ROZHOVOR

 

Pete Tong: "Chtěl bych dělat víc filmových soundtracků."

U nového čísla časopisu XMAG najdete přiložené DVD s filmem It's All Gone Pete Tong a při této příležitosti vám přinášíme rozhovor právě s Mr. Tongem. Ikonu ostrovní, ale i celosvětové taneční scény vyzpovídal pro Techno.cz Aleš Bleha.

 

Pete, právě jsi na svém turné po Americe. Jaké je?

Fantastické, hrál jsem v 9 různých městech během dvou týdnů!

Kdybys mohl srovnat evropskou a americkou klubovou scénu, co bys o tom řekl?

Samozřejmě, v Americe a Kanadě jsou stejně dobré kluby jako v UK a Evropě, ale myslím, že je pro mladé lidi těžší se dostat do klubů a zákony ohledně pití se liší. My také máme Ibizu, kam jezdí spousta Evropanů na letní dovolené a kde můžou slyšet nejlepší světové DJe hrát všechny možné styly taneční hudby každou noc v týdnu.

Od konce osmdesátých let máš vlastní show na BBC Radiu 1 nazvanou Essential Session. Nejspíš je to současná nejdéle běžící show o taneční hudbě na světě. Co to pro tebe znamená?

Jsem moc šťastný, že můžu každý pátek začínat víkend s miliony lidí, kteří poslouchají Radio 1. Essential Selection trvale hlásá o nejlepších tunes napříč všemi žánry elektronické hudby a počet posluchačů se stále zvyšuje. Vždycky to bylo o pátečních nocích a vždycky to bylo o začátku víkendu. Abych byl upřímný, nemůžu uvěřit, že už tu show dělám 15 let, ale je mi obrovskou odplatou, že ten slot vždycky patřil mě a že se jeho reputace rozšířila po celém světě. Jsem na to hrdý a moc si to užívám.

Podle jakých kritérií vybíráš tracky a hosty do Essential Show?

Vyhledávám tracky, které jsou nejlepší ve svém žánru, a díky tomu moje show poukazuje na to nejlepší ze všech stylů taneční hudby.

Jako klubový DJ hraješ pro stovky Kluberů po celém světě. Dohromady s tvými zkušenostmi v byznysu ti to musí dávat obrovskou spoustu vědomostí o globální taneční scéně. Dokážeš popsat dnešní situaci?

Taneční hudba a klubová scéna na celé Zemi byly v posledních několika letech totálně revitalizovány a Ibiza se mi letos zdála vytíženější než kdy dřív. A lidi chtějí chodit ven a bavit se.

V posledních deseti letech se změnila spousta věcí v hudebním byznysu. Přišel internet a stahování, a tak hudební průmysl pláče nad ilegálním stahováním mp3. Jaký je tvůj názor na tohle?

Mp3-ky jsou skvělé, protože mi umožňují dostávat hudbu od producentů z celého světa jediným kliknutím.

Nové technologie v DJském světě jdou v současnosti pěkně rychle nahoru. Používáš nový software? Vím, že jsi jedním z průkopníků podcastů, prvních Tv show pro mobily…

Dělal jsem svou vlastní verzi podcastů, které říkáme ‘Tongcast’ a vyšplhala se na #1 v žebříčku stahování hudebních podcastů. Poslední, který jsem udělal, byl připojen jako příloha k albu a rád pomýšlím na to, že by to mohlo být rozšíření mé radiové show a možná místem, kde uslyšíš víc okrajových tracků, které netvoří rádiovou show. Taky jsem se letos dostal k DJingu z mého laptopu… je to monumentální změna v tom, co děláme, a mnohem větší skok než z vinylů na CD. Ale je to velmi vzrušující, je to velmi kreativní, zabralo nějaký čas dostat se tomu úplně na kloub a naučit se nepřehánět to s tolika možnostmi, kterými to disponuje. Přesto to bylo opravdu zábavné, začal jsem používat Serato, pak Ableton se Seratem a teď jednoduše používám Ableton s CDčky v záloze.

Ví se, že jsi zapojen do filmů a soundtracků. The Beach, 24 Hours Non Stop Party People nebo Human Traffic například. A vím, že se zajímáš o tvorbu vlastního soundtracku v budoucnosti. Co pro tebe práce na hudbě pro filmy znamená?

Opravdu si užívám být zapojen do filmových soundtracků a chtěl bych jich dělat víc, ale zdá se, že Steven Speilberg ztratil moje číslo!

Co můžeš říct o It’s All Gone Pete Tong? Konečně ho vydáváme v ČR, tak co by o něm zdejší lidi měli vědět?

Je to zábavné, ale nepřijďte do kina pozdě, nebo zmeškáte mou miniaturní roli!

Frankie Wild jako nejslavnější světový DJ, který zmizel ze scény. Je fikcí nebo reálnou osobou? Jestli reálnou, jak se jmenoval ve skutečnosti? Přemýšlím o tom už dlouho, ale nemůžu na to přijít …

Postava Frankieho je stvořena ze všech DJů a Klinerů na scéně... Myslím, že v každém z nás je kousek Frankieho.

To, co potkalo Frankieho se netýká jen DJů, ale i kluberů. Příliš hlasité soundsystemy v klubech způsobují problémy se sluchem jako třeba tinitus. Ty jsi DJ už léta, tak se chci zeptat jestli máš někdy podobný problém. A co si myslíš o naší "příliš hlasité" generaci?

Nechal jsem si vyrobit pár profesionálních ušních špuntů a jsou skvělé... můžeš s nimi stále slyšet hudbu a lidi mluvící na tebe bez poškození uší.

Od začátku tvé show v rádiu vždy podporuješ nové hudební talenty a nový zvuk. Jaké tunes jsou tvé nejoblíbenější? A kdo z talentů je pro tebe nejlepší pro rok 2007?

Je těžké vybrat své nejoblíbenější, ale opravdu hot producenti jsou teď Ame, Sandy Rivera a Eric Prydz.

Díky za interview.


Film It's All Gone Pete Tong právě vychází na DVD u časopisu XMAG.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016