ROZHOVOR
Televize Óčko: na návštěvě ve Frisbee
Zastavit se na návštěvě v televizi? Proč ne! Jak jste si již mnozí určitě stačili uvědomit, po zániku legendárního Paskvilu zůstal taneční scéně jediný televizní pořad. Je jím moderované pásmo klipů, rozhovorů a soutěží s příjemným názvem Frisbee na kabelovce Óčko. Vedoucími postavami projektu jsou Péťa Ludvíková a náš "hártkór" hudební oblíbenec Béla Némeshegyi. O práci, životě a perspektivách vám tak nyní nabízíme rozsáhlý rozhovor. Doporučujeme.
Juki&Dancer (Techno.cz) vs. Petra Ludvíková&Béla Némeshegyi (Óčko, Radio1)
19.12. Televize Óčko
Víte jak vypadá vánoční, horkým malinovým pudinkem kontaminovaná ploštice?
B: Samozřejmě, že nevíme. Vánoční, horkým malinovým pudinkem kontaminovaná ploštice, se přece jedí po tmě.
Ok, tak tedy vážně. :) Strávili jsme dnes s vámi několik desítek minut během natáčení (po zániku Paskvilu na veřejnoprávní ČT) jediného tanečního pořadu v České republice. Nese zajímavý název Frisbee a diváci se s ním mohou setkávat pravidelně již několik měsíců. První otázka tedy bude zcela logicky směřovat na tebe Petro. Vím, že jsi v televizi Óčko normálně zaměstnaná a s Frisbee jsi de facto začínala. Jaká je tedy jeho historie a jak dlouho pořad vlastně přesně běží?
P: S tanečními rubrikami se počítalo na Óčku (tehdy ještě Stanici O) od začátku. Po spuštění vysílání - tzn. října roku 2002 se rozběhly hned 3 pořady - jeden zaměřený na novinky, druhý retrospektivní a třetí orientovaný na tak zvanou okrajovou-alternativní scénu. Právě ten třetí se tehdy jmenoval Frisbee. Brzy se ale ukázalo, že v naší malé zemi není pro 3 pořady tohohle typu místo a tak vznikl jeden, který v sobě obsahuje od každého něco. Od září jsem přizvala ke spolupráci Bélu, se kterým se zatím celkem dobře doplňujeme.
Můžeš prosím našim čtenářům popsat v čem konkrétně tvá práce v televizi spočívá? Zmínila ses, že se věnuješ scénářům pořadů a vůbec běžné redaktorské práci...
P: Tohle se taky mění s vývojem televize. Momentálně dohlížím na fungování našich žánrových pořadů. To znamená Pátý element, Star guitar, Madhouse. Každý z těchto pořadů má svého redaktora, takže je to o komunikaci s nimi, shánění promo CD, informací a hlavně nových videoklipů. K těm potom vytvářím určitou kategorizaci pro Selektor, což je důležitý pomocník hudebního dramaturga.
Dříve jsem pracovala na denním kulturním Servisu, ale ten nahradil nedávno jiný magazín, takže se moje redaktorská práce zúžila na Frisbee + několik čistě klipových pořadů.
Dobrá. Aby byl průměrný divák v obraze, zkuste nám prosím popsat co se odehrává po vašem vstupu do budovy televize před natáčením. Hoši na vrátnici nám dávali podepisovat jakýsi “revers“ na ksicht, poté maskérna… To musí být celkem komplikované, ne? Bélo…
B: Naopak. Je to velmi jednoduché. Jako moderátoři už pochopitelně nic podepisovat nemusíme, protože vše důležité je zakotveno ve smlouvě s televizí, a tak rovnou pokračujeme do maskérny, kde nás paní maskérka pokud možno nějak upraví, abychom mohli bez velkých rozpaků vylézt před kameru. Ještě předtím se obvykle na chvíli posadíme k Petře do kanceláře a v rychlosti si probereme díl, který se bude natáčet.
Petro, jak probíhá samotné natáčení pořadu a kdo všechno ho technicky zajišťuje? Viděl jsem jak sedíte na židlích před zeleným plátnem, na které se klíčuje pozadí, v režii pěkná hromádka lidí a různé techniky, puštěné reflektory...
P: Přesně tak, byť je to jen kabelová televize, na natáčení musí být kompletní tým: technik, zvukař, osvětlovač, režisér.. Zapomněla jsem na někoho? No jasně, kameraman :)
Když se ptáš na průběh, tak nejdřív vyfasujeme mikroporty, uděláme si krátkou zvukovku, zkontroluje se nasvícení a pak už jedeme. Režisér má od produkce scénář dopředu, aby věděl, na co se má připravit, takže pak už stačí jen krátká konzultace.
Režisér vám do formy vaší realizace pořadu nějakým způsobem zasahuje?
B: Nechává nám v podstatě volnou ruku. Sleduje, jak všechny vstupy působí, co kde vypadá dobře a špatně, a když se mu něco nelíbí, jede se znovu. Pokud se ale něco nezdá nám, klidně s námi celý vstup přetočí znovu. Co se týče obsahu Frisbee, ještě nikdy nám nikdo neřekl ani slovo. Je super, že je to jen na nás.
Procházíte jako moderátoři kabelové televize hlasovým cvičením? Nás v Rozhlase před nějakým časem velice často školili a jak si pamatuji, nebyla to žádná legrace.
B: Nic takového. Hodně lidí, kteří se v Óčku objevují, už má nějaké zkušenosti buď s kamerou nebo alespoň hlasovým projevem, takže to není tolik potřeba. Pochopitelně, že stále je co zlepšovat, ale zatím se to nejeví jako nějaký velký problém.
Když už o tom mluvíš… Máte vy osobně nějaké konkrétní předešlé zkušenosti z vysílání v televizi či rádiu? Nemyslím pochopitelně vaše notoricky známé role moderátorů pražského Radia 1:)
B: Rádio nám oběma určitě dalo hodně a pomohlo jak v tom, že jsme se naučili nějakým způsobem vyjadřovat a vystupovat, ale hlavně v tom, že člověk ztratí ostych a trému. Já jsem navíc před dvěma roky dělal moderátora v pořadu Game Page v České televizi. Učíme se za běhu. Vím, že to není úplně to pravé ořechové, ale aspoň něco:).
Nemáte před kamerou trému?
P: Frisbee se už nějakou dobu předtáčí, takže není důvod. Ale dříve se točilo živě a ten pocit, že už nic nemůžu vzít zpátky, mě tedy občas žaludek rozhoupal... Hlavně, když přišel nějaký nehovorný host... to zná asi každý, kdo někdy rozhovor dělal. Buď rád, že si s tebou takhle povídáme:)
To sám znám velmi dobře:)
B: Kdybychom měli trému, byli bychom jako fotbalista, který má trému nastoupit na hřiště při tréninku.
Nyní by nebylo od věci zastavit se u dramaturgické složky pořadu. Z jakých pravidelných částí vycházíte? Vím, že je obvyklý rozhovor, hodně videoklipů, soutěž…
B: Základem jsou videoklipy. Jsme hodně odkázaní na to, kolik jich vůbec vznikne (což u tanečních skladeb dnes není žádné velké množství) a kolik jich k nám dorazí (což je možná tak polovina z toho malého počtu). Novinky pak doplníme zajímavými klipy staršího data a snažíme se, aby se i prostřídaly styly od techna, přes house, dnb, až třeba po klidnější elektroniku. Díky sponzorovi máme také pravidelnou soutěž o karton Smirnoff Ice, rubriku novinek a zajímavostí, občas zrecenzujeme nějaké nové album, měli jsme seriál o tom, jak mixovat s DJem Orbithem atd.
Podle jakého klíče vybíráte hosty do pořadu? Připravujete si jmenný seznam dopředu, nebo reagujete pohotově z týdne na týden?
B: Vzhledem k tomu, že Frisbee je týdenník, někdy se nám stane, že sháníme hosty doslova na poslední chvíli:). Většinou se řídíme podle toho, čím je kdo aktuálně zajímavý, zda chystá album nebo singl atd. Nechceme si moc zvát promotéry, protože nechceme sklouznout do modelu propagací párty. Když se někde něco velkého a zajímavého koná, informujeme o tom sami.
Vzpomenete si kdo všechno z významných hostů již studio navštívil?
B: Když zapátrám v paměti, tak můžu jmenovat třeba Michaela Buriana, Luccu, Chrise Sadlera, Josefa Sedloně, Floexe, Orbitha nebo vašeho šéfa Dana Kafku.
P: Ještě doplním třeba Juanitu Juaréze, Honzu Muchowa, ZKA4T, Hypnotix...
U některých z nich už to v poslední době bylo druhé kolo a až na sebe nějak výrazně upozorní, pozveme je třeba potřetí.
To my schválně řekněte…nestáváte se příliš často cílovou zastávkou tlaků našich promotérů? Přeci jen máte hodně možností ovlivňovat příznivce taneční hudby velmi direktivní a účinnou metodou…
B: Zatím takové tlaky necítíme a je to dobře. Když nám někdo pošle lístky na jeho párty, rádi je prosoutěžíme, ale to je vše.
Jak probíhá příprava vašeho scénáře? Děláte ho společně, nebo se v práci střídáte?
B: Na scénaři pracujeme nejprve odděleně, takže se podíváme navzájem na to, co jsme vyplodili, řekneme si k tomu naše připomínky a různě upravujeme. Skoukneme také nejzajímavější videa a jdem na věc. Takové ty konverzační vstupy, které se tolik netýkají videí, si moc dopředu nepřipravujeme. Obvykle to je výsledek nějaké naší improvizace.
Inspirujete se při tvorbě například již zmiňovaným Paskvilem? Nebo nějakým jiným, třeba zahraničním pořadem? Chápeme, že jste technicky dost omezení…
B: Při přípravě samotné podoby pořadu jsem já osobně chtěl hodně vycházet z pořadu Fridge na MTV, ale u nás to prostě nebylo vůbec možné. Paskvilem se neinspirujeme - byl to kvalitní pořad, ovšem v trochu odlišném modelu. My máme hodně moderovaného času a navíc by něco podobného jako Paskvil stálo o dost víc než Frisbee.
Hele, a neplánujete třeba výjezdy na akce se štábem? Tak, jak to dělal třeba Radek Lacina ve zlaté éře televizního Ultramixu?
P: Výjezdů se už dělalo dost, ale na další momentálně nejsou prostředky. Každá reportáž z terénu je sice zpestřením, ale musí být kvalitní. A právě omezené finanční možnosti se na kvalitě výsledku občas podepisovaly.. Samozřejmě doufáme, že se brzy na takové věci peníze najdou.
Od koho získáváte videoklipy? Neříkejte mi, že těch tanečních se stihne vyrobit tolik…
B: Óčko má naštěstí archiv s mnoha tanečními klipy. Do jednoho dílu se jich vejde tak osm, devět, takže si zatím nějak vystačíme. Já bych samozřejmě nejradši vysílal jen novinky, ale to dneska nemůže ani MTV. Těch tanečních prostě tolik není - pokud se tedy chceme vyhnout diskotékovým tancovačkám typu Karma.
P: V tom s Bélou nesouhlasím. Nejenže to není možné, ale ani bych nechtěla dělat pořad jen o novinkách. I v minulých letech vznikly originální a kolikrát zlomové videoklipy, které už dneska lidi v podstatě nemají kde jinde vidět. Jsem ráda, že jim to na Óčku můžeme umožnit.
B: Zásadně nasazujeme hudbu, která má blíž k undergroundu než ke komerční hudbě. U videí to sice není tak snadné jako třeba na Radiu 1, protože spousta undergroundových skladeb video nemá, takže jsem museli tu hranici trochu posunout směrem k mainstreamu, ale pořád jsme na hony vzdáleni Scooterům, DJům Bobům a jim podobným.
Jak takový proces „získání“ klipu probíhá? Víte to?
P: Jsme v kontaktu s českými vydavatelstvími, které si nechávají ze zahraničí posílat kompilační kazety s aktuálními videoklipy. Na některé novinky musíme čekat déle, některé se k nám dostanou, ještě než vůbec vyjde singl. Zkoušeli jsme oslovit ke spolupráci i menší zahraniční labely, ale výsledek se rozhodně nevyrovnal našemu vynaloženému úsilí. Pokud tě zajímá technická stránka věci, dostáváme klipy většinou na analogové betě nebo DVD a poté se musí nagrabovat do počítače, ze kterého vysíláme. Do detailů bych se ale nepouštěla, to přenechám odborníkům..
V hudebních televizích na západě bývá často zvykem udržovat partnerství s oděvní firmou, která moderátory obléká. Funguje něco podobného i u vás? Béla má tak fešné cvičky…
B: Frisbee tímhle způsobem zatím sponzorovala firma Vero Moda. Byl to nápad Petry a tak jsme si s vedením firmy dali schůzku a domluvili se na spolupráci. Všechno dopadlo skvěle, až na to, že jsme zjistili, že Vero Moda nedělá pánskou módu. Takže jsem se mohl rozhodnout, jestli si na sebe vezmu sukýnku nebo to nějak vyřeším sám. Nakonec jsem to zatím řešil z vlastních zdrojů. Uvidíme, jestli se objeví někdo, kdo by mě chtěl sponzorovat.
P: Dobře to sice dopadlo, ale pravda je, že šlo o propagaci oblečení, kterou Vero Moda musela platit a tak mě občas jejich stylistka tlačila do modýlků, ve kterých bych do klubu určitě nevyrazila. Od Nového roku je ale vyjednán jiný sponzor, tak budu zřejmě muset oblečení taky čerpat z vlastních zdrojů :)
He he, když jsme spolu šli sem do zasedací místnosti, celkem roztomile jste se kočkovali. :) Vycházejí spolu vaše povahy? To musí být spousta legrace! Ačkoliv teda oba máte úplně odlišný smysl pro humor, jak vás znám…
B: Podle mě je to hodně dané tím, že jsme oba znamením Lvi.V některých situacích si prostě nemůžeme pomoct. I když jeden ví, že ten druhý má pravdu, málokdy to přizná :).
P: Spíš bych řekla, že máme oba svojí pravdu, která se často liší.
B: Někdy je to na nože, ale zase se známe tak dlouho, že už víme, co se od toho druhého dá čekat.
P: Minule jsem si na něj vzala aspoň vařečku.
B: Humor ve Frisbee je kapitola sama pro sebe. Podle mě by ho víc určitě neuškodilo, Petře se ovšem jen tak něco vtipné nezdá, takže hodně nápadů a blbinek nakonec diváci neuvidí.
P: No, blbinky typu, že se Béla snaží naplánovat na konec pořadu scénku, ve které se mám strašně leknout, že jsme jako zapomněli koupit lístky na party a že teda běžíme, abysme to ještě stihli, ty fakt nemůžu odsouhlasit. Neříkám, že v soukromí není Béla vtipnej, ale to, co se občas snaží ventilovat divákům, veselý moc neni....spíš k pláči :) Nejsme ten typ pořadu ani lidí - bavičů, od toho jsou v Óčku třeba chlapci z Baráže.
B: Já to říkal, že s Petrou nevyjdem:)). Na druhou stranu, Baráž je Baráž - to je fakt.
Jak vůbec k vaší spolupráci došlo? Bélo - Péťa se už zmiňovala - ty tu nejsi moc dlouho, že?
B: Vysílám tu od září 2003. Moje a Petřina cesta se neustále kříží. Ať už to bylo v rádiu, kde jsme po sobě léta vysílali, nebo tady v Óčku.
P: I když už jsme se v za poslední léta v radiu nevídali denně, věděli jsme o sobě a v době, kdy byl Béla šéfredaktorem XMAGu, jsem si ho dokonce pozvala jako hosta do Frisbee :-) Když jsem později přemýšlela nad nějakým spolu-redaktorem a moderátorem, napadl mě jako první.
Teď na chvíli odbočím. Zaslechli jsme, že televize změnila svého vlastníka. Petro, změnilo se reálně něco pro vás? Myslím ve způsobu práce a tak…
P: Před příchodem investora to bylo v Óčku hodně o takovém "amatérském" nadšení. Nedrželi jsme se žádných pravidel. Situace se změnila v tom, že se náš tým rozšířil o profesionály, kteří prošli několika televizními stanicemi a fungovali tam určitou dobu jako programoví poradci. Pod jejich vedením se měnila studia i program, ale nás se to konkrétně nijak nedotklo.
Dokonce se prý chystá na změna vysílacího schématu na střední proud…
P: Hm, střední proud. Samozřejmě komerční televize potřebuje zasáhnout co nejširší spektrum lidí, takže přes den Óčko nabízí divákům v největší míře hity, které znají z rádií. Tohle bys měl ale řešit spíš s hudebním dramaturgem nebo programovým ředitelem. Za sebe jsem ráda, že i přes nejrůznější změny vysílacího schematu, si tam každý může najít svůj styl.
Nedávno proběhl druhý díl veřejné panelové diskuse mezi promotéry a klubery. Nedá mi to a zeptám se i vás. Myslíte si, že mají akce podobného charakteru pro taneční scénu nějaký přínos - smysl?
B: Podle mě je určitě dobře, že se něco takového pořádá. Nevím, jak to bylo s účastí lidí, ale už jenom to, že lidi mají možnost s promotéry mluvit, a že tu scénu někdo sleduje, ji udržuje o něco živější.
P: Přesně tak. Je fajn, že mají obě strany možnost se něco dozvědět, i když pochybuju, že by to mělo nějaký zásadní dopad.
Co Asociace promotérů? Nezaložíme si společně také nějakou? Myslím, že to bude v příštích letech hodně populární…
B: Podle mě má tahle věc dvě strany. Je dobře, že někdo stanoví parametry, které by měly zamezit konání akcí, kde dochází k poškozování návštěvníků i celé scény. Otázkou ale je, jestli se ty parametry nastaví správně, a i kdyby ano, nikdo nemůže nikomu zakazovat cokoliv pořádat. Kdybych se třeba rozhodl udělat hudební festival a nechtěl se nikam registrovat a platit někomu příspěvky, měl by mít možnost tu akci uspořádat.
Na závěr. Kde všude může divák Óčko a potažmo Frisbee naladit? Jaké máte vůbec pokrytí a sledovanost? Výsledky Media projektu jsou k dispozici?
B: Frisbee se vysílá každý čtvrtek ve 22:00 a trvá hodinu. Repríza běží následující sobotu v 18:00. Rádi odpovíme na připomínky a necháme se inspirovat ke zlepšení na emailu frisbee@ocko.tv .
P: Odpovědi na ty další otázky najdeš na www.ocko.tv