ROZHOVOR
Rozhovor s Tomášem Zilvarem
U příležitosti Týdne bez reklam, kdy se na našem serveru nesetkáte s bannery, připravil Juki exkluzivní interview s Tomášem Zilvarem. Doporučujeme k přečtení!
Tak Tomáši, setkáváme se znovu po necelých dvou letech k rozhovoru pro čtenáře serveru Techno.cz. Když jsme spolu mluvili naposledy, tvrdil jsi, že rozhovory jako takové moc rád nemáš a že ten, který jsme spáchali tehdy ve tvé kanceláři, je vůbec úplně první a na dlouhou dobu i poslední. Platí to pro tebe stále nebo jsi svůj pohled na osobní presentaci prostřednictvím novinářů z jiných médií než "tvých" změnil? A nakonec, opravdu jsi žádný jiný výstup směrem ke čtenářům sám neudělal?
Juki, já dělám média celej život a vím, co to je. Techno.cz a ty jste pro mne jediným garantem, kterému jednou za rok a půl dám jeden rozhovor. To je vše. Nechci se moc sebeprezentovat. Já nejsem ani hvězda, ani DJ, ani zpěvák. Sem šedý úředník, za kterého hovoří jeho práce, nikoli on. Snad to média pochopí a najdou si stravu jinde. Takže mne moc netrap a pojď na to. Kontrolní otázka pro čtenáře: "Nejste náhodou v práci nebo ve škole? Pokud ano, jaktože se flákáte?"
Témat, která mě zajímají, jsou tuny, no naneštěstí máme zoufale málo času a proto budu stručný a v budoucnu tě rád pozvu na delší profilák. Tudíž šup do toho. Začít bychom mohli asi samotným vydavatelstvím. Proto zcela jednoduše: po několika měsících fám a různých informací o krachu firmy a velkých problémech se situace, jak se zdá stabilizovala. Můžeš nám popsat vývoj podniku a jeho existenčních problémů, řekněme za poslední rok?
To je dost nezáživný. Fungujeme 9 let a měli jsme už hodně nahoru a dolu. Nebudu zastírat, že jsme se trochu přehřáli a měli to o fous - to bylo v prosinci 2004. Nakonec se nám podařilo dostat se z problémů ven a jsme stále ve hře. Problémem bylo, že jsme toho dělali víc, než jsme zvládali. Nyní jsme se trochu zmenšili a koncentrujeme se víc na kvalitu, než na kvantitu. K tomu se, ale asi dostaneme. Pokud se ptáš na krach - krachem by bylo, kdyby přestali chodit lidi na párty a číst časopisy - to se zatím nestalo, a dokud se to nestane, budeme žít. Až se to stane skončí i Techno.cz - bohužel. K životu smrt patří a koho to překvapuje, ten je hlupák. Neboj se, jednou umře i největší banka na světě, i USA bude jednou historie. Narození, život a smrt. Ale to bychom šli už moc do filozofie, viď…
To asi jo. Tak dál. Hodně laiků spekuluje o dalších "dceřinných" společnostech, jako je pořadatelská skupina Smart Entertainment nebo v tiráži XMAGu uvedená X-PUBLISHING. Jakou v nich hraješ roli a co přesně mají za úkol mimo již notoricky známé Imedie?
Já jsem jednatelem společnosti iMEDIA, která dodává obsah všem zmíněným společnostem. Takže iMEDIA dělá ideje, ostatní společnosti zajišťují výrobu - ať již časopisů nebo parties. Vyplynulo to z principu toho, co děláme - vícehlavá saň přežije déle:)
Krom toho, že vydáváš hudební a life styleové časopisy pro mladé lidi, se věnuješ také bookovaní umělců ze zahraničí. Co to přesně znamená v tvém pojetí a jakým dalším aktivitám se vlastně v sumáru věnuješ?
Hele, hlavně to nedělám sám. Dělá to super tým a mojí jedinou funkcí je držet tenhle tým pohromadě a aby stále byl in. Takže v současnosti vydáváme XMAG, Hype, Street, Živel a Blok. Snažíme se reprezentovat českou scénu v zahraničí. Děláme eventy od hip hopu až po techno, pokud se jedná o kvalitní muziku. Občas někomu vydáme desku a v létě budeme spouštět download server na první legální stahování hudby, na což se moc těším. Asi budeme rychlejší než iTunes, už máme podepsanou smlouvu a můžu prozradit, že z našeho serveru půjde stáhnout hudba z tisícovky nezávislých labelů. Plus pár komerčních projektů, ale to už je minoritní.
Kdo všechno se kromě tebe na nadcházejícím The Festival s Carlem Coxem podílí? Pokud jsem správně pochopil, je to otázka vícera lidí…
No tak popořadě, i když jsme to zveřejňovali několikrát. Carl Coxe tady dělala v roce myslím 95 Radost FX, pak 2x Lighthouse a když se Lighthouse v roce 2003 položil, sedl jsem si s Markem Vavrošem a Josefem Sedloňem. Oba byli znechuceni a nechtěli pokračovat a tak jsme oslovili bookera Carl Coxe, dořešili jsme nějaké staré resty a pozvali Carl Coxe znovu. Ten přijel v únoru 2004 a společně s G Production, kteří dělali produkci jsme udělali největší indoor akci do té doby, kam přišlo téměř 12 000 lidí. V létě jsem pak četl rozhovor s Carl Coxem v DJ magazínu, kde říkal, že Čechy jsou jedno z nejvíc rozjetých míst na světě a to mne prostě hrozně potěšilo a říkal jsem si, co kdybychom nabídli Carlovi jeho vlastní festival, kam by si pozval kámoše. No a trvalo to asi 5 měsíců a najednou přišel email od bookera kde stálo jen - "We will do that." Tím to začalo. Protože jsme nechtěli, aby to dělala stejná firma, jaká vydává časopisy, založili jsme novou společnost Smart Entertainment. Obeslali jsme všechny promotéry s informací, že si zabíráme prázdný termín 1.7 a že to bude Carl Cox The Festival. Nechtěli jsme někomu totiž překřížit plány, protože jsme věděli, že Carl bude velký, protože ho mají u nás lidi rádi. No a pak už to šlo jako po drátku. Produkci na akci dělál agentura Key Production, která pro nás dělala Big Chill a jsou to absolutní profíci - loni například dělali projekt Algidance i s tím parádním stanem. Bary bude dělat nejzkušenější cathering u nás, který pochází od lidí z Abatonu a letos budou skoro na všech velkých akcích, zvuk a světla - T-Servis, security od Van Group a všichni mají jeden jediný příkaz - usmívat se na návštěvníky. No a my to finančně zaštiťujeme, takže prodělá nebo vydělá společnost Smart Entertainment, která na projektu pracuje už přes půl roku. Teď už jsme ale za bodem výdělku, protože předprodeje jdou velmi dobře. Závisí na počasí, ale bude určitě více než 10 000 lidí, možná zvládneme 15 000. Já bych ale rád zdůraznil jednu věc - AŤ NECHODÍ NIKDO, KDO NECHCE.
Jsem si jistý, že následující témat tě mírně zvedne ze židle a pěkně se nám rozpovídáš. Martin Kučera v zastoupení United Music, která ještě pod starým názvem JPA pořádala kontroverzní festival Creamfields sepsal velice odvážnou filipiku, ze které tebe - budu-li tě považovat za zástupce pořadatelů - obviňuje, že jsi: "zloděj, intrikán, podvodník a lhář." Prý je celý The Festival pouze "útokem na peněženky návštěvníků" a ty se chováš stejně jako ti, které za totéž kritizuješ. Takže Tome: jsi zloděj, intrikán, podvodník a lhář?
No, škoda že jsme tenhle rozhovor nestihli před pátkem. Původně jsem na toto nechtěl vůbec reagovat, protože postavit se zlu není dobrá taktika. Vždycky je lepší se uhnout, aby šíp letěl do hajzlu. Nestihli jsme to a teď už bych asi byl za sraba, kdybych nereagoval a navíc média tyhle přestřelky mají rádi. Bude to trošku delší.
S JPA máme normální obchodní spor, který pravděpodobně bude řešit soud. To se prostě stává, že se lidi nedohodnou. Nebudu se za nic schovávat, prostě jsme cíleně ukončili spolupráci krokem, který partneři, kteří dále chtějí spolupracovat, standardně nedělají. Jinými slovy, hlavní důvod této filipiky je řešení obchodního sporu na veřejnosti. Ve finále bych se nejprve rád zeptal, kdo je vlastně pod tím dokumentem podepsaný? Žádný hrdina to nezvládl a já nevěřím, že by to dělal Jirka Pokorný nebo Gabo. Podle mne to psal pan Kučera, ale kdo je pan Kučera? Kde byl v roce 96, 2000 nebo 2002, že nám teď radí, jak to dělat? Jeho asi naštvalo, že na jednom super CD u XMAGu je hláška "Paul Van Dyk ist kaput" To ale nebyl útok na Mácháč (ani nám to nedošlo), ale pouze jsme udělali super CD u posledního XMAGu, které mimochodem všem doporučuju, protože se fakt povedlo. No a protože tohle CD je z Německa a je to supermoderní sound a ne mrtvej eurotrance, tak jsme k CD dali takovou hlášku o PVD. UM si myslí opak, dělaj tyhle akce a já je respektuju a přeji jim jen to nejlepší a ať se jim daří. A jestli jsem zloděj, intrikán, podvodník a lhář - ano jsem a k tomu všemu ještě homosexuál, labilní psychotik, tunelář, židobolševik a ke všemu z Chudobince. Zkus si ještě jednou Juki ten blábol přečíst. Vždyť to nedává ani smysl a jsou to takové ty pionýrské fráze. Navíc je v tom jasně vidět jedna věc - někdo tady nezvládl, že Carl Cox bude úspěšnou akcí a teď křičí: "Okradli zloděje, chyťte je!" Jo a pokud by někdo z těch, kdo nezvládl náš "útok na svoji peněženku" (gratuluji autorovi, protože je to supertermín) a byl nyní nespokojený a měl stejný pocit jako pan Kučera a už si koupil lístek, ať mi osobně napíše a já zařídím vrácení vstupného. Carl Cox se rád směje, já se směji taky rád, ani jeden z nás není nagelovaný modýlek, ani jeden z nás to nedělá první rok. Všichni okolo The Festival jsme normální kluci a holky, co máme rádi taneční muziku a chceme, aby se v Roudnici příští pátek sešli jen normální kluci a holky, co si chtěj zatancovat, zase se po roce sejít na super mejdlu, který ale se vším respektem vytvoří jen a jen návštěvíci - my se budeme snažit neprudit frontama a drahým pitím, dodáme super zvuk, určitě fajn světla, budou tam další stage, Valentina Kanzyianiho jsme nikdy neslibovali a celý line-up je dávno na webu. Prach na letišti nebude protože není srpen a že tam poslední 3 roky bylo Creamfields, to nezastíráme, vždyť to ví každý. Chtěli jsme to na Borku kde byl Open Air field ale tam to nepovolili a Roudnice podobným akcím fandí a je to ideální místo.
Když budu citovat tvou opozici, hodně lidí doslova "nenávidí" určitý monopol, který na taneční scéně "vytváříš." Když budu mluvit konkrétně o časopise XMAG, faktem je, že ho k inzerci vlastních aktivit maximálně využíváš. Vnímej mě prosím jako nezaujatého laika, ale myslíš, že mají zastánci podobných názorů pravdu? Mělo by soukromé médium pokrývat plošně celou scénu nehledě na vlastní aktivity, nebo má právo dělat si, co ho napadne?
Přál bych si, aby tady bylo státní rádio pro mladý, který bude zastupovat i taneční scénu. Techno.cz nám neříká pane, rave.cz ani clubber.cz taky ne. Filter vydává nadnárodní společnost, ulice s plakáty nám nepatří, Paskvil vysílá ČT, a tak dále - vždyť děláme jen jeden časopis. Že už to děláme desátý rok a že je vlivný - to mne těší a že toho občas využiju? Ty bys to nevyužil? Vždyť to dělá každý, Aleš Bleha s Basslinem podporuje SOL, Report anketu Žebřík, televize svoje Superstar. Navíc my vůbec nebojkotujeme další akce. I když si někdo nekoupí inzerci a dělá dobrou akci, rádi o něm napíšeme - například Bioles. A pokud časopis podporuje dobrý akce, pak na tom nevidím nic špatnýho. Naštěstí lidi nejsou hloupé ovce a když to přeženeme, půjde do hajzlu buď časopis nebo akce. Mimochodem, XMAG nyní prochází obnovou, děláme z něho dospělý časopis se zajímavými CD, to poslední z Německa se opravdu moc povedlo a bude to pokračovat, protože se chystáme na oslavu 10ti let existence a řekni mi: "Kdo tady vydržel 10 let?" Je nás opravdu jen pár…
Tak. Teď bych přešel k našemu serveru Techno.cz jestli dovolíš. S naším náčelníkem a kámošem Danem Kafkou jste vymysleli něco, co tu pořádně dlouho nebylo. Otázka jestli vůbec. Týden bez reklam. Co to je proboha za úlet? Nestačím valit oči!
Toto není útok na nikoho z lidí, o jejichž práci teď budu mluvit, protože jsem člověk, který si váží úsilí každého. Napadlo mne to, ale někdy v květnu, nějak okolo Armina, když na mne z webu blikal banner nahoře, dole, vlevo, vpravo a ještě se furt otevíraly nějaký okna. Řekl jsem Danovi Kafkovi, že vykoupím inzertní prostor před Coxem a že nechci, aby jela žádná inzerce. On nejprve řekl, že ne, že to nevysvětlí dalším promotérům, ale pak mi napsal, že si vybookoval prostor a že se mu to líbí - ani jsem nemusel tolik platit, protože Dan to vidí podobně. Nebudu zastírat, že vedle všeho je to taky dobrá reklamní kampaň, protože díky tomu si asi spousta lidí přečte tenhle rozhovor, ale já bych rád zdůraznil něco jiného a tady začíná moje odpověď. Nikdo z týmu The Festivalu nechce, aby na akci přišel někdo, kdo na ni nechce jít, jen proto, že na něj blikaly bannery od rána do večera. Kam jsme se to dostali? To si opravdu všichni promotéři myslí, že čím víc megabannerů poběží, tím víc lidí přijde? Armin, Prodigy, Apokalypsa, Citadela, Pangea, Armagedon nebo Imperium - všem blikal megabanner a všechny akce byly průšvih - nepřišlo moc lidí. A proč? No to je jednoduchý - žádná zajímavá muzika, žádná invence a navíc, každá akce byla rychlokvaška uplácaná za 2 měsíce. Aleš Bleha na SOL dělá rok a dělá to už deset let a dbá na kvalitu a dělá to srdcem - proto mu přijde 10 000 lidí. Carl Cox se na lidi usmívá, na jeho jménu se zde pracuje 5 let, nejezdí sem každých 6 měsíců´, nikdy nezahrál špatně a pokaždé, když přijede, dbá se na kvalitě (letos například bude hodinu hrát živě, což bude úplně něco jiného, než DJ set a přijede s ním zpěvačka od Roni Size a druhá z kapely Republica - proto si může dovolit týden bez bannerů. Touhle akcí jsme chtěli říct lidem i promotérům - proberte se - kvalita, ne kvantita. Reklama na výkaly v konzervě nebude mít za následek, že lidi začnou kupovat výkaly v konzervě. A ještě jetu další rozměr! Pro všechny mladý novináře, jako seš ty Juki - vykašlete se na všechny PR články na téma zubní kartáček Armina. Přestaňte se taky rýpat v problémech a hledejte kvalitu a o té pište. Pomožte budovat, tvořte a posunujte vše dopředu. Stop brzdám….smích.
Okej. Tak to respekt, líbí se mi to. Hele, tak pomalu do finále. Nějaký perspektivy, bilanční hodnocení, drby, prognózy na léto?
Prognózy? No jediná? Taneční hudba není mrtvá! I když všichni novináři, kteří jí fandili, o tom rádi mluví. Rave.cz pomalu začíná psát o hip hopu. Ale hip hop je generační záležitost - záležitost jiný generace. My už přeci zůstaneme věrni elektronice, která se vyvíjí a dějí se v ní super věci. Trendy v elektronice jsme se snažili umístit na XMAG CD, další najdou lidi na Coxovi nebo Summer Of Love. Už to jede od Kraftwerk a dokud bude elektrika, elektronika nezemře - co jsem viděl na Sonaru mne přesvědčilo. Je tu spousta nových kapel, nových DJs - jen se zajímejte.
Fajn. Ještě jednu věc. Na které festivaly se půjdeš letos podívat a kterému z nich nejvíce fandíš?
Byl jsem na Sonaru, kde jsme reprezentovali českou muziku a bylo to opět super. Chtěl bych na Sonne Monde Sterne do Německa a britský Big Chill. V Čechách je to jasný - Summer Of Love, Cosmic, Pohoda a sympatický je mi Hradhouse protože to Pavel Tesař s Víťou Chromkem dělá srdcem a tomu já vždy fandím. Ostatním přeju taky úspěch, hlavně ať neprší! A všem kluberům - jděte jen na ty akce, na který chcete. Nezapomeňte, že to není jen o akci, jen o DJovi ale že tenhle rituál děláte i vy. Buďte aktivní a kříže nechte v kostele - UŽÍVEJTE SI! VIVA SUMMER 2005