ROZHOVOR
Philip TBC: "Asamská hudba to tempo neustále mění..."
Philip TBC vydal nové album, které vyšlo v rámci jeho projektu "Indian Beatology". Procestoval část Indie, aby nasbíral materiál pro tvorbu alba, a zároveň také natáčel dokument, který v současné době najdete na oficiálních stránkách Red Bullu. My jsme se s Filipem jednoho sychravého listopadového odpoledne sešli v jeho studiu, abychom si o projektu "Indian Beatology" popovídali...
Filipe, než začneme, tak mi řekni, jak se ti vede?
Vede se mi náramně, právě se mi narodil syn, vyměnil jsem asi tři tisíce plen a potom jsem teda konečně dodělal album a dokončil celý projekt "Indian Beatology".
Tak to samozřejmě moc gratulujeme! My jsme se tady sešli v pondělí, dva dny po křtu tvé desky, který proběhl v Crossu. Jak bys to shrnul? Povedla se tahle párty?
Za mě osobně super, byla skvělá atmosféra, lidi se přišli podívat na dokument, mejdan jak má bejt, takže všechno skvělý!
Teď se pojďme přesunout k samotnému projektu "Indian Beatology". Jaké byly přípravy a co tě vlastně vedlo k tomu uskutečnit takový projekt? Spojit cestování s tvorbou alba a natáčení dokumentu...
To celý byla jedna velká shoda náhod, protože já jsem měl v hlavě plán odjet do Indie natočit desku a nahrát si nějaký samply. Před sedmi lety jsem totiž byl na Majuli Island, a právě proto mi to nějak utkvělo v hlavě. No a díky Red Bullu, se kterým jsem měl jednání na začátku roku, jsem na konci naší schůzky nadhodil tenhle nápad, a oni na to: "Jo, to je skvělý, to se nám líbí, pojďme to zrealizovat!" Dali mi k sobě tým lidí, se kterými jsem se sešel, a vymysleli jsme, jak celý ten projekt bude vypadat. Domluvili jsme se, že se bude jednat o takovou mapu, kde budou fotky, samply a videa z těch jednotlivých míst, a že se mnou pojede kameraman a natočíme o tom všem dokument, a celý se to prováže s indickou hudební scénou.
Jaké byly přípravy na samotnou cestu?
Tyhle předodjezdový mánie jsou vždycky na kolaps, co ti budu povídat... No a tentokrát toho bylo ještě mnohem víc, protože jsme si potřebovali obstarat veškerou nahrávací techniku, kterou jsme brali s sebou. No a potom jsme ke mně museli najít nějaký dva blázny, kteří se mnou tu cestu absolvují, natočí dokument, celou cestu nafotí, a hlavně se mnou budou chtít vyrazit do jedné z nejchudších zemí světa. To se nakonec projevilo jako ne úplně malý problém, protože se mnou jel asi až čtvrtý kameraman, se kterým jsem se sešel...
Ty jsi na té desce spolupracoval s celou řadou indických muzikantů a zpěváků. Jak to celé probíhalo v praxi?
Na tom bylo úplně nejlepší, že neexistoval absolutně žádnej plán, co tam budeme dělat. My jsme věděli, že přiletíme do Dillí, tam budeme dva dny, pak přeletíme do Assamu a pojedeme na Majuli Island. Tohle byl v podstatě náš jediný plán přibližně na čtrnáct dní. Celý to začalo tím, že jsme se v Dillí potkali s mým kamarádem, který nás vzal do rádia a ten nám tam pozval různé MCs a další muzikanty. Tam jsme s nimi nahrávali pár věcí, a přes ně jsme se pak dostali k dalším lidem, a takhle si nás tam vlastně pak předávali dál a dál. To na tom bylo super!
A co spolupráce s lokálními muzikanty?
S nimi to bylo vždycky tak, že jsme třeba bydleli v nějakém "guesthousu", kde jsme se dali do řeči s majitelem nebo s nějakými lidmi, představili jsme jim náš projekt, a oni většinou byli hodně otevření, vstřícní a chtěli nám hrozně pomáhat, takže nám sehnali ty lokální muzikanty a zpěváky.
Ty jsi ve svých dokumentárních videích také mluvil o nejrůznějších úskalích, jež skýtala samotná spolupráce s lokálními muzikanty. Například, že měli problémy s chycením první doby a tak dále... Jaké další problémy podobného rázu jsi musel řešit?
Co se problémů tohoto rázu týče, tak ta asamská hudba není jako elektronická hudba, která drží stále stejný tempo. Tam se to tempo neustále mění, klesá a stoupá, a takhle se to děje po celou dobu jako na nějaký podivný vlně. Oni v podstatě nebyli schopní zahrát rovně do toho mýho beatu, a to ani, když jsem jim pouštěl "click", tak to nebyli schopní zahrát. Oni jedou skvělej groove, a ty ho na konci ztratíš tím, že to pak musíš narovnat na ty doby. Přesně toho jsem se hrozně bál, ale naštěstí to bylo celkem v pohodě. Ve finále jsem z toho nastříhal jen kratší samply a dalo se s tím pak normálně pracovat. Co se týče problémů technického rázu, tak nám například kvůli vysoký vlhkosti odešel jeden počítač na přehřátí. Ty podmínky byly obecně dost extrémní!
Jak už jsme zmínili, ty jsi tam spolupracoval s různými muzikanty a zpěváky, ale co tvá spolupráce s Profoundem, s nímž jsi byl v Himalájích? Jak ta probíhala? Naučili jste se od sebe nějaké nové postupy?
Na to nebyl až tak úplně čas, což je škoda. My jsme se s Profoundem potkali u Ixista, když jsme u něj byli na návštěvě, a potom jsme jeli společně do těch Himalájí. Probíhalo to tak, že jsme si navzájem pouštěli nějaký svoje věci a já jsem říkal: "Jo, hele tenhle beat je dobrej a tyhle atmosféry jsou super..." A on mi to pak dal v pěti stopách, já si k tomu na dvě hodiny sednul, něco s tím udělal, pak jsme si to pustili a domlouvali se, co s tím dál, nahráli vokály a tak dále. Mně osobně to vyhovovalo v tom, že jsem nemusel vymýšlet všechny melodie, které jsem od Profounda dostal, a mohl se soustředit třeba jen na samotný zvuk, což bylo super. Určitě budu rád, když bude možnost v téhle spolupráci pokračovat.
Zmiňoval ses o technických problémech... Jakou techniku jste s sebou do Indie vezli? Viděl jsem nějaké speciální mikrofony...
Já jsem chtěl hodně minimalizovat seznam věcí na co nejmenší, ale zároveň nejúčelnější sestavu, co do Indie povezeme s sebou. Koupil jsem si takovou malou zvukovku od M Audio, vzal jsem si pořádnej mikrofon od firmy Rode a pak jsem měl ještě tři menší směrový mikrofony na nahrávání různých nástrojů. Ty jsem ve finále vůbec nepoužil, protože skoro nikdo tam nehrál tak nahlas, aby bylo třeba to těmi mikrofony snímat. A zásadní věcí pro nahrávání všeho venku a hlavně rychle byl "handy rekordér" od Zoomu.
Teď se přesuňme k finální produkci alba... Co všechno jsi s tím musel ještě ve studiu dělat, aby to dostalo výslednou podobu?
To byl porod, kámo! Hodně mě zaskočilo, kolik s tím bylo ještě ve finále práce. Když jsem odjížděl z Indie, myslel jsem si, že to mám téměř hotový, a doma zjistil, že ani náhodou! Potom jsem se tady v tom neustále vrtal, něco předělával, upravoval a zkoušel líp nazvučit. To se snad myslím nakonec povedlo. Určitě bych touto cestou chtěl poděkovat Brooklynovi, který mi dělal mastering a částečně i mix, a udělal to fakt dobře!
Takže to byla postprodukce, ale pojďme si ještě popovídat o cestování po Indii. Stihli jste se podívat tam, kam jste chtěli, nebo na nějaká zajímavá místa nezbyl čas?
Vzhledem k tomu, že nebyl žádnej plán, tak jsme stihli všechno. :) Stihli jsme více méně to, co jsme si tam vymysleli... Jen v Assamu, což je jedna z těch odlehlejších částí, kde turisty téměř nepotkáš, jsme se chtěli podívat v podhůří Himalájí do Zero Valley, kde žijí ty původní nejstarší triby, ale bohužel na to už nebyl čas kvůli permitu a raději jsme jeli přímo do těch Himalájí pokračovat v nahrávání.
Určitě je v Indii ještě mnoho míst, kam by ses rád podíval, tak co máš třeba v plánu navštívit při další cestě?
Tam je toho ještě tolik k objevování! Máš tam v podstatě vše, na co si vzpomeneš... Pláže, hory, džungle, pouště, řeky, oblasti plné klášterů, takže je toho fakt hodně.
Ty jsi ze své cesty přivezl i "sample banku", která je na tvém Bandcampu zdarma ke stažení... Poslal ti už někdo nějaké remixy?
Ještě je nemám, ale pár lidí už mi psalo, že si to stáhli a budou s tím pracovat, takže uvidíme...
Když jsme u těch remixů, máš v plánu vydat i remixovou verzi "Indian Beatology"?
Moc rád, ale uvidím, jak na tom budu časově. Teď mám v plánu dotáhnout do konce tenhle projekt, a uvidí se, jestli zbude čas i na remixovou desku. Teď je na řadě dodělání alba Filipa Foreignera, které mám rozdělaný v pokročilý fázi, a chci to už dotáhnout do konce. Ale uvidíme, plánů je spousta!
Takže projekt "Indian Beatology" už v podstatě proběhl, teď už jen doděláváte poslední věci kolem dokumentu a videoklipu, ale také připravujete 360° videoklip. Jak to bude vypadat?
Přesně tak, teď už vlastně jen doděláváme klipy a připravujeme tour. Zatím máme domluvených několik klubů po Čechách a na Slovensku a další jsou v jednání, takže ten seznam se ještě určitě rozšíří. Co se týče 360kového videoklipu, tak jsme s sebou měli kameru, která tohle zvládá, a myslím, že to bude super. Budeš se moct vlastně podívat kolem celé scény a uvidíš věci, který bys v klasickým klipu vidět nemohl. Můžeš se podívat kolem sebe, nahoru, dolů, do všech stran, takže je to opravdu zajímavý!
Mimo záznam jsme se tady ještě bavili o dokumentu, který je teď možné vidět na stránkách Red Bullu. Ty jsi ale zmínil, že plánujete ještě rozšíření o nové záběry. Můžeš nám k tomu říct víc?
Přesně tak, budeme dělat ještě tzv. plnohodnotný dokument, který bude mít něco kolem čtyřiceti minut. Příběh zůstane víceméně stejný, ale přibudou nové záběry a bude tam víc faktů. První část dokumentu najdete zde:
Tak to by bylo asi k projektu "Indian Beatology" to nejdůležitější, na co jsem se tě chtěl zeptat. Máš ještě na závěr nějaký vzkaz pro naše čtenáře?
Mějte se krásně a žijte si své životy podle sebe, a ne podle toho, co vám říkají ostatni!
Já ti děkuji za rozhovor a ať se daří!
Taky děkuju a ať to šlape!
Ptal se stanjah v listopadu 2017.
foto: archiv
Sledujte také:
https://www.redbull.com/cz-cs/events/indian-beatology-philip-tbc-album-video-serie-mapa
https://www.facebook.com/Philip-TBC-55972720770/
https://philiptbc.bandcamp.com/album/indian-beatology