ROZHOVOR
Joris Voorn: "Začalo to DJ soutěží..."
Již tuto sobotu se do Roxy vrací král žánrů techno a tech-house Joris Voorn. Při této příležitosti jsme pro vás připravili exkluzivní rozhovor, ve kterém jsme se s ním pobavili nejen o jeho začátcích, Ibize, vinylech, produkci, obou labelech, ale i o plánech do budoucna... Hezké čtení!
Jorisi, díky že sis udělal čas na náš rozhovor! Takže rozehřívací otázka... Léto se blíží, jak se těšíš na letošní sezonu?
Asi to bude letos dost šílené, protože mne čeká víc vystoupení než obvykle. Nenechávám se tím ale zbytečně stresovat a už se začínám opravdu těšit!
Bude v ní Ibiza opět hrát důležitou roli?
Rozhodně! Tento rok více než kdy jindy...
Jak se vlastně Ibiza za ty roky, co tam hraješ, proměnila? Ve smyslu, zda je nyní více komerční - všichni jsme viděli tu hrůzu s Paris Hilton... :)
Já ve skutečnosti ani nevím, co vlastně ta Paris Hilton provedla, tyhle věci nějak nejsou v mém zorném poli... Ale Ibiza je dnes TOP a díky tomu se zde hraje mnohem více kvalitní hudby než kdy před tím. Dříve se tam technu tolik nedařilo - byl zde samozřejmě Cocoon nebo párty We Love Sundays! a podobně, ale většinou se hrál trance nebo komerční house. To se změnilo a dnes má každý klub alespoň dvakrát třikrát do týdne undeground párty. Takže v tomto smyslu si myslím, že ta opravdová hudba naopak hodně posílila!
Nedávno jsi na své Facebookové stránce zveřejnil několik videí z letošních jubilejních 20. Awakenings s komentářem, že šlo o zlomové vystoupení. V čem konkrétně?
Protože jsem zahrál set pouze z vinylů a doopravdy mne to bavilo. Netočil jsem s nimi dobrých deset let, a jelikož jsou Awakenings můj oblíbený festival, tak i samotné to výročí bylo i pro mne osobně důležité.
Ty jsi celkově na Facebooku velmi aktivní a často odpovídáš svým fanouškům přímo v diskuzích pod příspěvky. Jak moc si zakládáš na komunitě?
Jsem přesvědčený, že je důležité s fanoušky komunikovat a odpovídat na jejich dotazy a komentáře. Dokonce se snažím odpovídat i na osobní zprávy, ale z časových důvodů bohužel nezvládám reagovat úplně na všechno. Takže ano, interakce s komunitou je velice důležitá. Jsem moc vděčný za to, že fanoušci chodí na moje vystoupení, takže se jim to snažím touto formou vracet.
To je úžasné! A to doopravdy vše zvládáš sám?
Je to tak... Občas můj management napíše nějaký příspěvek, ale pokud se jedná o něco osobnějšího, tak vždy odpovídám já.
Celou tu dobu, co produkuješ hudbu, jsi velmi konzistentní ve svém výstupu ve smyslu, že jsi zůstal věrný svému "techy" zvuku. Čím to? Máš pořád hodně nápadů? Pocit, že jsi ještě neřekl vše?
Ano, pořád je tu plno věcí k vymýšlení. Hudba je jako nikdy nekončící příběh - je zde neustále prostor pro něco nového, pro něco "fresh". V tomto smyslu jsem určitě ještě neřekl poslední slovo...
Jednou ze zajímavostí tvé produkce je, že se snažíš vydávat maximum svých tracků i na vinylu a to i přes fakt, že to v jeden čas vypadalo, že vinyl je jako formát mrtvý. Jaký je tedy tvůj vztah k vinylu a co si myslíš o současné vlně jeho znovuoživení?
Ve skutečnosti, kromě toho setu na Awakenings, z vinylu už nehraju více než deset let a ani ho nekupuji. Ale u našich labelů, pokud můžeme, tak tu hudbu na vinyl vylisovat necháme. Neprodáme sice tolik kusů, jak bývalo zvykem před lety, ale pořád si myslím, že je to důležitý formát. Dokud ho lidé budou chtít, tak budeme na vinylu vydávat...
Ty už hraješ poměrně dlouho... Dokázal bys shrnout, jak ses během let jako DJ vyvíjel? Koreluje to nějak i s vývojem DJ techniky?
Ano, určitě to souvisí. Před deseti lety jsem sice na chvíli přesedlal z desek na CD přehrávače, ale nakonec jsem zakotvil u Traktoru. Ten mi umožnil začít hrát úplně jiným způsobem, než jsem byl do té doby zvyklý. V dnešní době se už ale CD a USB přehrávače dostaly na takovou úroveň, že se ty rozdíly stírají.
Takže jsi začínal poctivě na vinylu. Myslíš si, že tenkrát kvůli tomu bývalo těžší naučit se hrát?
Ve skutečnosti to nebylo tak těžké, protože to není žádná raketová věda a před dvaceti lety stejně žádný jiný způsob ani neexistoval...
Co bylo vlastně první, Joris Voorn DJ, nebo Joris Voorn producent? Která z těchto stránek je pro tebe důležitější?
Začal jsem hrát v roce 1996 a pak se přidala i produkce. V současné době jsou obě tyto stránky pro mne stejně důležité...
A jak ses vlastně k technu dostal? Byl jsi nejdříve náruživým clubberem, než ses postavil na druhou stranu barikády?
Vlastně ani moc ne... Byl jsem na pár mejdanech, ale hlavně jsem tu hudbu hodně poslouchal a miloval. Dostal jsem možnost zúčastnit se jedné DJ soutěže, kterou jsem vyhrál, a to byl opravdový start mé kariéry. Díky tomu jsem dostal možnost začít hrát před lidmi.
Mohl bys nám přiblížit, o jakou soutěž se jednalo?
Soutěž se týkala párty Basic Roots, která se pravidelně konala ve městě, kde jsem v té době studoval. Díky výhře jsem se stal na 4 roky rezidentem a tam jsem se začal doopravdy učit, co to znamená být DJem.
Co bys tedy v tom případě poradil začínajícím producentům a DJům?
Rozhodně je velice důležité být sám sebou! Najít si svůj vlastní styl, nesnažit se za každou cenu zapadnout do nějaké škatulky nebo někoho napodobovat. Samozřejmě je důležité vzhlížet ke svým idolům, nechat se inspirovat, ale nekopírovat!
A kdo byl tedy tvým idolem tenkrát v 90. letech, když jsi začínal?
Jeff Mills, Kevin Saunderson, Derrick May, Richie Hawtin a spousta dalších...
A proč vlastně zrovna techno?
Hrával jsem i house, ale techno pro mne bylo zajímavější. Bylo pro mne tím nejlepším způsobem, jak se umělecky vyjádřit, protože mi umožňovalo jako DJi být co nejkreativnější.
Jak moc si myslíš, že je důležité mít v takové profesi formální vzdělání, např. zvukové inženýrství nebo hudební teorie?
Dnes existuje tolik způsobů, jak být producentem, že to vlastně ani není tak důležité. Samozřejmě je užitečné něco vědět o melodiích, pokud chceš produkovat melodické skladby, ale pokud bys rád dělal techno, tak hlavní je cítit "groove" a mít cit pro tu hudbu. A to je vlastně celé...
Mimo jiné také provozuješ spolu s Edwinem Oosterwalem labely Green a Rejected, na kterých vydáváš nejen svoji hudbu. Jakou se řídíš filozofií, když pro ně vybíráš jiné producenty?
S těmi labely jsme začali zhruba před 11-12 lety. Většinou na naše labely upisujeme přátele a producenty, které známe, ale pokud nás zaujme demo, tak se občas objeví i někdo nový. Green je hlavně o melodiích a experimentování. Ze začátku byl určen jen pro moji hudbu, ale po čase jsem začal dostávat dema od kamarádů a jiných producentů, která se mi líbila natolik, že jsem se je rozhodl vydávat. Rejected je oproti tomu více otevřený a zaměřený hlavně na pecky pro taneční parket.
Prozradil bys nám, na který release pro tvé labely jsi nejvíce hrdý?
Ze své tvorby jsem nejvíce pyšný na skladbu "MPX_309", což byl, myslím, druhý release na labelu Green, někdy v roce 2006. Hodně o technu, ale pořád zní skvěle i dnes! A pak samozřejmě samotný Rejected. Myslím, že díky němu jsme tak trošku zodpovědní za rozkvět žánru tech-house na přelomu 2008/2009. V současné době se ale tenhle styl stal už dost konvenční, a ani mi nepřijde tak zajímavý... Ale ty začátky byly fakt super!
A na co se můžeme v blízké době na labelech těšit? Navnaď nás! Brzy ti vychází nové EP, že?
Ano, "Iran The Zoo" vychází zrovna teď v pátek. Nové EP je sice taky docela "techno", ale přesto celkem přístupné a hlavně doopravdy dobře funguje na parketu. Edwin Oosterwal zase nedávno vydal EP "Bleep", které teď hodně hraji spolu s novinkou od Timo Maase, protože obojí se doopravdy povedlo. Dále je tu ještě třeba Steve Bug, důležitá postava elektronické scény, který nám teď posílal nějaká dema, a my jsme se rozhodli, že je vydáme... :)
Co vlastně chystáš ty sám? Jsou nějaké nové projekty na obzoru nebo ve fázi příprav?
Pořád mám plno hudby v procesu, takže ne nutně nějaký nový projekt, ale chystám plno nových releasů.
Dostává se ti na vlastní tvorbu tolik času, kolik by sis přál?
Občas je vskutku těžké najít si čas na produkci, ale přesto je důležité si ten čas vyhradit. Vždycky se snažím nacházet způsoby, jak dělat hudbu, i když nejsem zrovna ve studiu. Například hodně pracuji na laptopu, když cestuji...
Během roku vystupuješ po celém světě. Existuje nějaké místo či klub, kam se doopravdy rád vracíš?
Existuje celá řada míst, která jsou pro mne důležitá - například londýnský Fabric, Awakenings v Amsterdamu, Output v New Yorku nebo tokijský Womb. Je opravdu hodně klubů, kam se rád vracím a Roxy je jedním z nich.
Tak to jsi mne hezky navedl k poslední otázce... Už jsou to tři roky, co jsi naposledy vystupoval v ČR a byl to nářez. Na co se tedy můžeme těšit tentokrát?
Na hromadu velice kvalitní hudby. Samozřejmě nemám dopředu tušení, jak se večer vyvine, ale vždy mám u sebe své tracky a snažím se hrát hodně remixů nebo novinek, na kterých zrovna pracuji. Takže asi to bude překvapení jak pro posluchače, tak i pro mne samotného. :) Přeci jen už je to nějaká chvíle, kdy jsem v Roxy hrál, ale dobře si pamatuji, jaká tam tenkrát panovala dobrá energie a lidi moji hudbu doopravdy ocenili. A to je to hlavní!
Děkujeme za rozhovor a brzy na viděnou na parketu!
Jasně, uvidíme se tam!
Ptal se rudy v květnu 2017.
foto: archiv
Holandský DJ a producent Joris Voorn se znovu představí v Ćeské republice a to 27. května na akci Climax w/ Joris Voorn @ Roxy.