ROZHOVOR

 

Aleš Bleha: Rok dva a budeme mít dětskou zónu

Již jen posledních pár dní odpočítáváme do začátku Summer of Love, jednoho z největších letních festivalů. Loňský ročník se nesl ve znamení nezapomnutelného koncertu Kraftwerk, ale také "afér" s nedorazivšími DJi. Jak to tehdy bylo a zda si vsadí, že se to letos nebude opakovat, jsme se zeptali promotéra festivalu Aleše Blehy.

 

Kdo vybírá na SOL interprety a dramaturgii?

Valnou většinu bookingů dělám já. Co se týče financí tak ředitel festivalu je Pavel Žák, ten ale nemluví do konkrétních jmen, spíše ho zajímá ekonomický rozměr a celkový rozpočet line upu. Některá jména bookuje Tomáš Zilvar (bývalý majitel časopisu XMAG - pozn. red.), dramaturgie je ale celá na mě a musím říct, že se mi v tom hodí osmiletá zkušenost hudebního dramaturga rádia Life v Pardubicích. Tam jsem absolvoval třeba i praxi v BBC a upřímně - dramaturgie festivalu a rádia funguje na podobných principech. Cílem není jen upoutat pozornost lidí, ale dát jim také chvíli oddechnout. Letos mají velký podíl i Suki a IM Cyber, kteří si vzali na starosti zlámané beaty. Trancové pódium nám pomohl zabookovat Martin Kučera z United Music.

Koukám, že se u vás pěkně schází tradiční konkurenti. Redzone dělá Jirka Pokorný, který se třeba s Martinem Kučerou nerozešel právě v dobrém a myslím, že mezi vámi a Jirkou to taky docela jiskřilo...

Tady je velký problém v tom, že každý chce dělat svůj festival a tím pádem není nikdo schopen shromáždit dost peněz od sponzorů na to, aby se tu uskutečnil tak velký festival jako jsou třeba v Maďarsku, Německu nebo Polsku. Myslím, že jediná cesta je spojovat síly a ne každý dělat svůj festival, své party a své časopisy. Roli hraje i to, že u nás není zákon, který by pořádání akcí jakkoliv omezoval.

Do jaké míry rozhodujete o programu Redzone?

Ten je věcí pořádající agentury, ale jsme rádi, že poslechli naše doporučení a udělali lineup ve stylu nu rave. Chtěli jsme i Klaxons, ale byl problém, že den předtím hrají koncert živě a byl by problém druhý den hrát DJ set.

Můžeš popsat krok za krokem jak probíhá booking od nápadu až po nástup DJe na stage?

Základní je jezdit hodně po festivalech a hledat zajímavé vystupující, na které si beru kontakty. Někdy v říjnu se začíná tvořit základní konstra dramaturgie, v prosinci se ti, kteří mají zájem ozývají a domlouváme se na penězích. Z toho se ukáže, koho je reálné zabookovat, protože spoustu DJů si pro astronomické honoráře nemůžeme dovolit... Ve finále je nutné celý line up sladit tak, aby do sebe dramaturgicky zapadl, aby to nebyla splácanina nebo naopak nuda v podobě jedné roviny zvuku – letos mě to přivedlo třeba na revoluční myšlenku drum'n'bassu na hlavním pódiu, protože kdo jiný dokáže perfektně připravit publikum pro Audio Bullys než Aphrodite a John B? Potom se průběžně celý line up dolaďuje, řeší se letenky, podle příletů se upravují hrací časy. Úplně přesná podoba line upu je kompletní až třeba týden před festivalem.

Loňské SOL zastínily "aférky" s nedorazivšími DJi. Jak to tedy bylo s Tigou a Millsem?

Jedna věc, stále se řeší pouze SOL, ale ono loni nedorazili DJové na v podstatě každý festival, od Cosmic Tripu, Svojšic až po Shotgun. Na druhou stranu, v praxi se tak ukazuje, že jen Summer Of Love u nás lidi opravdu zajímá a proto to řeší, zatímco že někdo nepřijede do Svojšic nebo na Cosmic nikdo nijak extra neřeší, lidem je to vlastně jedno… Zkusím popsat to, co tomu loni předcházelo, protože o tom, co pak následovalo, se mluvilo až moc.

Začalo to s Tigou asi 20 dní před festivalem, kdy volal Phillip Straub (DJ Felipe - pozn. red.), který ho bookoval, že si Tigův manager právě vzpoměl, že Tiga potřebuje vízum, ale že je na Ibize a nestíhá se vrátit do Kanady. Ve smlouvě o tom nebylo jediné zmínky. Na ambasádě nám řekli, že to nepřipadá v úvahu, že víza si musí vyřizovat každý žadatel osobně ve své zemi. Navíc do ČR Kanaďan vízum nepotřebuje, pokud nejede dlouhodobě pracovat. Jenže Tigův manager trval na svém a situace se vyhrotila tak, že to nakonec vypadalo, že máme zaplatit všechny peníze a Tiga stejně nepřijede. Snažili jsme se přes různé kontakty vysvětlit Tigovi, že vízum opravdu není nutné, to se ale nepovedlo a manager nakonec začal posílat maily ve stylu, že jsme mafie...etc. S tím už opravdu nešlo nic dělat, ale i tak jsme do poslední chvíle doufali, že to dopadne a Tiga dorazí. Naštěstí jsme peníze jen nachystali, ale neposlali na účet, protože jsme se oprávněně obávali, že jinak bychom nedostali zpět ani korunu.

To bohužel neplatilo o Millsovi, který dostal necelých 20 000 €, ale poté, co Tigův manager zjistil, že si nenecháme líbit co nám udělal, tak začal obvolávat všechny managementy DJů a začal nás pomlouvat a chtěl aby své hraní na SOL odřekli. Poslechl ho jen Frederic Djaleeb, který využil jako záminku spor o cenu letenky a ve čtvrtek odřekl i Mills. Zbytek už pak znáte.

A to chceš říct, že jste se o peníze nesoudili? Jde o opravdu velké částky, to bych si nenechal líbit...

Chtěli jsme se o peníze soudit, měli jsme i posudky,že máme 95% šanci vyhrát, ale museli bysme jezdit k soudu do Anglie, navíc není jisté, že i přes vyhraný soud by to něčemu vedlo a tak jsme to nechali být.

Letos jste si jistí, že všichni dorazí?

Žádný problém se doposud neobjevil, mělo by být vše v pořádku. Na 100%, nikdo nepotřebuje vízum a všichni dostali peníze.

Vsadil by sis na to?

Nevsadil, nikdy nevíš kde budou stávkovat na letišti ani co dělá DJ večer předtím...

Letos nemá festival žádné masové headlinery, proč by měli lidé přijet zrovna na Summer of Love?

Program Summer of Love nikdy nestál na velkých jménech. Takové bylo SOL vždycky, žádná super hvězda ti nezaručí dobrou kalbu. Vždycky jsme představovali nová jména, nikdy u nás nehrály prvoplánové hvězdy. Summer Of Love staví především na kvalitní muzice a perfektních výkonech vystupujících, prostě na pořádném mejdanu. Tak vždy u nás bylo a věřte, že i letos bude. Summer Of Love, to je jeden velký mejdan a nikoliv masírka na jedno jméno… Mnohem víc nás zajímalo připravit kvalitní jména v každém stylu, trance, drum’n’bass, techno, electro, house, hard techno, nu-rave… V tom je letos Summer Of Love jedinečné, ještě nikdy v Čechách nebyl festival, obsazený tolika kvalitními jmény v tolika různých stylech. To je zároveň směr, kterým chceme jít v druhé dekádě života festivalu.

Mám pocit, že velká část line-upu je spíše poslechová, můžeš nám popsat typického návštěvníka pro kterého jste program cílili?

Poslechová? Nebo máš pocit, že Sven Wittekind, Markus Schulz, Noisia, Pendulum, Chris Liebing, Marco V, Robert Natus nebo třeba Aphrodite jsou poslechová hudba? To jistě máš na mysli třeba dlouhohrající desky lidí jako Apparata, Audio Bullys nebo Nathana Fakea. Jejich živá podoba je ale o něčem zcela jiném, než o poslechu, což je přece logické. Na albu si umělec může dovolit mnohé, může experimentovat, protože album se poslouchá doma v klidu nebo někde v autě. Na pódiu musí především pobavit, zvednout lidi a pořádně se rozjet. Těžko by šlo hrát tak ambientní koncert, jako zní třeba poslední album Apparata, na pódiu pro tisíce lidí. Ve skutečnosti je to právě naopak, letos jsme vybrali jména, která hrají pěkně od podlahy. To bylo základní kritérium, kvalitní hudba a pořádně energické vystoupení. Ti, kteří už na SOL byli, tak vědí, že se budou dobře bavit, protože se dobře bavili už na deseti ročnících. Je to součást naší tradice, jsme nejlepším mejdanem celého léta v Čechách. Lidi chodí na Summer Of Love, ne na hvězdy. Summer Of Love není diskotéka, ale hudební festival a tak se předpokládá, že návštěvník je alespoň základně hudebně orientován.

Bude někdy Summer opět dvoudenní? V ČR již není jediný taneční festival na celý víkend...

Tady v Čechách se na taneční scéně takový festival nedá zaplatit.

Nedávno jsem v nějakém rozhovoru četl, že se postupně vyrovnáváte s dluhy po minulých ročnících. Platí i to na honoráře pro české DJe, případně jak jste s tím daleko?

Nebýt toho, že o většinu zisku nás loni připravil Jeff Mills, už dávno mohlo být vše zaplaceno. Bohužel se stalo co se stalo a my museli zaplatit náhradníky jako Zombie Nation, čímž pádem jsme moc nevydělali. Každopádně se honoráře z roku 2005 průběžně řeší, aktuálně řešíme třeba Bélu EN. Zbývá kolem 6 vystupujících, doufám, že letos vše dopadne tak, aby se to mohlo konečně vyřešit... To je ale otázka více na Pavla Žáka, ředitele festivalu.

Takřka pravidelným hostem na Summer byl Orbith. Proč letos nehraje?

Nehrál úplně vždycky, hrál hlavně když jsme mu dělal managera. Teď je pro mě DJ jako každý jiný, hrál loni, bude hrát třeba za rok, je potřeba dát šanci novým. Letos jsme ale vynechali i Ladidu, Trávu s Loutkou, kteří hráli ještě pravidelněji, je to nakonec jedenáctý ročník a ten je vykročením do nové etapy. Nemůžou přece dokola hrát jen ti samí, to by byla opravdu velká nuda.

Zajímavý je letošní vizuál, jak jste na něj přišli?

Jednoho sychravého podzimního večera na sklonku roku 2006 jsme seděli s Tomášem Zilvarem u počítače a přemýšleli co udělat pro další SOL. Zadali jsme si do Googlu "sunflower" a jako jedna z prvních fotek vyjel ten slavný obraz od Van Gogha. V tu chvíli jsme si řekli, že jsme na to kápli. Van Gogh se proslavil 11 let po smrti a my hledali vizuál pro 11. ročník. Van Goghovi bylo 37, když se zabil, mě je teď taky tolik a i když se nechci zabít, tak jsem měl zrovna chuť se na všechno vykašlat a nechat mejdanů. Tak jsme si řekli, že do toho půjdeme s Van Goghem na plakátu a s cílem nezbláznit se...(smích)

Spolupracujete nějak s pardubickým magistrátem, bude například posílena doprava?

Letos jsme poprvé přímo pod záštitou města Pardubic, díky čemuž využíváme značení a letos poprvé máme uzavřenu i hlavní ulici u závodiště. To určitě přispěje i k bezpečnosti. Hlavní silnice na Chrudim bude také zabrána a bude sloužit jako parkoviště. Naše vztahy s magistrátem jsou vynikající a doufáme, že jej do organizace festivalu zapojíme ještě více.

Co doprovodný program, bude zábava po celý den?

Bude spousta vychytávek, ale nebudu prozrazovat, vše zveřejníme v pondělí 13. srpna.

I návštěvníci tanečních festivalů stárnou a třeba některé rockové festivaly pomalu začínají myslet i na rodiny, máte také něco výhledově v plánu?

Přemýšlíme, ještě tak rok dva a budeme mít dětskou zónu.

Letos už bylo pexeso, plánujete další netradiční komunikační nástroje?

Když se projdeš jakoukoliv ulicí a najdeš na metru méně jak pět reklam, tak jsi narazil na reklamou nezamořený prostor. Dnes reklama funguje uplně jinak. Ať už je to web, kde můžeš pořád stahovat a číst a nebo pexeso, rádiové speciály... Aby reklama splnila účel, musí být originální a zajímavá. Nejlepší funkční reklama podle mého je, že přijede Afrika Islam, který tu bude týden fungovat, hrát warmupy, chodit do rádií, online chaty... Web www.summeroflove.cz je přitom vlastně vlajkovou lodí té kampaně.

Jste připraveni i na případnou nepřízeň počasí?

Dvě pódia jsou vysloveně krytá - VIP a Rezone, hlavní, techno, jungle, houseové a trancové pódium částečně také. Velkou výhodou areálu závodiště je, že tribuny mají kapacitu několik desítek tisíc lidí, takže není problém vypnout nekrytá pódia a na chvíli přesunout lidi do tribun. To samozřejm mluvím o naprosto krizovém scénáři, ale u nás se nikdo nemusí bát, že stráví party na Toitoice...(smích) Otázkou ale zůstává, jak dlouho v našem regionu vůbec půjdou dělat letní festivaly, protože globální oteplování dělá pěknou paseku. Třeba za pár let bude SOL v dubnu…

Půjde opouštět areál?

Na Summer of Love je dlouholetou tradicí možnost si po půlnoci zakoupit za 20,- KČ vrácenku a dojít si do auta. Ale na druhé straně u nás není moc důvodů chodit do auta, protože máme fungující šatny.

Na koho se ty nejvíc těšíš?

Phill Kieran z Aloy Mental, Ellen Alien, Audio Bullys, ale i na Liebinga, Schulze...

Bude letos opět pravidelné srpnové kázání lidem z pódia? (smích)


Doufám, že ne... (smích) Doufám, že nebudu pít, udělám svojí práci a raději než kázání se budu věnovat své práci. Ale v roce 2004 to bylo opravdu fajn!

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016