ROZHOVOR

 

Rozhovor se zvukařem aneb jak se zvučí megaparty

Pojďme se podívat do zákulisí velké párty pro tisíce lidí. Jak se vlastně všechno postaví a co se používá za zvukovou a světelnou techniku. Bavit se o tom budu se zvukařem, který se říká Topol. Pracuje v T Servisu, největší ozvučovací a osvětlovací firmy u nás. Jejich soundsystém slýcháváme pravidelně v T-Mobile aréně, Průmyslovém paláci, na Summer of Love či Mácháči.

 

Jak jsi se k práci zvukaře dostal a jak dlouho zvučíš?

Dostal jsem se k ní tak, že když jsem skončil školu, paradoxně učňák na mechanika zemědělských strojů, tak jsem se tomu nechtěl věnovat. Hrál jsem 14 let na housle, tak jsem se dal dohromady s jednou folkovou skupinou a tam to všechno začalo. S nima jsem jezdil 2 roky jako houslista, pak z nějakého důvodu, už si nepamatuji, ale nebyl někde zvukař, jsem si sedl za zvukový pult, což mi nějak zůstalo a je tomu už 12 let.

Co to obnáší zvučit?

Předně jsou různé druhy zvukařů. Jeden model je, že jsou zvukaři, kteří jezdí s kapelou, starají se jenom o pult a zvučí jenom tu svou kapelu. Pak jsou zvukaři, který nejsou v žádné firmě, ale jezdí s různýma firmami, tahají dráty, tam dělají monitory nebo něco. Pak jsou zvukaři jako já, kteří jsou pevně vázáni k jedné firmě a dělají pro tu firmu. To je práce buď jakože jsi technik, stavíš ten aparát a dáváš jej dohromady nebo jsi pultový, pracuješ jenom s tím pultem.

Baví tě to?

Baví mě to strašně, ale práce je tolik, že když makáš fakt každý den, tak toho máš plný zuby. Pak tě nezbývá čas, aby ses těšil, což mě štve, protože tu práci mám rád.

Děláte nějaké přípravy než vyjedete?

V ideálním stavu je nějaká schůzka, kde si řekneme co ta akce obnáší, co se na ní bude dělat, jak to bude vypadat. V ideálním stavu se jede na obhlídku, na tom místě se ujasní detaily, který vyplynou z té obhlídky. Pak se nachystá materiál, napíšeš si seznam do posledního kabelu, skladník ti to nabalí a můžeš vyrazit. Takhle to funguje u nás, my jsme schopný dělat, až pět akcí naráz.

Čím se po přijezdu na místo začne?

Prvně se podíváš jak to na místě vypadá, vyndáš bedny a řešíš kam přijdou. Nejlépe, aby se rovnou dostaly na místo, kde jsou potřeba. Tahají je „bedňáci“, najatý lidi na tahání beden.

Máte nějaký časový harmonogram?

Většinou víš, kolik času máš na tu práci a zajímá tě, kdy to máš předávat, tomu, kdo si to objednal.

Kolik lidí je třeba na zvučení a postavení celé aparatury?

Na velký akci například v T-Mobile aréně býváme 2 -3 zvukaři a zbytek jsou bedňáci – brigádníci.

Používáte jednotný zvukový systém a proč zrovna tento?

Máme spoustu typu repráků, ale všechno od francouzské firmy L´Acoustics. Z mého pohledu je to nejlepší systém na světě, ať co se týče zvuku, což je prvotní, tak jak to mají dořešený s tím, jak se s aparátem zachází. A tento systém je hodně univerzální.

Liší se zvučení venkovního prostoru od vnitřního?

Je tu spousta rozdílů, ale pro ten výsledný efekt je, že ta hala vždycky nějak ten zvuk ovlivní. Některá víc, s některýma se dá zacházet, něco neodbouráš. Třeba T-Mobilka je prostor jako takový úplně pekelný, co se basů týče. Zvuk je rozbitý, blátivý, je zde spousta odrazů a věcí, který ten zvuk bortí. Když jsi venku, tak slyšíš opravdu čistý zvuk, pokud mu něco nestojí v cestě.

S jakými nejčastějšími problémy se setkáváte?

Největší problém může nastat, když ti někdo zmrší čas, třeba když na tu práci máš 4 hodiny, a najednou máš jen 2 - to je největší peklo.

Jak vypadá tvá práce za zvukovým pultem během akce?

Rozdílné je zvučení live projektu a tanečních parties s DJs. Zatímco u živé hudby je během produkce třeba korigovat, afektovat a míchat velký počet kanálů. U tanečních parties jde o "pouhý" dohled nad dvěma vstupy, levým a pravým kanálem z DJ mix pultu. Během akce hlídám jen dynamické rozdíly jednotlivých DJs tak, aby nedošlo k přebuzení či destrukci zvukového systému.

Nějaká kuriozita, která se vám stala?

Stalo se nám, že jak jsou velký reproboxy na kolečkových podvozkách v krytu, tak nepovolili pojistky od podvozků, vytáhli to celé nahoru a nevšimli si toho. Pak se zkoušel systém, byl strašně divný zkreslený zvuk a nevěděli proč. Lítali po hale, zkoušeli zesilovače, pak se někdo podíval nahoru a viděl tam ty podvozky. Když máš před reprobednou překližkový desky, tak je jasné, že to hrát nebude :-))

Popis jednotlivé techniky:

MAC 600

- je světlo, které patří do kategorii světel inteligentnich hlav. Jeho hlavní výhodou oproti skenu (což je taky inteligenní světlo, který neotáčí celým reflektorem, ale má před ním jen zrcátko) je jeho téměř neomezený vyzařovací rádius. Naopak jeho hlavní nevýhodou je jeho pomalý pohyb oproti skenu.

MAC 500

- rozdíl mezi MAC 600 a tímto je, že toto světlo je stopové, pro ostré kužely světla a různá goba. Kdežto 600 je světlo s plynulou mixáži barev pro velké barevné plochy.

DIMER RACK

- silová jednotka pro žárovková světla, ve které se digitální informace z pultu (DMX) převádí na výkon do světel

RK124 RACK

- zesilovače L Acoustics, pro zvukový systém

POWER BOX 63A

- distribuce přívodu 380V, vstup 63A , výstup 6x 32A jedna fáze

POWER BOX 125A (dole)

- distribuce 380V, vstup 125A, výstup 2x 63A a 1x 32A

BANAN

- je soustava line array reproboxu, v tomto případě se jedná o boxy L’Acoustics V-Docs,
tento box hraje v celém frekvenčním pásmu, výkon jednoho boxu je 3500W

ACL

- pevné nepohyblivé bílé světlo, pracuje v soustavě 8 světel

DIMER RACK (zezadu)

- multicore připojení

dole filtrovaná světla PAR, nahoře světla BLINDER

- pevné světlo pro plošné barevné nasvícení, používá se výhradně pro bílé svícení do publika o vysokém výkonu

DRIVE RACK

1. komunikační jednotka Axent pro komunikace mezi mixážním pultem a pódiem
2. distribuce proudu pro ostatní přístroje v racku Furman
3. 4. digitální DSP crossover lake control, tyto přístroje rozdělují signál z pultu do jednotlivých frekvenčních pásmem pro zesilovače
5. dvoukanálový analogový ekvalizér Klark DN360

RK124

- rack se zesilovači L’Acoustics a crossový XTA226

YAMAHA 01V 96kHz

- digitální zvukový mixážní pult

Sub bass box L‘Acoustics SB218

- soustava sub bassovýc boxů, jeden box obsahuje dva reproduktory o průměru 18 palců a má výkon 2000W

MIDAS Venice

- zvukový analogový mixážní pult

DJ monitor

- jeden ze dvou monitorů pro DJe – levá strana, skládající se z vysokostředového boxu L‘Acoustics HiQ 115 a sub basu dV - SUB, výkon jedné sestavy je 3700W, celkový výkon DJ monitoru je tedy 7400W

Crossover remote control

- v notebooku je program, kterým se vzdáleně ovládá crossover a informuje obsluhu o okamžitém stavu zvukového systému


Podrobná fota techniky jsou zde:
http://www.techno.cz/party/report/fotky.php?dir=blaster/2006/%200520_technika

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016