RECENZE
Filmová recenze: Život a smrt Petera Sellerse
Jeho vlastní sláva Petere Sellerse přežila. Doslova. Ztělesněný Geofreym Rushem se populární komik naposledy (?) vrací na stříbrné plátno, které znamená svět. Růžový panter, dr. Divnoláska a další slavné postavy světové kinematografie znovu zasahují.
Jeho vlastní sláva Petere Sellerse přežila. Doslova. Ztělesněný Geofreym Rushem se populární komik naposledy (?) vrací na stříbrné plátno, které znamená svět. Růžový panter, dr. Divnoláska a další slavné postavy světové kinematografie znovu zasahují.
Sarah Sellersová (dcerka): "Máš nás pořád rád?"
Peter Sellers: "Ale samozřejmě, zlatíčko. Jen ne tak moc, jako mám rád Sophii Lorenovou."
Ve skutečnosti už známe případy, kdy tvůrce od natočení filmu neodradila ani smrt hlavního hereckého představitele. Jedním z prvních "filmových zombií" byl možná i samotný Sellers (Stopa Růžového pantera). Proslulá je kultovní adaptace legendárního komiksu Vrána, která se stala osudnou Brandonu Lee a v nedávno uvedeném Světu zítřka se objevil dávno zesnulý sir Laurence Olivier.
A právě poslední jmenovaný se způsobem "oživení" své herecké hvězdy čistě pro potřeby stříbrného plátna podobá Životu a smrti Petera Sellerse asi nejvíce. Přesto se dá říci, že režisér Stephen Hopkins na to šel úplně jinak. Nejedná se totiž ani o sestřih dříve natočených zatím nepoužitých scén, ani o digitální kouzlení.
Peter Sellers oživl především díky talentu Geofreyho Rushe. Musíme přitom vzít v potaz, že něco jiného je hrát slavnou osobnost, kterou každý zná, ale nikdo ji ve skutečnosti neviděl (tak třeba Mozart ve Formanově oscarovém filmu Amadeus). Něco jiného slavnou hereckou hvězdu, již si aspoň polovina dnešních filmových diváků pamatuje ještě coby reálnou živou osobnost. A Sellerse (nebo přinejmenším některou z jeho filmových podob), samozřejmě viděli všichni.
Geofrey Rush se s výzvou porval velmi dobře. Lehkou ironií přitom zůstává fakt, že zatímco Sellers se ve filmech doslova pokaždé vtělil do svých postav, Rush se pro potřeby Života a smrti Petera Sellerse vtělil právě do Sellerse. Možná až příliš.
Struktura filmu totiž není čistě životopisná. Jistě, jde tady o volné a řekl bych, že i dost subjektivní, převyprávění života slavného herce - komika. Filmový děj je ale často během klíčových scén rozbíjen na kousky. Klíčové postavy se ve vyhrocených chvílích po nenápadném střihu mění v Geofreyho Rushe - který je namaskovaný jako Sellers - který je namaskovaný jako klíčová postava. Načež Rush - Sellers prochází filmovým studiem a komentuje svůj - Sellersův život.
Mnohem zajímavěji se ale v konečném výsledku jeví různé momentky z natáčení slavných filmů, ať už se na plátně objevuje inspektor Clouseau nebo se díváme na vznik ceněného filmu Byl jsem při tom nebo Dr. Divnolásky i se samotným Kubrickem v akci. Bez odezvy určitě nezůstane ani hrstka filmových citací, kterým jednoznačně kraluje ta na 2001: Vesmírnou odyseu.
Život a smrt Petera Sellerse je do posledního záběru především úzkostně stylizovaný. Nechybí mu zvláštní druh humor, takže svým způsobem připomíná Monthy Python. Tolik vtipný jako filmy Monthy Python ale není. Ani tolik bizarní, i když určité rysy "neobvyklosti" rozhodně nepostrádá. Spíše je chvílemi poetický.
Líbit se bude hlavně fanouškům Petera Sellerse a zarytým filmovým fanouškům vůbec. Vcelku příjemný zážitek "viděl jsem, jsem rád, ale stačilo mi" podpoří výborné herecké výkony (vedle Rushe hlavně Emily Watsonová v roli Sellersovi první manželky). A filmové ceny? Určitě nějaké budou.
Hodnocení: 60%
Recenze vznikla díky Village Cinemas.
The Life and Death of Peter Sellers
USA / Velká Británie 2004
scénář: Christopher Markus a Stephen McFeely (podle knihy Rogera Lewise)
režie: Stephen Hopkins
hudba: Richard Hartley
hrají: Geofrey Rush, Emilly Watsonová, Charlize Theronová
web: www.petersellersmovie.com