ROZHOVOR
Pavel Tesař: "Underground se nesmí dělat pro peníze..."
Pavel Tesař je majitelem brněnského klubu Mersey, který právě slaví kulaté, dvacáté výročí existence, ale také promotérem s dlouholetou praxí. Na svém kontě má pořádání některých festivalů, zvláště potom festivalů Hradhouse a Creamfields Central Europe, jež se ve své době těšily velké popularitě. V rozhovoru, který najdete níže, čekejte zejména střípky z Pavlova promotérského života, ale i informace o tom, jak je to s klubem Mersey právě dnes a jak vlastně vypadá program k oslavám jeho 20. výročí!
Pavle, my spolu připravujeme rozhovor u příležitosti dvaceti let klubu Mersey, který vlastníte... Ještě než se k němu ale dostaneme, můžete mi přiblížit, jak vypadaly Vaše promotérské začátky?
Bylo to čisté nadšení, první koncerty jsem dělal již před rokem 89´a to byl koncert písničkáře Joe Higginse na vysokoškolských kolejích v Brně, klavíristy Leoše Kuby tamtéž a pak jsem v roce 1990 uspořádal rockový festival v Drnholci. V roce 91´jsem navštívil Rotterdam, tam se inspiroval klubem Caffe De Tri Muscetiers a pak postavil Mersey v Brně.
Máte za sebou pořádání i některých velkých letních festivalů u nás. Když se ohlédnete na tu dobu, vzpomínáte na ni rád?
Určitě, zejména na Hradhouse a "Garáže" pod hotelem International v Brně.
V čem Vám dnešní hudební scéna připadá jiná než ta tehdejší?
Podstatnou změnou je to, že neprobíhá žádná "revoluce". Ta poslední byla právě ona "acidová revoluce", tedy ta taneční, kterou jsme měli štěstí prožít u nás v letech 1994 - 2002, řekněme... Aktuální situace je spíš o nepřehledné změti žánrů a stylů. Trochou závanu nového dění je podle mě electroswing a Parov Stelar.
Když se ještě vrátíme k pořádání festivalů – Hradhouse i Creamfields Central Europe byly ve své době velmi úspěšnými festivaly. V roce 2008 však přišel ten karambol v podobě silné bouřky a festival nakonec neproběhl tak, jak měl. Tehdy jste se dostali do dluhů a podle Vašich slov musela agentura udělat obrat – začali jste pořádat akce poněkud jiného druhu... Pokračujete v jejich pořádání ještě dnes?
Ano, museli jsme založit odnož Brnokoncert a pod ní děláme komerční akce - tím jsme splatili mnohamilionové dluhy z Creamfields. Pořád ale organizujeme alternativní koncerty a párty, ale pod značkou Mersey Agency. Je to vlastně ideální spojení, i když Brnokoncert, nezastírám, je trošku prostituce... Na druhé straně peníze odsud financují například nově vzniklý ostře nezávislý Henry Lee Fest.
V jednom z rozhovorů jste tehdy řekl: "bude to trvat třeba pět let, než se dostaneme na nulu". Podařilo se vám to?
Dá se říci, že téměř ano.
Pod Vaši agenturu spadá i klub Mersey. Kde se vlastně vzal ten popud otevřít si klub? Nebo byl klub tím prvním a pořádání festivalů přišlo až později?
Mít klub byl v roce 1990 sen každého alternativce a tak se mi ho podařilo realizovat. Další aktivity se objevily asi po 2 letech od otevření, plynule jsme začali dělat velké koncerty jako Siouxsie And The Banshees, Legendary Pink Dots, Babes In Toyland, Hugo Race And The True Spirit a další a potom od roku 97´podzemní techno akce "Supersonic Garage" a pak Hradhouse.
Jak to vypadá se žánrovým směřováním klubu? V poslední době si zvete hodně českých hvězd – je to tak, že pořádáte hlavně koncerty?
Koncerty jsou nejvíce vidět a vracíme se ke staré české alternativě, jako byli Psí vojáci, a jsou Priessnitz, Plastic People, The Prostitutes, Vltava... Čili koncerty jsou spíše taková klasika. Kromě toho tu máme spoustu akcí, ať již jde o reggae, electro, hip-hop a jedna se uskuteční teď v pátek, kdy přijede DJovat Peter Hook z Velké Británie. Jsou to právě 20. narozeniny klubu.
Sledujete i současné trendy v hudbě? Snažíte se jimi řídit, nebo se raději držíte v zajetých kolejích?
Sleduji úplně všechno, ale do Mersey zveme spíš kapely a DJs, které lidi v Brně znají. A jelikož v Brně nemáme žádné alternativní radio, tak toho lidi (širší veřejnost) moc neznají. Takže zveme spíš ty notoricky známé umělce, ale kvalitní...
Jak moc si s ostatními brněnskými kluby konkurujete?
Já ani nevím, mám rád Flédu, nový klub Eleven a jsem nad rivalitu povznesen, protože po tolika letech jsem prostě nad věcí...
Kdy pro Mersey nastaly opravdu těžké časy?
Měli jsme velké problémy s hlukem někdy kolem roku 1999 a s hlukem bojujeme pořád. Těžké časy jsou také vlastně pořád, protože mít klub je láska a ne lehký výdělek.
Kdy byl naopak klub nejvíce na výši?
Já myslím, že v dobrém stavu je teď a v největší módě byl v roce 1997, kdy jít do Mersey znamenalo něco jako být smetánkou undergroundu a elektroniky.
Co pro Vás znamená vyhlášený designer Elio?
Ten vnesl do našich akcí spoustu inovací a úžasných dekorací - vrcholem jeho díla byla světelná retro disco stěna, kterou jsme používali do roku 2009.
Na oslavu 20. výročí klubu jste si pozvali kromě jiných i Petera Hooka, který působil v kapelách Joy Division a New Order. Byl to náročný proces pozvat takovou legendu?
Kdepak, bylo to snadné - napsal jsem manažerovi a domluvili jsme se. Joy Division i New Order jsou velké ikony a jsem šťastný, že Hook přijede.
Podle mých informací má odehrát DJ set – máte tušení, co se od jeho DJského vystoupení dá čekat?
Já spíš myslím, že nebudeme čekat nic a že jde o to, že Mersey navštíví baskytarista Joy Division. Už jen přiblížit se k němu, bude zážitek, protože Joy Division jsou nejvíc...
Máte nějaké plány do budoucna, které nám můžete prozradit už v tuto chvíli?
Budeme se snažit přežít dalších deset let a dělat dobré akce, aby to bavilo nás i lidi. Nejvíc mě teď baví budovat nezávislácký, který je prodělečný a krásný. Underground se nesmí dělat pro peníze, ty si vyděláme jinde.
Děkuju moc za rozhovor, ať se narozeniny vydaří a všechno NEJ do té další desítky!
Ptala se abayo v říjnu 2013.
foto: Dan Kafka, Other Vision a archiv
Akce 20 let Mersey s baskytaristou New Order a Joy Division Peterem Hookem se uskuteční tento pátek 18. října v klubu Mersey!