ROZHOVOR

 

Peter Horrevorts: "Jsem hrozný perfekcionista a to mě dostává do problémů..."

Ano, i tohle nám na sebe v obsáhlém rozhovoru prozradil holandský producent, který rozhodně neskládá trance, a který se už teď na své páteční hraní v Praze velmi těší... Teď už také víme, jak vypadá jeho studio plné všech těch elektronických hraček, jak zní živáky pod hlavičkou projektu Obskur, kterého holandského labelu si váží, že je vlastně úplně jedno, do kterého klubu v Amstru vyrazíte a přihodil i takovou perličku, že Tiesto ani Armin v jeho vlasti příliš nehrají. Jednoduše se nám pěkně rozpovídal a vy teď sami můžete posoudit, zda to také souvisí s jeho poruchou pozornosti... Hezké čtení!

 

Jsme moc rádi, že přijedeš 19. října zahrát na párty BE AT: do Chapeau Rouge. Jsi tu poprvé, viď? Plánuješ tu chvíli zůstat a omrknout Prahu, nebo se vracíš hned zpět?

Já díky, že jste mě pozvali! Vlastně u vás budu už podruhé, v Praze jsme totiž byli na výletě se střední školou... Už si toho moc nepamatuji kromě toho, že to byla fakt sranda! Vzpomínám si na to, že jsme se během výletu s pár kámošema nenápadně vypařili a šli někam na zahrádku na pivo. Tentokrát se mnou ale jede přítelkyně a zůstaneme tu o pár dní déle. Budeme tu s Michalem Schwa - je to můj kamarád od doby, kdy jsem byl na své první tour v Austrálii, a také jsem vydal nějakou muziku na jeho labelu Beef Records. Už teď se do Prahy těším!

Peter Horrevorts

Jak to vlastně celé začalo? Kdy se projekt Peter Horrevorts zrodil? Ovlivnili tě ve skládání elektronické hudby rodiče?

Je pravda, že mi maminka vždycky pouštěla různou muziku, když jsem si kreslil nebo hrál jako kluk. Pamatuji si, že jsem byl elektronickou hudbou fascinován. Přál jsem si dělat podobnou hudbu sám a tak jsem si koupil malé klávesy a domníval se, že to bude stačit. Bohužel jsem si brzy uvědomil, že to tak jednoduché nebude! :)  O pár let později jsem navštívil kamaráda, který měl počítač a ukázal mi software s názvem "Whacker Tracker". Byl to jeden z prvních trackerů na PC a on mi předvedl, jak dělat muziku jen se čtyřmi kanály a 8-bit samply. Hned jsem pochopil, že je to moje vstupenka k tvorbě elektronické hudby a přesvědčil rodiče ke koupi počítače...

Pocházíš z menšího městečka Hilvarenbeek v jižním Holandsku. Kde bydlíš teď?

Žil jsem ve městě Tilburg v jižním Nizozemsku, ale právě jsem se přestěhoval zpět do Hilvarenbeeku. Rodiče bydlí v menším domě se zahradou, takže když to bylo možné, vrátil jsem se zpět do rodného kraje...

Peter Horrevorts

Pracuješ na své hudbě doma, nebo máš studio někde jinde?

Jeden z důvodů, proč jsem se přestěhoval zpět do Hilvarenbeeku, bylo to, že mám kousek od domu studio. Nebavilo mě totiž pořád jezdit tam a zpátky. Pokaždé když jsem byl doma a něco mě napadlo, nemohl jsem s tím nic moc udělat. Teď se můžu jen vyvalit z postele a hned se chopit tlačítek v mém domácím studiu. Mám ho na skvělém místě, takže to můžu pěkně ohulit bez toho, aby si na mě stěžovali sousedi. Akustika není nejlepší, ale nikdy jsem si moc nelámal hlavu s docílením perfektních akustických podmínek. Stačilo mi zvyknout si na podmínky a charakteristiku místnosti k dosažení dobrých výsledků. Prostě jsem si vytrénoval ucho.

Jaká scéna je u vás v Holandsku? Zvenku to vypadá, že všichni superstar trance DJs pocházejí právě odtud. Jak je to možné? Je u vás komerční rádoby trance opravdu takovou doménou?

Vtipné je, že tu vlastně trance skoro nikde neuslyšíš. V rádiu, v klubech ani na festivalech. Třeba na open airech se tu hraje hlavně house a techno. Festivaly jako "Awakenings" a "Welcome To The Future" jsou tady jedny z největších, žádný velký trance festival tu neznám. Příliš často tady v Holandsku neuvidíš ani Tiesta nebo Armin Van Buurena. Nevím přesně proč, ale přijde mi, že jsou místní lidé dost rozmazlení (v dobrém slova smyslu) bohatou historií taneční muziky, tak chtějí jít ještě hlouběji. Například ve festivalové sezoně tu jsou zhruba 4 obrovské festivaly každý víkend a to ani nepočítám ty menší. To je dost, když uvážíš velikost Holandska s jeho populací a to ani nezmiňuji převahu holandských umělců v těch dětinských "Best DJ of the world" oceněních. Každopádně pozoruji, že se trance pomalu vrací, protože DJs jako David Guetta a Black Eyed Peas používají stále více kýčovitější zvuk tohoto stylu, takže ten autentický trance zvuk se vrací trochu zpátky k undergroundu. Zatímco teď už převládá nový druh komerční taneční hudby typu pop, R & B, electro a dokonce i dubstep, ale nevadí mi to - je to prostě úplně jiný svět i trh...

Peter Horrevorts

A co undergroundová house scéna? Jeden z nejlepších labelů Rush Hour je také z Holandska, pokud si to dobře pamatujeme... Stejně tak Clone a mnoho dalších.

"Undergroundová" scéna je natolik velká, že už bych ji vlastně ani nenazýval undergroundovou. :) Akce, které se zaměřují na nejprogresivnější hudbu, umění a technologie, jsou dnes stále více populární. Každé město nějaké má. Například "Incubate Festival" v Tilburgu, který trvá dva týdny, což je pozoruhodné, protože Tilburg není zase až tak známý svou undergroundovou kulturou ani uměním. Rush Hour je u mě mezi nejlepšími labely na světě! Je tu už odpradávna a pořád se drží o pár kroků napřed se svým typicky nadčasovým zvukem. Často, když tam vyjde nová věc, říkám si, jestli je to jen repress, nebo úplně něco nového. Upřímně obdivuji A&R z Rush Hour pro výběr umělců a muziky...

Souhlas, odvádí skvělou práci! Tady je interview se šéfem Rush Hour na RA, které určitě stojí za přečtení. Teď nám prozraď, který klub bychom rozhodně neměli minout při návštěvě Holandska?

Nejsem zrovna clubber, preferuji spíš dobré festivaly před tmavými kluby. Když už jdu do klubu, musí se tam dít něco opravdu zajímavého. Nemám tedy nějaký konkrétní klub, který často navštěvuji a moc neřeším, jak to tam vypadá, nebo kde to je. Úplně mi stačí, když se tam hraje dobrá muzika. Samozřejmě tam také musí být kvalitní a pořádný zvuk. Centrum Amsterdamu je ideální, najde se tam široká paleta skvělých klubů a na programu je vždycky něco přichystaného. Např. "Trouw" má skvělý line-up a můžu ho tedy doporučit každému, kdo si rád poslechne house, techno a další styly. Mívali jsme tu také starou námořní loď "Stubnitz" v industriálních docích Amsterdamu... Lokace, interiér a zvuk Funktion One tvořily perfektní kombinaci k pořádání undergroundových akcí. Před pár lety ale musela loď bohužel odplout někam jinam...

Můžeš nám ukázat svou aktuální TOP 5 a říct, proč je to právě tahle?

Klubovou hudbu jsem poslední měsíc neposlouchal... Pracuji teď na projektu "OBSKUR". Ten se tolik nesoustředí na klubovou muziku, ale je hlavně o experimentálním přístupu k elektronické hudbě a k vizuálům. Můžu ale vyjmenovat pár umělců, kteří momentálně dominují na mém playlistu Spotify: JDilla, Linkwood, Flying Lotus, Rondenion, Actress, Machinedrum, Shigeto a seznam by mohl pokračovat dál a dál...

Obskur

Prima! Jak jsi se dostal k labelu Kanzleramt, který vlastní Heiko Laux?

Přišel moment, kdy jsem měl pocit, že jsem konečně docílil vlastního "zvuku". Začal jsem tedy rozesílat dema labelům, které jsem obdivoval, Kanzleramt byl mezi nimi a Heiko mi ještě ten den odpověděl, že mě chce na palubě! :) Od toho okamžiku vydávám u Kanzleramt...

Vydal jsi opravdu pěkný track "Ana Bola" pod hlavičkou Secret Cinema & Peter Horrevorts na labelu Cocoon. Jak se to stalo? Musí to být obtížné, se na tuto značku dostat... Změnilo se pak po vydání něco?

Se Secret Cinema jsem na nějakých skladbách pracoval a tahle byla první, která vyšla. On měl s labelem Cocoon dobré kontakty a poslal jim i pracovní verzi tohoto tracku a z Cocoonu odpověděli, že je to skvělé a jednoduše ho rovnou zařadili na kompilaci, takže to zase až tak těžké vlastně nebylo. V kariéře mi to pomohlo tím způsobem, že jsem získal více pozornosti jako producent. Měl jsem ale v létě krátkou pauzu od DJ setů, takže těžko říct, jak mi to pomohlo i v této oblasti...

Shades of Gray - Back to the Future (Peter Horrevorts remix) by horrevorts

Jaký je tvůj obvyklý setup při vystoupení?

Záleží na tom, jak hraji. Když je to DJ set, používám Traktor Scratch a kontroler X1. Můžu tak s sebou mít svou kompletní sbírku hudby a k DJingu mám rád kreativní přístup. Na živé vystoupení používám Ableton Live k sekvencování svých tracků, Ableton ovládám Maschine a kontrolerem Bitstream 3X. Občas používám ještě Resolume VJ pro vizuály a k němu kontroler X1.

Bylo by zajímavé vidět, jak zvládáš ovládat muziku a vizuály zároveň! Co tvůj studiový setup a tvé oblíbené studiové hračky?

Nemám zrovna high end studio... Používám monitory KRK Rokit 8 a Phonic P8a a dost pochybný mixpult Helixboard 12 Firewire, který mi vyhovuje pro jeho vstupní možnosti k nahrávání a samplingu. Jako hlavní klávesy používám Roland E10 a dále mám nějaké MIDI ovladače s dodatečnými knoby jako Akai LPD8 a Maschine. Vlastním také nějaké externí kompresory a tube excitery, ale málokdy je používám, protože nezní tak dobře jako pluginy, které mám v počítači. Rád používám Microtribe, Monotron a Monotron Delay od Korgu hlavně pro jejich sound design nebo čistě jen tak pro potěšení. Dál mám starý kazeťák Technics, který občas využiju k nahrávání věcí na kazety! Je to sranda používat mašiny místo softwaru. Mými nejoblíbenějšími hračkami jsou pak U-He Zebra, Kontakt, SugarBytes Turnado a Softube Valley Dynamite...

Blown Away

Co plánuješ dál? Nějaké nové projekty, výzvy, turné?

Zajímavý projekt mě čeká teď o víkendu - vystoupím na akci s názvem "Blown Away" v Rotterdamu. Budu tam hrát spolu s místním filharmonickým orchestrem, který povede jeden z nejlepších dirigentů světa. Živě se představím s projektem OBSKUR, který má temnou, pohádkovou a surealistickou atmosféru a dobře zapadá do klasické hudby. Vytvořil jsem speciální set, který se zaměřuje spíše na vyprávění příběhu namísto hraní klasického DJ setu. Bude to jako sledovat film naplněný bláznivými přechody, epickými efekty a atmosférickou hudbou... :)

Máš svého vysněného umělce, se kterým bys chtěl pracovat, nebo remixovat jeho tvorbu?

Radiohead! Jsem obrovský fanda této kapely. Jejich perfektní mix abstraktní elektroniky, jazzu a rocku mi neustále připomíná, abych hranice při tvorbě hudby stále posouval...

Víme, že si při tvorbě dáváš na čas. Někdy dokonce i déle než pár měsíců. Proč? Jsi takový perfekcionista? Při poslechu tvých skladeb se zdá, že ano...

Ano, jsem hrozný perfekcionista a často mě to dostává do problémů. Mám něco s názvem ADD, což je stejné jako ADHD, ale je to víc o psychice než aby se to dalo nějak ovlivnit. Tento "Attention Deficit Dissorder" (porucha pozornosti) je jeden z důvodů, proč jsem v přístupu k tvorbě hudby tolik kritický. Strávím klidně hodiny času na určitém nedůležitém prvku ve skladbě,  zatímco bych se měl nejdřív věnovat něčemu jinému. Než si to uvědomím, uběhne spousta času, kdy jsem měl svou pozornost věnovat zcela jiným prioritám. Tento stav mysli se nazývá "Hyperfocuss". Nad běžnými denními záležitostmi ztratím pozornost velice rychle, ale jakmile se ponořím do něčeho kreativního, začnu být soustředěný na 100%. Další věc je, že neodevzdávám napůl dokončené práce - pouze ty, na které můžu být opravdu hrdý. Pokud to není ono, nejde to ven! Když si poslechneš moje remixy, ani jeden z nich nezní stejně - každý ten remix je zcela unikátní projekt vystavěný z ničeho. Je to náročné na čas, ale ve finále máš v ruce kvalitní věc! Uvědomuji si, že to není vždycky úplně profesionální, ale stále se učím, abych si správně srovnal pracovní priority. Vždycky se to snažím předem vysvětlit manažerovi labelu, když vyžadují moji práci, ale bohužel nejsem tak dobrý v plánování a občas je to se mnou holt docela komplikované...

Ptala se BE AT: crew v září 2012.

foto: archiv

Holandský DJ a producent Peter Horrevorts se historicky poprvé představí v České republice a to v pátek 19. října na párty BE AT: v pražském klubu Chapeau Rouge!

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016