ROZHOVOR

 

Olsvangèr: "V Izraeli je to úplně jiné než v Evropě..."

Olsvangèr je hudební producent a DJ původem z izraelského města Tel Aviv. Své dlouholeté hudební zkušenosti uplatňuje nejen skrze vlastní hudbu vydávanou rovněž pod jménem DJ Headshot, ale také prostřednictvím vlastních labelů Tofistock a The Powerpuff Trax. My jsme se prostřednictvím Barbory, zakladatelky kolektivu Tetris, s Olsvangèrem spojili, abychom si u příležitosti jeho plánovaného vystoupení v rámci společné párty FM Label a Tetris popovídali nejen o chystaných novinkách. Více už v následujícím rozhovoru...

 

Vítám tě u rozhovoru pro web Techno.cz a díky, že sis našel čas. První, již tradiční, otázka tě nemine... Jak se ti vede?

Mám se fajn! V každém případě teď hodně myslím na oběti a utečence na Ukrajině. Doufám v lepší časy postavené na vzájemném respektu...

Udělal jsi remix tracku s názvem "Enough" pro Detente 2020, což je společný projekt Fattyho M a Romana Raie. Můžeš nám prozradit něco ze zákulisí jeho vzniku?

Na tomhle remixu jsem začal jako s hlavním prvkem pracovat s vokály a ty byly inspirací pro ten funky feeling, který jsem chtěl vytvořit. Perkuse té původní verze byly dost živé a žhavé, takže jsem se je rozhodl samplovat v různých variacích s některými vlastními efekty. Jako poctu dřevní produkci devadesátek jsem se rozhodl použít legendární synťák M1 a díky tomu přišel na ten ústřední motiv, který se objevuje v průběhu celého tracku.

V druhé polovině dubna odehraješ svůj set na společné párty FM Labelu a kolektivu Tetris. Vidíš určitou podobnost mezi elektronickou scénou u nás a scénou v Izraeli?

Je to tak, opravdu se na konci dubna objevím v Praze a nemůžu se dočkat. Jedna z akcí, kde jsem hrál, a která ve mně zanechala velmi silný dojem, byla právě v Praze. Komiks Rave na Silvestra 2019, který připravili Fatty M, Schwa a Barbora. Já tehdy hrál před britským producentem, který si říká Pangaea. To samotné místo bylo hypnotizující, párty měla až skoro umělecký přesah. Nemohu říct, že by si elektronické scény v Praze a v Tel Avivu byly nějak podobné. Myslím, že v Izraeli je to úplně jiné než v Evropě. Neříkám, kde je to lepší, nebo horší, ale mezi těmito dvěma scénami existuje naprosto odlišný způsob uvažování o samotném konceptu párty. Doufám, že v Izraeli jednou uvidím více tvárných a pestrých večírků...

Můžeš nám izraelskou scénu trochu více přiblížit?

Izraelská scéna je plná talentů a průkopníků. DJs a producentů na různých úrovních odbornosti je hodně, bohužel je ale nedostatečná poptávka. Aktuálně je dost málo otevřených klubů a ty otevřené jsou v "survival" módu. To podle mě nepomáhá ani návštěvníkům akcí, natož pak místní scéně a v ní skrytým talentům. Izrael je velmi drahá země a začít tady podnikat není jednoduché. Je to dost riskantní... Nekritizuji komerční promotéry, kteří si "nešpiní ruce", není to totiž vůbec snadné. Každopádně mám pocit, že tu chybí menší komunitní místa bez výrazných kompromisů.

Olsvangèr
Můžeme během tvého setu na Altenburgu očekávat nějakou tvou novou hudbu? A jaké máš další plány pro rok 2022?

Letos mám v plánu hodně zajímavých věcí! Tvrdě pracuji na několika sólových EP, která vyjdou koncem roku. Zároveň neustále makáme na našem labelu Tofistock a našem společném projektu Babylon X s mým parťákem MYKI-m. V tomhle směru od nás můžete očekávat také velké věci!

Vedeš dva hudební labely... Prozradíš nám nějaké tipy na nové zajímavé umělce, které se vyplatí sledovat? Například právě z Izraele?

Prozradím pár nejzajímavějších jmen: Asphalt DJ, Gzardin, Shalante, Tomer Levanon, Jimmy Din. Někteří z nich jsou skvělými producenty, jiní zase úžasnými selektory a dýdžeji...

Olsvanger
Ve svém Bazaaru připravuješ mixy zajímavých DJs. Jak tento koncept vznikl a podle čeho si například vybíráš hosty?

Sérii Bazaar se mnou rozjela Lily Haz, se kterou jsme v roce 2018 založili Tofistock. Začalo to naší společnou láskou k různým mixtapům, které pro nás oba znamenaly stejně silné emoce. Chtěli jsme společně vybrat sérii mixů, jež budou opravdový underground, "na hraně", ale i s překvapením, prostě takové, které překročí definici žánrů a budou pro lidi inspirativní. V rámci labelu vždy žádáme stylově spřízněné umělce, aby ve svých setech ze sebe vytáhli úplně všechno a překvapili nás něčím nekonvenčním a netradičním. A ke všemu úžasný Hadar Barak vytvořil šablonu pro všechny naše další obaly k těmto dílkům.

Když porovnáš elektronickou scénu před covidem a nyní po covidu, vidíš nějaké rozdíly?

Je tu celkem změna. Před covidem byl zdejší byznys stabilnější a proto se méně zaměřoval na prachsprosté uspokojování publika. Covid měl velký ekonomický dopad a některá místa se zavřela, což způsobilo citelný pokles kvality obsahu s jediným cílem - naplnit každou párty a byznys jel dál. Tohle je bohužel něco, co stále v Tel Avivu dost pociťuji...




Děkuji za rozhovor, budeme se těšit na tvůj set a máš na závěr nějaký vzkaz pro své české fanoušky?

Taky moc děkuju! Doufám hlavně v časy klidu a míru. Jsem nadšený, že už brzy budu v Praze a součástí této skvělé sestavy. Hlavně se teda těším na české publikum! <3


Ptal se Pavel Aeling v dubnu 2022.

foto: archiv

Izraelský producent Olsvangèr se znovu představí v České republice a to 22. dubna v rámci společné párty kolektivu Tetris a FM Labelu na lodi Altenburg 1964.


Sledujte také:

Olsvangèr Facebook

Olsvangèr SoundCloud

Tofistock SoundCloud

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016