Filmová recenze: Harry Potter a vězeň z Azkabanu

Harry, Ron a Hermiona se vrací do Bradavic, aby nastoupili do třetího ročníku a utkali se s přáteli Vy-víte-koho. Naplnil režisér Mexické jízdy Alfonso Cuarón Harryho kouzelný svět životem i jiskřivou erotikou?

Ron (ze spaní): "Pavouci! Spousta pavouků! Chtějí, abych stepoval. A já nechci stepovat."
Harry: "Jasně, tak jim to řekni, Rone."
Ron: "Jo, to jim řeknu. Řeknu jim to..." (usíná)

Harry se třetím rokem v Bradavicích setkává se starými přáteli, obávanými i oblíbenými profesory (Snape, Brumbál) i zcela novým učitelem obrany proti černé magii. Profesor Lupin (David Thewlis), který vystřídal potrhlého Quirrela a do sebe zahleděného legendami opředeného leč zcela neschopného Lockharta, si Harryho zjevně oblíbil. A to už ve chvíli, kdy Harryho zachránil před Mozkomory.

Mozkomoři! Tajemní strážci z obávaného vězení v Azkabanu hlídkují v Bradavicích. Z vězení totiž uprchl Sirius Black (Gary Oldman), bývalý spojenec temného lorda Voldemorta. Lupin, mimochodem přítel Harryho mrtvých rodičů, malého čaroděje naučí, jak se proti Mozkomorům bránit. Hagrid, který nově získal místo učitele, Harryho spřátelí s bájným hipogryfem (okřídleným koněm s ptačí hlavou, hodně zjednodušeně řečeno). A Brumbál vše spolehlivě jistí zezadu...

Je toho mnoho, co se v novém filmu s Harrym Potterem stane. A ještě více se toho stalo v knižní předloze J. K. Rowlingové, scénáristé ale museli pochopitelně škrtat (s citem!). Pokud jste tedy knihu zatím nečetli, možná se budete v některých chvílích hůře orientovat. Vše podstatné je ale ve filmu řečeno a pokud se navíc aspoň trochu vyznáte v tom, kdo je to Harry Potter, neměli byste mít problémy.

Což je dobře, protože vidět jeho nové dobrodružství na stříbrném plátně se rozhodně vyplatí! Šikovného ale poněkud řemeslného Chrise Columbuse na režisérském postu vystřídal Alfonso Cuarón (Mexická jízda), který před uvedením filmu do kin v tisku žertoval, že příběh okoření dobrou dávkou sexu.

Sex (zatím?) ve stále temnějších a dospělejších příbězích chybí. Třetí filmové pokračování však Cuarón přeci jen pořádně okořenil. Harryho svět konečně není statickou kulisou, ale i na plátně vypadá naprosto živě! Cuarón nabízí pohledy na nádhernou bradavickou přírodu a nechává fanoušky, aby si mnohem kvalitnější digitální triky (hipogryf, pohybující se postavy na obrazech a fotografiích, běžná kouzla "denní potřeby") užili do sytosti.

Když píšu o digitálních tricích, nemůžu si vynachválit Mozkomory, kteří jsou stejně děsiví jako Tolkienovy Prstenové přízraky. V knize i ve filmu. Scény, v nichž se Mozkomoři tiše vznášejí okolo Bradavického hradu, vyvolávají zlověstný pocit a patří k těm nejlepším. Neméně působivě je natočeno i Harryho první setkáním s jedním z Mozkomorů v Bradavickém expresu.

Nakonec herecké výkony. Dětští představitelé jsou příjemní (zvláště Emma Watsonová v roli Hermiony), většina starých známých se spíše jen mihne, ale také potěší. David Thewlis jako Lupin plní očekávání a pozadu nezůstává ani Emma Thompsonová v sympaticky potrhlé roli profesorky jasnovidectví. Nad všemi ale opět jednoznačně vyčnívá výborný profesor Snape Alana Rickmana. Rickman svou postavu už potřetí obdařil takovou elegancí, že přestože jde v podstatě o záporáka, musíte ho prostě milovat.

A samozřejmě knižní předloha. J. K. Rowlingová už několikrát dokázala, že má vše pečlivě promyšlené. I nejdrobnější detaily mají se v příběhu ukáží být podstatnými, což si zaslouží jedině obdiv. Tenhle film je prostě skvělý!!!

P.S. Jen ten dabing je (objektivně vzato obstojný, subjektivně ovšem) hrozný! Ve chvíli, kdy vím, že pokračování Shreka a i druhý filmový Spider-Man budou namluvené, mě napadá jediné. Proč musí být takto diskriminováni ti, kdo chtějí slyšet původní zvuk (raději poslouchám originálního Tobeyho Maguira nebo Antonia Banderase jako Kocoura v botách)? Proč není aspoň polovina kopií filmu otitulkována. Jestli to tak půjde dál, bude opravdu lepší koukat na takové filmy na internetu!

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

Harry Potter And The Prozoner Of Azkaban
Velká Británie/USA 2004