu a umu, ho posádka přezdívá "Šťastný Jack" a věrně by ho následovala třeba až na konec světa.

Nebo na Galapágy, které tenkrát představovaly když ne to samé tak aspoň něco, odkud je ke konci světa hodně blízko. Aubreyho blízký přítel lodní doktor Stephen Maturin (Paul Bettany) jásá, protože coby zapálený přírodovědec ví, že poetikou neznáma nasáklé Galapágy ještě nikdo vědecky neprozkoumal. Důvody které sem loď jejího Veličenstva Surprise (tedy Překvapení) dostaly, jsou však mnohem méně poetické. Aubrey měl rozkaz zabránit francouzské plachetnici Acheron v pokusu přenést válku až do Tichého oceánu. Nepodařilo se. Nejméně dvakrát silnější Acheron se vynořil z ranní mlhy náhle a úplně neočekávaně, jakoby sám Surprise hledal. A nebýt duchapřítomnosti "Šťastného Jacka", nemohla by teď posádka zoufat nad rozsáhlými poškozeními lodi. Žraly by ji ryby kdesi na dně moře.

Teď je ta pravá chvíle zamávat sbohem, otočit loď a dřív než si toho na Acheronu všimnou, plout s větrem o závod domů. Opravy jsou každopádně nutné, ale kapitán Aubrey ani vzdáleně není z těch, kteří by se v takové situaci vzdali. Rozkaz je rozkaz a i když to slovy doktora může hraničit s tím, že kapitán neumí prohrávat, musí být splněn téměř za každou cenu.

Australan Peter Weir za sebou nemá tak bouřlivou minulost jako kolega, génius dnešní doby, Peter Jackson. Odborná kritika by nejspíše Jacksonovy neodolatelné splatter horory vedle Weirových minulých úspěchů možná i odsoudila, ale co s Weirem, když má na svém kontě takové filmy jako Truman Show, Svědek nebo Pobřeží Moskytů. Nakonec sen si tím, že Master & Commander natočil, splnil úplně stejně jako Jackson s Pánem prstenů. Na filmu je to znát. Nejde o žádnou lacinou napodobeninu poctivé Hollywoodské slávy. Master & Commander je prosycen důvěryhodnou atmosférou a realistický tak, jak si jen realismus dávných námořních plaveb a bitev v dnešní době dokážeme představit.

Na atmosféru je ostatně kladen větší důraz než na akci. Film je spíše napínavý než akční, ale i bojechtivý divák si nakonec (a vlastně už i "nazačátek") přijde na své. Herecké výkony jsou od Russela Crowa přes Paula Bettanyho, bývalého hobita Billyho Boyda (kormidelník) až po toho posledního statistu maximálně přesvědčivé. Může za to zřejmě fakt, že během natáčení se celý štáb k Crowovi choval i bez kamery jako ke kapitánovi a oslovoval jej "pane", což by ale samozřejmě neznamenalo nic, kdyby hercům chyběl talent. A tak se Russel Crow možná dočká dalšího Oscara a minimálně prestižní nominace Master & Commander: Odvrácená strana světa určitě neminou.

Master & Commander: The Far Side of the World
USA 2003
režie: Peter Weir