ROZHOVOR
Subgate: "Někdy si člověk ani nemůže vybrat, kam jít dříve..."
Subgate u nás patří k předním představitelům, co se stylu tech house a klubového techna týče. Podílí se na organizaci celé řady známých hudebních eventů, zaměřujících se nejen na výše zmíněné žánry elektronické hudby, kromě toho také vydává vlastní hudbu a spolu s Tibizou vede label One Way. My jsme se v polovině listopadu sešli v příjemném prostředí smíchovského klubu Punto, abychom si společně popovídali, co je u něj nového, a na co se můžeme do budoucna těšit...
Nejprve bych ti rád Ondro poděkoval, že sis udělal čas na rozhovor a než začneme, tak jak se ti vede?
Já děkuju za pozvání! A jak se vede? No, co ti budu povídat, spousta práce... A to jak v rámci vystupování, tak ve vlastní hudební tvorbě, v pořádání eventů, rezidentních nocí, kterých je hned několik, a v neposlední řadě i v té "normální", kde pracuji coby produkční v jedné "eventovce", což jde vlastně tak trochu ruku v ruce s tím, co dělám i v hudební branži. Je to v posledních měsících trochu náročnější, ale cítím se být relativně šťastný.
Tak to rád slyším! Ty ses nedávno vrátil z Barcelony, kde jsi měl možnost i hrát, tak mi řekni, jak bylo?
Do Barcelony jezdím, tuším, poslední tři roky přibližně dvakrát ročně do tamního klubu City Hall, který bych přirovnal k takové menší Roxy. Párty se jmenuje "Happy Techno" a je pořádána pod hlavičkou španělské "bookingovky" Cubbo, která zastupuje i našeho Golpeho, jehož majitel agentury s úsměvem na rtech nazývá "Super Golpe"... :) Rezidentem je španělský producent Lexlay, a pokaždé, když jsem tam vystupoval, to byl skvělý zážitek. Atmosféra je určitě jiná než u nás, přijde mi, že tamní party people se prostě umí bavit! Za tu dobu, co tam jezdím, jsem měl možnost "supportovat" umělce, jako jsou například Jon Rundell, Nakadia nebo teď Elio Riso, a kromě skvělého hudebního zážitku se před večírkem sejdeme na večeři a povídáme si nejenom o hudbě, což je pro mne dost inspirativní. Navíc teď jsem celou párty zavíral, a to bylo naprosto super!
Teď se přesuňme k tvojí produkci. Zaregistroval jsem, že ti co nevidět vyjde nová muzika... Co přesně se tedy chystá?
Ono toho vyjde vícero. Já jsem začal dělat muziku před více než deseti lety, kdy si postupem času zvyšuješ svoje "skills", takže jsem teď z Abletonu přesedlal na Logic, což má taky trošku jinej zvuk. Nedávno jsme s Tibizou odkoupili slovenský label One Way, kdy jsme prostřednictvím tohoto vydavatelství chtěli dát prostor mladým, zajímavým producentům. Nicméně jsme se rozhodli, že bychom ten label posunuli někam dále a trošku jej vyprofilovali, dostali ho na určitou kvalitu a vydávali na něm dobrý věci z žánrů tech house a techno, což je vlastně v současné době dost propojený... Mně tam má teď vyjít na jedný kompilaci track "Last Call", který i mě samotného překvapivě baví, navzdory tomu, že mám mnohdy problém, jak to pořád při tvorbě poslouchám, že si nějakou skladbu zahraju jednou dvakrát, a pak ji odložím, jak se říká do šuplíku. Kompilačka, kde najdeš skladbu "Last Call" vychází v těchto dnech a další moje EPčko spatří světlo světa v prosinci.
Máte už třeba na labelu One Way nějaké zajímavé "achievementy"?
Určitě máme! Už jsme se naučili a odkoukali řadu věcí, co se správného vedení labelu týče, a už víme, co dělat a co nedělat. Velkým úspěchem třeba je, že Tibiza, což je spolumajitel labelu a můj DJský kolega, vydal track, který se nějak dostal až k Richiemu Hawtinovi, který jej potom zahrál v několika setech. A to si myslím, že se jen tak nestává! To nás nakoplo k tomu, že bychom se o ten náš label měli začít víc starat a vydávat na něm vlastní muziku, než ji upisovat někomu jinému.
Můžeš nám prozradit nějaká zajímavá jména, která se na vašem labelu třeba v nejbližší době objeví?
Momentálně jsme v kontaktu se Španělskem a uvidíme, jak to dopadne... Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby něco klaplo, protože by to náš label zase posunulo už na nějakou mezinárodní úroveň. Jinak dema nám posílá spousta lidí, mezi nimiž jsou stálice jako například Miquel nebo nováčci, mezi které patří třeba La Dela, která dělá velmi zajímavou muziku. A samozřejmě to funguje tak, že když nám někdo pošle nějaké to demo, my si ho poslechneme, a následně se domluvíme co dál. Buďto ho pošleme zpátky s tipy, co tam poupravit a tak dále, nebo když je to ve stavu, kdy ty skladby můžou jít ven, tak se o to všechno potom už postaráme. A chceme se zaměřit opravdu na styly jako tech house a techno, aby lidi věděli, co na našem labelu najdou, a aby se to netříštilo s vícero styly.
To je super, protože se často stává, že i u zaběhnutých labelů najdeš v jednom releasu více stylů. Například tam máš techno, house, trance a třeba i hard techno, což dle mého názoru nejde moc dohromady...
Je to jak říkáš, potom se to tříští, a ty jako člověk hledající novou muziku nikdy předem nevíš, co můžeš od nového releasu čekat. U nás to chceme mít vyprofilovaný čistě na tech house a techno, takže když se řekne label One Way, bude už každý vědět, co u nás najde za styl.
Ty se ale v současné době věnuješ i škole DJingu a vyučuješ ve škole Musartedo... Pověz nám, jak takový kurz probíhá, a co tam je vlastně tvým úkolem?
Spustit Musartedo byl nápad Pavla Kaliny, který se inspiroval v zahraničí a chtěl něco takového vytvořit i tady u nás. Rozhodl se, že založí školu, udělá kurzy DJingu a hudební produkce, kde bude k dispozici řada instrumentů k vyzkoušení, takže tam najdeš vše od gramofonů, přes playery, producentský software i hardware, je tam dokonce i klavír, takže opravdu široké spektrum. Já jsem dostal na starosti kurz, který se zaměřuje na DJs začátečníky, takže tam mám lidi, co se chtějí seznámit s technikou, ještě nevědí, zda je to vůbec bude bavit, a chtějí se na ten DJing podívat, jak se říká z té druhé strany. Učí se tam takové ty základy, jak hrát, dramaturgii setu, jak vlastně poskládat ty tracky po sobě, aby to mělo nějaký smysl. No a potom následuje kurz DJ expert, kde to jde víc do hloubky. Ten trvá čtvrt roku a zaměřuje se na různé techniky DJingu, už je tam těch lektorů několik, a každý tam vnese něco toho svého, takže jsou tam lektoři zaměřující se třeba jen na scratching a tak podobně. Naučíš se tam i jak se třeba prezentovat, kde kupovat tracky, jak hrát podle různých melodických klíčů, zkrátka je toho celá řada. A je super, že je to poučný jak pro ty lidi, tak i pro tebe jako lektora - je to možnost, jak je tak trochu vychovat a nasměrovat tím správným směrem.
Ty sám jsi vlastně dříve podobnou DJ školu také absolvoval, že?
Ta historka, jak jsem začínal, je vtipná sama o sobě. To jsme si tenkrát na základce ještě sehnali jeden gramofon, v bazaru pár desek, a zkoušeli jsme míchat pomocí jednoho gramofonu a počítače. No a s tím toho nešlo moc dělat a nedalo se to ani pořádně rovnat. Na střední jsem si potom vybral svou vkladní knížku, za což mě babička s mámou hrozně proklínaly, a šel si koupit první řeminkovej gramofon, čtyři desky, a opět jsme to s kámošema kombinovali s kompem, ale stačilo to na to, abychom si uvědomili, jak to tak přibližně funguje, a jak se počítají doby. Ještě to ovšem nebylo k tomu, abychom mohli jít hrát někam do klubu. A shodou okolností jsme objevili DJskou školu LIVC, která byla tady kousek od Punta, kam jsme začali chodit. No a tam zase byla určitá komunita těch, kteří se tam střídali, potkávali, seznámili jsme se tam se spoustou zajímavých lidí a bylo to super. Ale tehdy to byl rok 2001, takže ta úroveň byla úplně někde jinde než je tomu dnes v Musartedu.
Teď se pojďme přesunout k tvým promotérským aktivitám. Ty stojíš za úspěšnou klubovou nocí s názvem Creative, tak nám pověz, jak to v současné době s tímto večerem vypadá, a co se chystá...
Nedávno jsme oslavili jedenáct let. Začalo to tak, že jsme si před těmi jedenácti lety s Nkypem, což je jeden z nejdéle hrajících DJů u nás, usmysleli, že si uděláme vlastní mejdan. Tehdy to bylo v Pekelnym Baru tady na Smíchově, kde nám k tomu dali prostor. Té klubovce se začalo dařit, přesouvali jsme se mezi různými prostory, abychom následně skončili v Chapeau Rouge, které bylo na dlouhou dobu naší základnou, a kromě toho, že jsme dělali parties v klubu, tak jsme posléze začali dělat mejdany i na lodích. Ruku v ruce s tím přišel i nápad, jak to posunout zase o krok dál, a uspořádali jsme dvě větší akce. Jednu s německým producentem Butchem v Hale 36, což byl větší mejdan, a pak jsme udělali event s dalším mezinárodním hostem, kterým byl Guy J. Málem bych zapomněl na to, že jsme měli na loňské Apokalypse Creative stage, kde vystoupila holandská producentka Miss Mellera, která zahrála skvěle! Nicméně letos jsme se rozhodli, že se budeme věnovat spíše menším akcím a kromě domovského Chapeau Rouge občas uděláme nějaké eventy i na nových a neokoukaných lokacích, jako je třeba Galerie Lucerna, kde proběhly 11. narozeniny, a připravujeme i jeden zajímavý koncept, o kterém zatím nechci moc mluvit...
Ty se ale promotérsky nepodílíš jen na párty Creative... Co tvé další promotérské aktivity, rezidentury a podobně?
Jasně, tohle byla jen taková jedna část. Mám rezidenturu v pražské Roxy, za kterou jsem hrozně vděčný, protože ten klub pro mne hrozně moc znamená, a další noc mám v žižkovském Stormu. Se Stormem jsme začali spolupracovat zhruba před dvěma lety a na těch večerech v minulosti vystoupili například Layo & Bushwacka, Loco & Jam nebo Dave Angel a v sobotu 2. prosince do Stormu zavítá brazilská producentka Anna z vydavatelství Diynamic Music. Další velice příjemnou činností je moje aktivita na festivalu Mácháč, kde jsem v produkčním týmu, a spolupracuji na dramaturgii techno stage, kam se nám daří kromě českých a slovenských interpretů vozit i zajímavá zahraniční jména.
A jak ty osobně aktuálně vnímáš stav domácí elektronické scény?
To je dobrá otázka... Myslím si, že elektronická scéna je dnes na daleko lepší úrovni než před nějakými pěti nebo šesti lety a lidi se prostě chtějí bavit. Do České republiky se vozí stále častěji zajímavá jména ze zahraničí a to nejen do klubů a na festivaly, ale i na zajímavě koncipované warehouse akce. Někdy si člověk ani nemůže vybrat, kam jít dříve... :) Jsem rád, že kromě starší generace se objevuje na akcích v poměrně hojném počtu i mladá generace party people, což je dobré znamení do budoucna. Jednou v nějakém rozhovoru řekl Carl Cox, že ve své podstatě můžeme být rádi za EDM, které teda opravdu v lásce nemám, jenž přitáhne do elektronické hudby novou generaci lidí, co si následně budou hledat cestu na ten víc undergroundový zvuk. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že se to opravdu tak děje. Samozřejmě, že kromě dobře zvoleného line-upu a hudební dramaturgie jsou důležité také doprovodné prvky - vizualizace, různé instalace, volba prostoru a podobně. Držme si palce, ať to pokračuje dál tím správným směrem!
Blížíme se ke konci našeho rozhovoru, ale téhle otázky tě neušetřím... Prozradíš nám nějakou vtipnou historku z tvého hraní?
Hmmm, tak tomu se teda asi nevyhnu. :) Jednou jsem hrál někde, už nevím kde, ale přišel tam úplně ožralej a zmatlanej týpek, kterej si myslel, že jsem květinář, a chtěl po mně, abych mu prodal kytku, takže to mě celkem pobavilo. No a potom ještě, to už bylo jinde, přišel další takhle kulturně unavený člověk, a ten si mě spletl s barmanem a chtěl po mně namíchat Cuba Libre. Tak jsem se otočil, jako že to připravuju a zkasíroval jsem ho o prachy, který jsem mu pak samozřejmě vrátil. Takže občas je to celkem zajímavý... A pak jsou samozřejmě historky, který se nesmějí dostat na veřejnost, ale myslím, že ty to taky moc dobře znáš. :)
Jasně, takový historky musí zůstat zamknutý v trezoru. :) Tak já ti moc děkuju, že sis udělal čas na náš rozhovor, že jsi dorazil sem do Punta, a ať se ti vede, co nejlépe to půjde!
Já díky za pozvání, tady v Puntu jsem nebyl už hodně dlouho, a ať se daří i tobě!
Ptal se stanjah v listopadu 2017.
foto: archiv
Sledujte také:
https://www.facebook.com/djsubgate/
https://soundcloud.com/subgate
https://www.facebook.com/onewaylabel/?fref=mentions